Inlägg från: ActDontTalk |Visa alla inlägg
  • ActDontTalk

50-tals temat rullar vidare

Hej!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden! Jag och min m2b ska gifta oss i maj, och ska gå in ganska hårt för att få till ett 50tals tema på den stora dagen. Min klänning och hans kostym, men även festen, inbjudningskorten, dukningen osv.

I helgen har jag suttit och pysslat med inbjudningskorten, som ska vara ett omslag till en vinylskiva i singelformat (bild på framsidan finns i galleriet)

Hur går det för er andra?

• ActDontTalk

Tack!
    Tanken är att vi ska köpa på oss vinylskivor på second hand och att vi ska göra nya omslag/hållare till skivorna. Jag har ritat upp en mall i illustrator och photoshop som jag sen ska skriva ut och klippa och klistra ihop. Själva inbjudningen står på baksidan av omslaget. Tänkte göra det så likt ett skivomslag som möjligt, men har inte klurat ut hur det ska se ut riktigt än. Haha, låter det väldigt luddigt nu?

Vi ska gifta oss borgerligt och hade först tänkt att bara göra det lite snabbt på några minuter och sedan lägga krutet på festen. Men ju mer man funderar desto mer sugen blir man på att ordna en personlig cermoni. Det är så svårt bara när man inte har några duktiga solister eller liknande i sin närhet. Hur har ni gjort?

Cltsp - jag har också funderat på att fixa bordsplaceringen med filmisar, hur har lade du upp den biten? fick man ta sig sitt kort och sedan sätta sig som efter kartan, eller fick man leta upp sitt namn vid borden?

• ActDontTalk
    fiffi1985 skrev 2009-11-10 07:40:22 följande:
    hoppar också in här! ska gifta oss i sommar och tänkte försöka få alla gäster att ha 50-tals kläder..!Cltsp: hur har du gjort filmisarna? är dom rikiga/gamla eller har ni gjort egna? visade för min sambo och jag tror det var dom som avgjorde temat ;)
    vi vill också att våra gäster ska ha 50-tals kläder, men vet inte riktigt hur vi ska spill the beans så att säga. haha. vänner och sådär är inga problem, men hur gör man med släktingarna? (farmor/mormor) skriver ni på inbjudningskorten? i så fall hur?
  • ActDontTalk

Cltsp - jag älskar ditt flor! har du gjort det själv?

• ActDontTalk
    Cltsp skrev 2009-11-17 21:22:53 följande:
    Åh tack! Nej jag har inte gjort det själv även om det säkert skulle gå om man är pysslig. Jag har beställt det från prickigkatt.se Jag mailade och berättade hur jag ville ha det och så gjorde de ett efter mina önskemål. Jag ville gärna ha ett flor som man lätt kunde ta av sig efter middagen så då kändes det som en bra lösning att kombinera det med ett diadem. Jag tycker det är jättefint när man han floret runt om hela huvudet fastsatt med någon dekoration men tycker också att det är snyggast om man har uppsatt hår vilket jag inte skulle ha.Hur har du tänkt att göra med håret eller med hårprydnader?
    Jag har inte riktigt bestämt mig än med håret. Jag sitter och försöker hitta snygga frisyrer, genom att googla på 50tals kändisar, men det är så svårt att välja! Jag har ganska långt lockigt hår, och kort rak lugg, så jag kan ju inte få till den där snygga bakåtlockade luggen, ala´Marilyn eller så. Men jag funderar på en half-updo, och göra en upptuperad bulle, om man säger så, även om det känns mer 60-tal än 50 tal.
    Birgitte Bardot har ju ganska sköna frisyrer tycker jag annars. Har köpt två olika pärldiadem/tiaror till, men jag skulle hellre vilja ha flor tror jag.

Någon som har tips på hur man kan duka upp runda bord till middagen? Dekoration och sådär. Vi ska köra mycket på pastellfärger, mest rosa och blått. (Och prickigt)

Hur går det för er andra blivande brudar? Hur långt har ni kommit?
  • ActDontTalk
    teak skrev 2009-11-18 21:56:58 följande:
    åh här vill jag vara med. Vi gifter oss 15 maj och jag gillar 50-tal. Så det blir nog lite inspiration därifrån. Jag har valt en kortare klänning och ska få hjälp att sy en underkjol, så det blir lite härligt lyft i den.Ska nog köpa flor på prickig katt, tack för tipset!Har köpt hårblomma från HM, så jag har nog tänkt pyssla lite själv. Få se hur det går. Sedan letar jag nu gröna skor med öppen tå.
    åh vad roligt, vi ska gifta oss samma datum! :D
  • ActDontTalk

jag har redan köpt min ring, hittade den jag ville ha och turligt nog var det nedsatt pris på den fram till nyår, så vi passade på redan nu. dessutom har vi inte någon stor budget till bröllopet, annars hade jag lätt kunnat brassa på! ;)

• ActDontTalk

teak: Ja det är den jag köpt. det skiljer lite lite i guldet på förlovningsringen och vigselringen, eftersom att vigselringen är väldigt gul. Tyvärr såg vi inte det förrän vi fick ringarna, och hade ingen rätt att lämna tillbaka. tyckte det var lite dålig service och sådär, men vi får hoppas att det jämnar ut sig med tiden.

jag har sett att det finns många olika varianter på den ringen, men det är svårt att hitta ringar som passar ihop, för man tänkte ju inte så mycket på det när man köpte förlovningsringar. (eller inte jag varje fall.)

• ActDontTalk

Jag har köpt flor så jag kan göra eget, har kikat lite på tutorialen som finns uppe i länkarna, men kan inte komma underfund med hur mycket flor som går åt. köpte 80 cm, för det var allt hattaffären hade kvar, räcker det tro? någon som gjort själv som vill förklara lite närmare?

• ActDontTalk

jag har tänkt ungefär som teak, för jag ska också försöka pyssla ihop mitt eget flor. kanske fästa det bakom blomman jag ska ha på sidan, så det är lätt att ta av bara floret när man är trött på att se nätmönster framför ögonen hela tiden, efter vigselakten. Mitt flor ska bara gå över ögonen. hoppas det gjorde dig lite klokare fansanb!

Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare