• Santorini

Vem skall stå som "inbjudare"?

Jag och min fästman håller på att fixa med inbjudningskorten, och för oss båda har det hela tiden kännts självklart att det är våra namn som står i inbjudan, och att det är oss alternativt värdparet som man anmäler sig till.

MEN, eftersom bådas föräldrar har valt att hjälpa oss ekonomiskt tycker de att även de skall stå med i inbjudan. Enligt dem är det de som betalar bröllopet som skall stå med?

Hur har ni andra gjort?!

Detta blev nog lite rörigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

• Svar på tråden Vem skall stå som "inbjudare"?
  • Martinaa

Enligt traditionen så är det väl, vad jag förstått, de som bjuder till kalaset och står för kostnaden som ska stå som "kontaktpersoner", vilket förr var just föräldrarna. Det var de som var värdar för bröllopet.

Idag är det nog vanligare att det är brudparet själva som bjuder till bröllopet och även betalar festen, även om många får lite ekonomisk hjälp från föräldrar.

Jag ser inte ordet värdpar som att man är den som betalar för festen, utan snarare att det är de som håller i festen (har hand om tal och lekar etc). Det många kallar "toastmaster" och "toastmadame" idag, men jag ville använda det svenska ordet. Så har det varit på flera bröllop jag har varit på. Vi har valt att skriva våra egna namn och nummer samt värdparets namn och deras telefonnummer. Jag vill ju att gästerna ska anmäla sig till OSS, inte till mina föräldrar, för det är ju VI som behöver veta vilka som kommer så vi vet hur vi ska planera bordsplaceringen till exempel. Däremot kan de ju kontakta värdparet för att anmäla nån lek osv eller har nån annan fråga.

Vet inte om du blev så mycket klokare på det här svaret, men så ska iaf vi göra! När jag pratade med mamma så menade hon att föräldrarna bör stå med på inbjudan, men våra vänner kommer ju ändå meddela oss och inte ringa till min mamma liksom! :P

• Santorini

Tack så jättemycket för ditt svar! Det är precis så vi resonerat också.

• KatjaB

men värdpar och toastmaster är väl inte samma sak?

Enligt traditionen är det de som betalar för bröllopet som står som inbjudare, det är också de som skålar på festen.

• KatjaB

jo, jag hade rätt

Toastmaster är den person som ansvarar för ordning, tempo och tid på festen. Det är toastmaster som har ansvaret att göra en talarlista och också för att presentera varje talare under middagen. Toastmaster har ansvar för sången om brudparet inte valt att tilldela ansvaret för sången till någon annan person. Toastmaster skall också tillhandahålla ris efter vigseln utanför kyrkan till gästerna. Det är toastmasters uppgift att hissa flaggan på festplatsen innan brudparet kommer och han skall också utbringa en skål för brudparet när det anländer till festen. Under själva middagen är det bra om toastmaster har en liten klocka eller dyl. som han ringer i när han vill ha uppmärksamheten utan att helt ta över tillställningen förstås. För att underlätta för serveringspersonalen kan det vara bra att rådgöra med dem när det är bäst att hålla talen. På detta sätt slipper maten kallna eller glassen smälta under alltför långa tal.

Värdar

Värdar till ett traditionellt bröllop kallas de som bjuder in. Förr var det oftast brudens föräldrar som var värdpar. Idag är det mer vanligt att båda föräldrarna gemensamt hjälper till och betalar kalaset, ofta tillsammans med brudparet.

De som bjuder in är huvudansvariga för alla arrangemang och detaljer kring bröllopet. När föräldrarna är med och betalar brukar man i samråd planera bröllopet, men det är dock alltid brudparet som styr över sin bröllopsdag och har sista ordet i det som bestäms.

Idag är det också vanligt att brudparet står för hela kalaset och på så sätt själva blir värdpar. I vissa fall utser brudparet ändå en eller flera andra värdar för bröllopet för att underlätta med allt det praktiska på bröllopsdagen. De kan då kallas för vicevärdar.
    Värdarnas huvudroll är framförallt att vara ett stöd för brudparet under själva bröllopsdagen och se till att allt flyter enligt planerna.
    Brudparet ska nämligen inte behöva oroa sig för någonting på sin bröllopsdag utan ha möjlighet att bara kunna slappna av och njuta.
    Värden/värdparet är också den som för brudparets talan under festen och håller välkomsttalet. Om det är brudparet som är värdar kan de välja att hålla välkomsttalet själva eller låta någon vicevärd hålla det å brudparets vägnar

• junibrud2010

Jag har tänkt ha oss själva som värdpar. Däremot har jag tänkt folk ska få anmäla sig till min svägerska. Med tanke på att jag antar folk kommer att ordna svensexa el möhippa för oss. Så vet dom vem dom ska prata med.. Mina föräldrar bor inte i Sverige. Och svärföräldrarna lever inte
    Eller är det helt galet?

• KatjaB

vi betalar ju för bröllopet själva, så vi kommer själva vara värdpar, däremot har vi en toastmaster som alla kan höra av sig till när det gäller spex tal och vad det nu kan vara. Anmälan om de kommer eller ej vill vi ha själva. På vår bröllopshemsida finns gästlistan, så då kan ju de som är involverade i möhippa/svensexa prata ihop sig på egen hand

Svar på tråden Vem skall stå som "inbjudare"?