Hm, du kanske ska överväga att inte gifta dig helt enkelt?
Nja, om han har pengar så har jag svårt att se att en domstol skulle meddela en dom som säger att du ska försörja honom för att han gjort annat med sina pengar än att köpa mat, betala för el osv. Läser man lagtexten tror jag att man förstår detta också. När man skriver "förmåga" då syftar man på den inkomst man tjänar, inte vad man har kvar när man spenderat sina pengar på en ny platt-tv.
"Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses."
"Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs."
missfröken1 skrev 2009-11-04 22:10:16 följande:
Vi har en liten flicka tillsammans.:)Det här med försärjningsplikt. Så om min sambo bränner alla sina pengar när vi är gifta så är jag tvungen att försörja honom även om jag inte vill.Bride in the city skrev 2009-11-04 21:50:14 följande: