• teak

50-tals temat rullar vidare

Har ni bestämt tårta?
    Vi har funderat på att beställa en jätteliten tårta, ca 4 bitar som vi brudparet ska ha. Sedan kommer vi nog göra cupcakes och bjuda gästerna på. Tårtan vill vi ha mera för traditionens skull, brudparet skär tårtbiten och sådant.
    Hade tänkt få ha en prickig tårta, få se om de gör en sådan.
    Måste även öva på att göra cupcakes, får försöka göra några till jul.

• teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-07 18:42:13 följande:
    för er som ska ha favors kan jag tipsa om söta små pez-askar med gamla retro motiv på, bland annat elvis och några fagra damer. En av dem ser nästan ut som marilyn i svart hår? Kika in på min blogg för att se bilder på dem!Kostar 3:- st på ÖB.brollopsdagar.blogspot.comidag har vi lämnat in min förlovningsring för att sätta en liten princesslipad sten i den. Ska bli spännande att se resultatet!
    gick in på din blogg och läste. Måste säga att det var nästan som att det skulle vara min egen (ifall jag hade bröllopsblogg) Ha ha vi har nog tänkt väldigt lika.
  • teak
    Cltsp skrev 2009-12-07 20:58:25 följande:
    Gud vad roligt med de små pez-askarna!Om ni ska göra cupcakes kan jag rekommendera att grädda dem i muffinsplåtar så att de behåller formen och att ta minst dubbla formar till varje muffins - själva kakan syns lätt igenom annars och man ser inte det fina mönstret på formarna.
    Jag har muffinsplåtar och sedan har jag köpt billigare formar till stora muffins på Willys. Jag tror jag kör på vita formar och sedan dekorerar jag dem.
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-07 18:42:13 följande:
    för er som ska ha favors kan jag tipsa om söta små pez-askar med gamla retro motiv på, bland annat elvis och några fagra damer. En av dem ser nästan ut som marilyn i svart hår? Kika in på min blogg för att se bilder på dem!Kostar 3:- st på ÖB.brollopsdagar.blogspot.comidag har vi lämnat in min förlovningsring för att sätta en liten princesslipad sten i den. Ska bli spännande att se resultatet!
    hur har du tänkt med dina favors. ska de ligga på tallriken eller hur har du tänkt göra?
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-08 09:41:51 följande:
    åh, jag har inte klurat ut det än! Det ska ju vara buffé, så jag kommer inte duka med tallrikar på borden, utan det kommer att stå vid matlångbordet så att säga. Men jag hade nog tänkt att bara ställa bredvid varje placeringskort som är i form av en filmis. Eller är det någon som har ett bättre förslag, tages det emot tacksamt! Känner att det kanske vore lite synd att slå in dem i något sådär, eftersom att man inte ser bilden, men å andra sidan fattar gästerna att det är en present från vårt håll? Man kanske skulle köpa cellofan bara och göra ett litet knytte av?
    Det ser väl lite lyxigt ut med cellofan och kanske mera som en present, men samtidigt försvinner väl lite av den fina framsidan. Hmm jag skulle nog ställa den brevid placeringkortet
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-09 16:29:20 följande:
    jag behöver hjälp!hur översätter man dessa honeycomb tissues på svenska? Vad heter de och är det någon som vet var man kan köpa sådana här?www.marthastewartweddings.com/article/paper-g...
    oj så snygga de var. Ja vi verkar ha väldigt lika smak, ha ha.
    Tyvärr vet jag inte hur detta ska översättas. Ska kolla lite, kanske någon annan vet.
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-09 16:29:20 följande:
    jag behöver hjälp!hur översätter man dessa honeycomb tissues på svenska? Vad heter de och är det någon som vet var man kan köpa sådana här?www.marthastewartweddings.com/article/paper-g...
    har du hittat något ställe i sverige där man kan köpa dessa?
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-11 09:48:52 följande:
    nej jag har inte gjort det än, jag vet vet inte riktigt vart jag ska leta. men som fiffi1985 skrev så kanske de finns på panduro. tyvärr bor jag i en stad där panduro inte finns, men jag tänkte jag skulle kika i göteborg när vi ska dit i mellandagarna, så ska jag nog hoppa in på buttricks också, eftersom att de hade dem i orange på hemsidan. har du något annat bra förslag på vart de kan finnas teak?
    nej jag har ju inte det. Vi har inte heller panduro där jag bor. Om man visste vad de kunde heta skulle det ju vara lättare att leta.

Hur går det annars med planeringen?
  • teak

Det kanske är för att julen närmar sig, för bröllopsplaneringen står helt still. Någon annan som känner samma sak?
    Inte för att jag är så stressad över det heller, det är ju länge kvar till maj.

• teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-14 14:49:30 följande:
    Jag håller med dig teak, det står ganska still nu. Antagligen är det julen som spelar in här, man ska hinna med så mycket annat just nu. Vi lämnade in våra ringar till guldsmeden för att göra om dem så de blir som vi vill ha dem, för en väldigt liten summa. Det är typ det enda jag väntar på just nu.Och så ska jag hitta silkespapper, för jag hade tänkt att göra något sådant här eventuellt.www.projectwedding.com/wiki/show/diy-bunting-...fast i mer vimpelformat, i olika rosa och blå nyanser. varje fall prova om det blir fint. men återigen så krävs ett besök i göteborg och deras stora panduro.hur går det annars för er?
    Jo det står ju som sagt lite still just nu.
    Men vi har bokat kyrka, bokat ställe till festen, bestämt meny. Inbjudningarna är utskickade. Jag har köpt klänning, bett en kollega sy en underkjol så jag får mera lyft i kjolen. Har bokat fotograf, frisör och en som ska sjunga i kyrkan. Toastmaster är ordnat. Köpte lite dekorationssaker på IKEA, (galej och dekorationssand). Men sedan är det ju massor av saker kvar.

