• 090208

Vad händer om jag är gift och jag får arv.

Kontakta en advokat bara, enkelt att ordna. Sa kan ni som sagt skriva ner vad som ska delas upp vid en ev. skilsmassa.

Dina pengar ar dina, han kan inte anvanda dom som han vill.

Om ni inte har barn och du skulle avlida sa kanske du vill skriva testamente, men det ar ju nagot helt annat. For da ar ni fortfarande gifta och tycker om varann. Men du kanske vill dela upp det t.ex.

• 090208

Jag hade inte velat vara med nagon som branner pengar.

Vi har delat ekonomi, satter in pengar pa ett gemensamt konto och resten ar vart eget. Sa om min man helt plotsligt inte har rad att "betala" till oss sa anar jag ju ugglor.

Det som ar nackdelen ar att min man inte kan fa bidrag t.ex. Verkligen inget vi vill, det ar lite loser-stampel tycker jag. Men min man ar inte svensk och nar vi flyttar till Sverige kanske det blir hart. Och da far vi ingen hjalp om jag t.ex har jobb eller studielan.

• 090208

Så om dom skriver äktenskapsförord att pengarna är hennes så är det ju lugnt. För som någon poängterade ovan, mannen kan ju inte kräva nån lyx. Bara det finns mat kylen och att läkarbesök etc blir betalda. Då kan han ju knappast gnälla nånstans, eller??

Svar på tråden Vad händer om jag är gift och jag får arv.