• missfröken1

Vad händer om jag är gift och jag får arv.

Vad händer om jag är gift och jag får arv. Jag vill ej att min man ska kunna ha tillgång till dem eftersom han då kansek köper saker jag ej vill att han ska köpa. Förstår ni mig?

Har jag rätt att ensam som gift bestämma över mina pengar eller blir arv till mig automatiskt min man med så länge jag är vid liv?

• Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.
  • FramtidaFruSandberg

Om ni har skrivit ett äktenskapsförord (kan man även skriva efter man gift sig men då gäller det från den dagen det blivit godkänt) så har han ingen rätt till pengarna/egendomen alls.
    Om ni skiljer er har han rätt till hälften (av värdet i alla fall).
    Hur det är när ni är gifta däremot är jag osäker på, alltså om han får lika tillgång till arvet så länge ni är gifta. Hoppas någon annan kan svara på det.

• missfröken1

Nu förstår jag inte.

Jag trodde att vid en skilsmässa får man det som man köpt tillsammans in i bohaget som möbler och som man då delar men även ens bankkonton??

FramtidaFruSandberg skrev 2009-11-04 21:17:28 följande:
    Om ni har skrivit ett äktenskapsförord (kan man även skriva efter man gift sig men då gäller det från den dagen det blivit godkänt) så har han ingen rätt till pengarna/egendomen alls.Om ni skiljer er har han rätt till hälften (av värdet i alla fall).Hur det är när ni är gifta däremot är jag osäker på, alltså om han får lika tillgång till arvet så länge ni är gifta. Hoppas någon annan kan svara på det.
  • MissLi

Din egendom är och förblir din egen under hela äktenskapet. båda makar är ensam ansvarig för sin ekonomi. Det är först vid äktenskapets upplösning genom skilsmässa eller dödsfall som man gör en delning. Om du vill att ditt arv ska vara skyddat vid ett sådant fall krävs det antingen att den avlidne har angett att ditt arv ska vara enskild egendom eller att ni skriver ett äktenskapsförord. Om det handlar om ett penningfarv är det en god idé att sätta det på ett särskilt konto, då blir det lättare för dig att bevisa vid en bodelning att det är just de pengarna som du ärvt. Blandar du dem med resten av dina tillgångar kan det vara svårt att bevisa och då är risken att de ändå inkluderas vid en bodelning.
    Dina pengar är och förblir dina pengar sålänge ni är gifta. Han har inte rätt till dina och du har inte rätt till hans.

puh det var långt men hoppas att det rätade ut några frågetecken.

• missfröken1

Men kan man göra så att man inte får något av varandra under en skilsmässa? Alltså skrvia äktenskapsförord att man det som man äger var för sig är ens eget som arv?

MissLi skrev 2009-11-04 21:28:06 följande:
    Din egendom är och förblir din egen under hela äktenskapet. båda makar är ensam ansvarig för sin ekonomi. Det är först vid äktenskapets upplösning genom skilsmässa eller dödsfall som man gör en delning. Om du vill att ditt arv ska vara skyddat vid ett sådant fall krävs det antingen att den avlidne har angett att ditt arv ska vara enskild egendom eller att ni skriver ett äktenskapsförord. Om det handlar om ett penningfarv är det en god idé att sätta det på ett särskilt konto, då blir det lättare för dig att bevisa vid en bodelning att det är just de pengarna som du ärvt. Blandar du dem med resten av dina tillgångar kan det vara svårt att bevisa och då är risken att de ändå inkluderas vid en bodelning.Dina pengar är och förblir dina pengar sålänge ni är gifta. Han har inte rätt till dina och du har inte rätt till hans.puh det var långt men hoppas att det rätade ut några frågetecken.
  • MissLi

I ett äktenskapsförord kan man reglera att viss egendom eller all egendom förblir enskild vid skilsmässa. Så ja man kan skriva så att man inte får något av varandra överhuvudtaget.

• Bride in the city

Två små tillägg:

-Äktenskapsförord kan jämkas. Det är förstås inte något som bara sker bara för att man begär det, men man ska veta att det kan ske under vissa omständigheter - även om det är mycket, mycket ovanligt.

-Man har en försörjningsplikt gentemot sin make/a och om pengarna man ärvt behövs för att få mat på bordet och tak över huvudet så kan dessa tas i anspråk för den andre makens/makans del om denne saknar tillgångar.

• 090208

Kontakta en advokat bara, enkelt att ordna. Sa kan ni som sagt skriva ner vad som ska delas upp vid en ev. skilsmassa.

Dina pengar ar dina, han kan inte anvanda dom som han vill.

Om ni inte har barn och du skulle avlida sa kanske du vill skriva testamente, men det ar ju nagot helt annat. For da ar ni fortfarande gifta och tycker om varann. Men du kanske vill dela upp det t.ex.

• missfröken1

Vi har en liten flicka tillsammans.:)
    Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.

Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:

Två små tillägg:-Äktenskapsförord kan jämkas. Det är förstås inte något som bara sker bara för att man begär det, men man ska veta att det kan ske under vissa omständigheter - även om det är mycket, mycket ovanligt. -Man har en försörjningsplikt gentemot sin make/a och om pengarna man ärvt behövs för att få mat på bordet och tak över huvudet så kan dessa tas i anspråk för den andre makens/makans del om denne saknar tillgångar.
  • feministbrud

Varför vill du gifta dig? Självklart har man försörjningsplikt när man är gifta och självklarhet är allt ditt hans och allt hans ditt. Jag kan förstå äktenskapsförord, men jag kan inte förstå ditt resonemang.

missfröken1 skrev 2009-11-04 22:10:16 följande:
    Vi har en liten flicka tillsammans.:)Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:
  • Bride in the city

Hm, du kanske ska överväga att inte gifta dig helt enkelt?

Nja, om han har pengar så har jag svårt att se att en domstol skulle meddela en dom som säger att du ska försörja honom för att han gjort annat med sina pengar än att köpa mat, betala för el osv. Läser man lagtexten tror jag att man förstår detta också. När man skriver "förmåga" då syftar man på den inkomst man tjänar, inte vad man har kvar när man spenderat sina pengar på en ny platt-tv.

"Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses."

"Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs."

missfröken1 skrev 2009-11-04 22:10:16 följande:
    Vi har en liten flicka tillsammans.:)Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande:
Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.