Mina svärföräldrar tycker jag är konstig
Tja, jag kan förstå båda sidorna. Men ju mer säkra ni två är hur ni vill ha det, precis som lecaroline påkeade, desto mindre betyder nog svärföräldrarnas åsikter och desto enklare blir det att ta deras åsikter som ett förslag i mängden, inte "det ena rätta förslaget". Det är väl bara att säga något i stil med "vi får så många synpunkter och förslag, det är så det är roligt att många engarerar sig i vårt bröllop! Nu ska jag och min blivande man/er son diskutera vidare själva så får vi se vad det blir." Det här är ett gyllene tillfälle att visa att ni faktiskt är vuxna. Bemöter man (svär)föräldrarna vuxet och säkert så kommer det att gå bra om de inte är helt hopplösa.
Ofta vill de helt enkelt känna sig inkluderade och ofta räcker det med att man ger dem några uppgifter så har de fullt upp med dem. Min mamma hade en hel del tankar och förslag, men det stannade där. Däremot så gjorde hon en enorm insats med vår lunch och det tog upp all hennes tid förstås så hon hann inte tycka till om allt annat till slut. Så låt dem få känna sig behövda, för det vill de säkert.