• SueAnne

Mina svärföräldrar tycker jag är konstig

Jag har ett problem, och jag vet inte riktigt hur jag skall lösa det, eller om det ens är något jag borde lösa.

Som i många fall handlar det om mina (blivande) svärföräldrar. Vi har börjat planera bröllop, och det är nog det som dels har aktualiserat frågan men också gjort att det hela syns lite mer.

Mina svärföräldrar har nog egentligen alltid tyckt att jag varit lite knepig. Alltså inte tyckt illa om mig, utan mer "jaja, lilla vän, det blir nog bra". De förstår inte riktigt mina värderingar, och tycker att jag är hemskt konstig som inte har som högsta mål i livet att göra Karriär och tjäna Pengar.

Själv har jag absolut ingenting emot att jobba, och det vore trevligt att ha ett jobb man verkligen gillar, men det är bara ett arbete. Livet är ju så mycket mer än det, och pengar är ju något man måste ha för att kunna leva, men varför måste man tjäna mer än man behöver? Jag funderar mycket på sådant, vilket gör bara gör att de tittar konstigt på mig.

Det jag vill med livet är allra mest att ha en familj, hus och barn. Allt utöver detta är en bonus. Jag har redan börjat längta starkt efter barn, men får höra från alla möjliga håll att jag är för ung (24!) och ?men vill du inte leva lite först?? För naturligtvis tar livet slut när man skaffar barn? *suck*

När det gäller bröllopet nu så vill jag hemskt gärna ha ett litet, mysigt tebröllop, med en riktigt stor kakbuffé. Jag älskar att baka, och skulle gärna göra allt utom tårtan själv. När vi berättade detta på en familjemiddag blev svärmor väldigt upprörd, och tyckte att det skulle verka snålt, och att "vi får väl bidra med pengar då för att slippa skämmas". Jag blev jätteledsen, men försökte att inte visa det. Det verkar som vanligt att det enda som räknas är "som det skall vara" alltså trerätters mm. och att om det inte kostar massa pengar så är det inte bra nog.

Min M2B tar det hela ganska bra. Han håller till viss del med sina föräldrar, men förstår också vad jag menar. Vi har många diskussioner om detta, inte gräl utan bra, konstruktiva diskussioner, där vi utmanar och ifrågasätter varandras tankegångar. Vi har kommit till en bra kompromiss om allt utom bröllopet, men det kommer nog också, där har vi bara börjat. Så mellan honom och mig är allt bra utom när jag tycker att hans föräldrar är jobbiga eftersom han tycker att jag överdriver och vi i vilket fall inte behöver diskutera det eftersom vi är överens. Det kan han ju iofs ha rätt i även om hans mamma tjatar på honom om en massa saker som jag anser är vår ensak.

Problemet eller frågan jag har är väl egentligen om jag har fel? Är det jag som är konstig som inte har som mål i livet att ha alla de här grejerna som är så ?status? och viktiga för hans familj?

• Svar på tråden Mina svärföräldrar tycker jag är konstig
  • Moirie

Alla är vi olika och varför skulle du ha mer fel eller rätt än dem? (låter mysigt med te-bröllop). Jag tycker det låter fint att du och BM utmanar varandra i era diskussioner och hittar kompromisser. Vad gäller svärföräldrarna så tror jag du får acceptera att de inte riktigt förstår dina värderingar och kanske är de inte samma typ av reflekterande person som du är? Det är jättesvårt att få någon annan att ändra sig, i synnerhet om de värderar "det som syns utåt", status osv för då finns det ju ett yttre tryck på att bevara allt som det alltid har varit. Vad jag försöker säga är att du nog inte ska hoppas på att de kommer vara entusiastiska inför dina bröllopsidéer men du ska absolut inte acceptera otrevligheter. Den enda experten på hur du bör leva är du själv, och de enda som kan skapa ett bra bröllop för dig och Bm är ni själva, så lägg inte för mycket energi på personer som inte förstår dig/er. Det är inte lätt att stå emot andras förväntningar men man blir starkare av att gå sin egen väg. Tänk vilken fördel det kommer bli för era barn att ha tillgång till föräldrar med olika synsätt men som lär av varandra och utvecklas.

• nano86

Jag tycker likadant som du. Jag vill förvisso verkligen ha ett jobb som jag älskar men av den aledningen att jag "måste" spendera tid där och då ska det vara nåt jag trivs med, pengar är verkligen inte viktigt. (Har lärt mig det nu, 23 år gammal *suck*).

Vi har även en dotter på 2 år och ja våra liv är ju fullständigt över som du förstår. Det är ju helt omöjligt att ta dottern i vagnen och gå hem till folk eller resa med tåg och bil går ju verkligen inte. Sen är det ju omöjligt att bara en stannar hemma nån kväll så den andra kan gå iväg själv, det är helt vansinnigt *ironiskt* Klart man kan leva vidare MED barn, fördelen jag ser med att vi fick barn som unga är att vår dotterns far och morföräldar vekrligen orkar med henne, de vill träffa henne ofta (fasten de jobbar så klart) och kommer få en riktigt nära relation till henne.

Vi ska föresten också ha the-bröllop. Min mamma tyckte det var en jättebra idé, hon hade det själv första gången hon gifte sig. För oss var valet - thebröllop eller bröllop med inga gäster, inte ens närmsta familjen (skulle bli för många eftersom "alla" våra föräldrar är skilda och vi båda har en massa bonussyskon )

• Aeternum

Du är inte konstig & har heller inte fel! Alla människor har olika mål & ambitioner & ingenting är rätt eller fel.

Sen är vi alla olika & en del människor har svårare att acceptera att andra inte tycker likadant som dem.
    Det som är huvudsaken är ju att du & din M2B är överens vilket ni ju verkar vara.
    Förklara för honom att du vill att ni tillsammans sätter er ner & pratar med svärmor om att ni redan bestämt hur NI vill ha det, men att hon säkert kan bidra på något annat sätt än med pengar.

Din svärmor menar säkert inget illa, men hon kanske har svårt att sätta sig in i & förstå att hennes drömmar inte är era drömmar. Berätta hur du känner!
    Lättare sagt än gjort, men det brukar kännas bra i efterhand!

Lycka till!

• Chris24

Senast forra veckan sa brakade jag med min svarmamma, hon ar totalt knapp och ska lagga sig i allting. Hans bror o hans sambo kommer inte alls overens o hennes storta problem ar att hon ar aldre o tjurig, rent ut sagt.

Hon tycker vi lagger for mycket pengar o energi pa brollopet, forlovningen o allting annat, att skaffa barn nu vore ju totalt korkat, jag ar 24, snart 25 och han ar pa vag mot 31.. Jag tycker det vore jatte fint, jag sjalv bryr mig inte om jag ar gravid nar vi gifter oss eller inte.

I helgen blev hon sur for att jag valkomnade alla pa svenska forst, sen arabiska da det fanns folk som inte kunde svenska tyvarr, pa min blivandes sida o borjade gnalla om det. Sen gnallde hon om att vi tog en for dyr resturang. Om hon ens ar med i fingret o betalar nagot som mina foraldrar o hans pappa gjorde & gor for brollopet,sa kan man ju tycka att hon far yttra sig men det forsta hon sa var, RAKNA INTE MED NAGRA PENGAR FRAN MIG IAF.. Men okej..

Jag har ett jobb som jag trivs pa, tjanar OK men absolut inte mer,min blivande har ett jobb han trivs pa, tjanar valdigt bra o darfor passar vi pa o gora allt vi kan gora nu nar hans jobb ger bra, renovera lgh o brollop da, samt skaffa hus sa smaningom o spara till barn for sen vill han ocksa vila saklart o han vill valdigt garna va delaktig i barnets liv sa mycket han kan, i DK far dem mer ledigt an sverige just for att pappan ska kunna va hemma med barnet, dem ser det annorlunda an i Sverige pa den biten har jag markt, jag tycker det ar jatte skont.

Va jag forsoker saga.. bry dig absolut inte om hans foraldrar, sa lange ni ar overenes och eniga om vad ni vill sa ska ni fullfolja det, te brollop later jatte gulligt o fint och det ar inte for tidigt for barn for er om NI sjavla vill det.

Sta pa dig o ta inte at dig! jag har fatt lara mig detsamma med hans mamma, experten pa att falla kommentarer alltid namligen.

Ps, ursakta att det inte finns a,a o for mitt tangetbord ar knas.. hahaha.

• lecaroline

Sluta prata bröllop med alla andra utan med varandra!!

Ni ska komma överens om hur ert bröllop ska se ut.
    När ni planerat klart så kan ni berätta för dem ni vill och ha en enad front utåt mot exempelvis svärföräldrarna.

Och det man inte kommer överens om får man kompromissa om

Sedan hur man ska leva sina liv och vad man prioriterar det har bara ni med att göra.
    Se på mig vi har svårt att få barn hade vi vetat det hade vi börjat jätte tidigt nu tickar alla klockor som kan ticka. Plus att man mår skit

• Aleta

Jag tycker att du har helt rätt inställning till livet!

• sun moon

Jag tycker också att du har rätt inställning :)
    Saker är inget att ha om inte kärleken finns där. Du och din man och era blivande barn är nr 1. Inte fin bil och märkeskläder..

Mitt första äktenskap gick i kras mycket för min ex jobbade och jobbade, värderade jobb och karriär före familjen och vi gled isär och till slut gick det inte att laga igen.. men jag är idag lyckligt förlovad med en man som sätter mig först. Längtar hem till mig istället för bort till jobbet ;)

Lyssna inte på dina svärföäldrar.. de är till 90% bara till besvär ;) Hm kan de aldrig komma över att deras söner älskar någon annan? :P
    Jisses.. hoppas jag själv blir en bra svärmor till mina söners blivade fruar.. :)

• Bride in the city

Tja, jag kan förstå båda sidorna. Men ju mer säkra ni två är hur ni vill ha det, precis som lecaroline påkeade, desto mindre betyder nog svärföräldrarnas åsikter och desto enklare blir det att ta deras åsikter som ett förslag i mängden, inte "det ena rätta förslaget". Det är väl bara att säga något i stil med "vi får så många synpunkter och förslag, det är så det är roligt att många engarerar sig i vårt bröllop! Nu ska jag och min blivande man/er son diskutera vidare själva så får vi se vad det blir." Det här är ett gyllene tillfälle att visa att ni faktiskt är vuxna. Bemöter man (svär)föräldrarna vuxet och säkert så kommer det att gå bra om de inte är helt hopplösa.

Ofta vill de helt enkelt känna sig inkluderade och ofta räcker det med att man ger dem några uppgifter så har de fullt upp med dem. Min mamma hade en hel del tankar och förslag, men det stannade där. Däremot så gjorde hon en enorm insats med vår lunch och det tog upp all hennes tid förstås så hon hann inte tycka till om allt annat till slut. Så låt dem få känna sig behövda, för det vill de säkert.

• erica1982

nej det är du absolut inte!! själv jobbar jag som städerska på kommunkontoret, inte ens heltid.
    mina kompisar har flyttat, vidareutbildat sig på högskolan mm mm. jag är nöjd som jag är.
    jag bor på den ort jag vill bo, varken sambon eller jag vill bo någon annanstans. vi har båda jobb, hus 2 fina barn.
    visst skulle det vara roligt med lite mera klirr i kassan.
    men det finns viktigare saker, det håller jag med om oxå.
    prata med din fästman om erat bröllop, gör som ni vill och ingen annan!! det är erat bröllop eran dag!
    lycka till!

• Lyckliga013bruden

jobba och prioritera det du vill. Det är ditt liv du måste vara nöjd och glad annars funkar det inte.

ni ska naturligtvis ha det bröllop ni vill ha. Men jag kan förstå din svärmor också, jag har varit på bröllop där jag inte tyckt om allt. Ett bröllop var riktigt budget bröllop och skittrist tycker jag och det spelar ingen roll, huvudsaken är att brudparet får det bröllop de vill ha!
    Sen kan resten tycka och tänka vad dem vill

• 090208

Hur har det gatt nu da? Far du det brollop du dromt om?

• BlackWIngedAngel

Förstår att det är jobbigt.

Ang det där med hur ett bröllop "ska vara" så är ju middag något som hör eftermiddagsbröllop till. Förmiddagsbröllop SKA ju faktiskt, om man följer tradition åtföljas av kaffe, té, kakor och tårta. Möjligen kan man ha en lättare lunch men det är mer undantag än regel.

Vet inte hur ni känner, för det är ju ni som brudpar som ska avgöra. Men det kan ju vara ett sätt att lösa konflikten på. Håller ni förmiddagsbröllop så behöver ju inte svärmor bekymra sig om vad som förväntas i och med att ni faktiskt gör det som förväntas...

• 090208

Det låter jäkligt härligt med kak-buffé... Skulle man haft istället för middag som ALLA andra har. Jaja, försent nu.

Men att dom ska bidra med pengar så dom slipper skämmas??!! Ursäkta, men vilken j*vla kommentar, fy f...
    Dom kan ändå inte göra ett skit åt hur ni väljer att ha bröllopet. Som någon redan skrivit, diskutera inte bröllopet med nån annan!!!

• Grodfrun

Du maste komma ihag att det ar din pojkvan/man/m2b du gifter dig med - inte hans foraldrar. Var artig och trevlig mot dem och krav att de ar artiga och trevliga tillbaka. That's it! Ni maste inte bli basta vanner aven om det saklart vore fantastiskt om det kunde vara sa!

• JohannaFotograf

Jag känner igen mig lite i ditt problem. Vi kommer också ha ett tebröllop.

Jag har också "problem" med blivande svärföräldrar och annan släkt på hans sida.

De har aldrig riktigt förstått mig heller. Som när vi förlovade oss så fick vi inte många grattis från den sidan utan mer - Är det så smart? och - Ska ni inte vänta lite?

Nu har vi varit förlovade sedan 2007 och nyligen friade min m2b en andra gång då han inte tyckte det blev så lyckat första gången med så mycket negativitet runt omkring. Och nu planerar vi vårt bröllop.

Jag ångrar att jag nämde detta för någon för negativiteten finns där fortfarande.

- Ni är ju fortfarande så unga ( 22 och 29 ). och - Är det specielt genomtänkt? (vi har vart tillsammans i över 7 år och kan inte tänka oss ett liv utan varandra) m.m

Jag har svårt att hantera detta då jag har en mycket förstående familj själv som är väldigt lyckliga för vår skull.

Vi hade tänkt ha vigseln för oss själva först men då min m2b bror blev upprörd att han inte fick vara med, och min farmor började gråta så bestämde vi oss för att ha en cermoni med närmaste släkt och vänner istället. Det är inte det att vi inte vill fira men vi lägger hellre pengarna på ringar och resa m.m. Då jag inte har jobb utan väntar på svar om jag kommer in på förskollärar utbilningen så är inte ekonomin på topp. Men jag skulle inte vilja lägga pengar på ett stort bröllop även om vi hade pengar.

Jag tycker absolut ni skall göra det som känns rätt för er. Jag vet själv hur svårt det inte är att lyssna och ta till sig det folk säger. För även om man vet att man inte borde ta åt sig det så gör man det. Så är det i alla fall för mig. Jag tar åt mig alldeles för mycket. Men jag jobbar på det. Jag skall jobba på att bröllopet blir vad vi vill och sedan om någon klagar så behöver dem inte vara där för då är de bara intresserade av att bli bjudna på bröllop och inte att fira oss.

Hoppas allt löser sig för er och att ni får en jätte fin dag!

• raring

TS jag tycker att du verkar väldigt klok, rotad och trygg. Det är ERT bröllop och det är viktigast att ni får den dagen ni vill ha!

• Cylt

Vi gifte oss iofs efter vår dotters dop, vilket var en hemlighet för alla, men vi bjöd på snittar och bubbel, galet mycket kakor, godis och tårta Kunde inte det vara en skön kompromiss? Om ni även har skurna smörgåsar/snittar OCH kakbuffé? Jag håller med om det som redan skrivits ovan; innan ni två har bestämt er för hur ert bröllop ska se ut, behöver ni kanske inte ha det uppe för diskussion med andra. När ni väl bestämt er, skicka en inbjudan så får var och en ta ställning till om de vill komma eller ej. Och nej, du gifter dig inte med dina svärföräldrar - dem får du på köpet. Att bråka med dem om bagateller är att skjuta sig själv i foten... Det är hans föräldrar och bråk er emellan försätter ju honom i en pissig sits. Lycka till

• filibustern

egentligen.hans föräldrar ska "skita i" hur du och din karl vill ha ERT bröllop. om det är "billigt" jamen so what? kan bli mycket mysigare och mer socialt och roligt än ettt bamsebröllop. jag vet jag pratade lite med en bekant som nyligt gift sig. och hon fråga lite vad jag hade för budget. "15-20 000 " sa jag då. och hon fick lite "vad-snål-du-är-blick". och att man ska ju satsa på sitt bröllop och blabla. jamnen jag GÖR det. 20 k är en helt ok summa för ett underbart bröllop. billigt/enkelt betyder inte dålig! 

stå på dig! 

• Chicita

Ähm... tråden är startad 9 november 2009 
    Jag misstänker att trådstartaren har ett helt annat läge i dag.  

Svar på tråden Mina svärföräldrar tycker jag är konstig