Har varit och provat ringar, men velar. Så det avvaktar vi till efter jul/nyår. Jag har provat stjärnringen, men vet inte.
  • teak
    Junebug skrev 2009-12-19 12:18:36 följande:
    Make up store har bra smink till bra priser tycker jag! Kan även tipsa om läppstift från smashbox, finns i fina nyanser och håller bra. Mycket handlar nog om hur man grundar, om man kör med primer och hela kitet bör det hålla! Sen får man väl köra lite touch-ups om man nu skulle gråta lite under vigseln.. :)
    jag har även hört att Make Up store gör bra sminkningar, vet dock inte om de gör till bröllop. Fast det borde de ju göra. Jag har bokat håruppsättning hos min frisör och på deras hemsida står det sminkning. Men nu blir jag lite fundersam ifall jag måste står för sminket, någon som vet hur det brukar vara?
  • teak

God Jul på er alla. Hoppas julafton och dagarna efter varit bra.

Vet inte om denna fråga varit aktuell här tidigare. Men vilka låtar har ni tänkt att ha på bröllopet. Jag tänker i kyrkan och som första låt (bröllopsvalsen)?
    Kommer ni att ha fortsätta 50-tals temat även i detta valet?

Vi har bestämt en låt, den ska en tjej sjunga i kyrkan, det är Kent och låten Utan dina andetag.

• teak
    ActDontTalk skrev 2009-11-22 12:02:25 följande:
    jag har redan köpt min ring, hittade den jag ville ha och turligt nog var det nedsatt pris på den fram till nyår, så vi passade på redan nu. dessutom har vi inte någon stor budget till bröllopet, annars hade jag lätt kunnat brassa på! ;)
    Har suttit och kollat på Kaplan auktioner. Någon som handlat där? Såg två ringar som jag tycker ser fina ut, men jag är rädd att jag inte tycker någon är fin i verkligheten. Hmmm ...
  • teak
    ActDontTalk skrev 2009-12-29 20:57:42 följande:
    vi ska ev ha strangers in the night som ingångslåt, med frank sinatra, mest för att jag älskar frank. och sen vill jag ha en solist som sjunger postal service - such great heights, och utgångsmusik blir antingen monty pyton - always look on the bright side of life, eller timo räisänen/ maia hirasawa - i got you babe. tror jag? det är så himla svårt!vi ska inte ha någon brudvals så det har vi inte tänkt på.
    Vi gillar också Frank Sinatra, så någon av hans låtar har vi också funderat på. Strangers in the night finns också bland våra funderingar, samt it had to be you.
    Jag gillar även earth angel (buddy holly). Men vi funderar på en till sång till vår solist. Svårt.

Som brudvals har vi funderat på Teenesse waltz, den har ju gjorts av jättemånga artister, så vi får se vilken variant vi väljer. Kanske blir någon annan sång.

Psalmer då?
  • teak

Sitter och letar någon bolero eller liknande. Är rädd för att det kan bli lite kallt utan något över axlarna.

Har hittat en bolero som jag tycker verkar vara supersnygg, men priset är ju dyrare än min klänning. FInns på angelinas
    www.angelinas.se/visa_produkt.asp&t=Bolero

Någon som vet var jag kan hitta något liknande men betydligt billigare.

Ska ni ha något över axlarna? Vad i så fall?
    Behöver alla tips jag kan få.

• teak
    Junebug skrev 2009-12-30 13:36:04 följande:
    Vi gillar också Frank Sinatra och har funderat på 'It had to be you' eller 'I get a kick out of you' att dansa första dansen till (beroende på vilken typ av dans vi kör). Men jag älskar också Ella Fitzgerald och det lutar därför åt att vi kommer dansa swing till hennes 'cheek to cheek'. Det är så svååårt när det finns så många bra låtar! :)En kompis till oss är en fenomenal jazz-saxofonist och han har lovat att spela i kyrkan. Funderar på vilken låt bara.. Kanske 'close to you' med carpenters. Och som utgångslåt blir det nog 'all you need is love' eller 'when I'm 64' med Beatles.A kiss to build a dream on med Louis Armstrong är också bra!
    Vi har nog bestämt vilken brudvals vi ska ha.
    Det blir nog tennessee waltz med Patsy Cline

Tror den kan passa till 50-tals temat och lagom takt.
  • teak

Har någon av er handlat av Matildas fest.
    Jag tror jag har hittat modell på skor jag vill ha, måste bara fundera om den gröna färgen blir bra.
    Vill bara höra med någon om de är nöjd med deras köp där.

• teak

Ska ni ha tårta eller cupcakes eller något helt annat?

Vi hade tänkt ha cupcakes som jag skulle göra själv, provbakade och de blev goda men inte så snygga. Känner bara att när ska jag ha tid att göra dessa just innan bröllopet. Hmm
    så nu har vi nog bestämt att beställa tårta istället.
    Ni som ska ha tårta, har ni hittat några snygga?

Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare