Inlägg från: kenttjej |Visa alla inlägg
  • kenttjej

Bröllopsresa till USA?

Vi vill åka på bröllopsresa efter vigseln den 8 maj, och har sjukt svårt att bestämma oss! Ändrar oss från vecka till vecka, men den här veckan diskuterar vi USA!

Vi vill åka bort ca 2 veckor och komma iväg en bit, så även om någonstans kring Medelhavet är trevligt så vill vi åka längre bort. Vi vill inte ligga o lata oss på ett all inclusive hotell på stranden med paraplydrinkar utan mer se upptäcka göra saker! Både kultur, natur och fräcka grejer.

Nu är vi alltså båda sugna på USA, jag har varit där på kortare resor i NY bla men har inte haft möjlighet att se så mycket då. Fästmannen har aldrig varit i Amerikat så han är väldigt nyfiken.

Hittills har vi kommit på fyra städer vi vill se, vi har spånat och motiverat varför vi vill åka dit men vi har inte spikat att vi ska till de städerna. Vi tänker oss att vi kommer hinna med ca 2-3 städer under våra två veckor, och funderar på att ta inrikesflyg om det är långt emellan (vilket det ju nästan alltid är i USA!). Så städerna vi funderat på är:
    New York
    Washington D.C.
    Los Angeles
    Orlando

Men nu vill vi ha fler tips från er som har varit eller ska till USA. Tips på städer vi borde besöka och varför, är det nånting vi inte får missa på vår USA vistelse?

Vi kanske kan hjälpa varandra och dela med oss av lite tips inför USA-res?

• Svar på tråden Bröllopsresa till USA?
  • kenttjej

Blomanna: Vad roligt! Det vore ju drömmen förstås, att kunna åka lite så som faller en in. Man kanske får se mycket man inte hade tänkt då, lite överraskningar!

Rufsas: Tack för länken, ska kika på den tillsammans med fästmannen ikväll...

Pumpkin: Var ju en jätteskojig rutt ni gjorde! Yosemite verkar ju inte dumt, en naturupplevelse som omväxling till storstadsturistande vore perfekt.

Vi tror inte att vi har möjlighet att vara borta längre än 2 veckor, tror ni det känns för kort? Hellst av allt hade vi nog velat bila, men vi tänkte att vi kanske hinner med mer om vi flyger mellan några städer och så kanske man kan passa på att hyra bil och se sig omkring i närområdet. Tror ni det kan funka?

Någon som besökt nån vingård i Californien (eller nån annanstans)? Finns ju många goda viner från USA så det hade varit kul men vet inte riktigt vart man åker?

• kenttjej

Viktoriah: Det låter ju heeelt underbart! Niagarafallen vill jag absolut se. Tack för mailadressen till B&B, det ska givetvis utforskas. Kul med tipsen om vingårdarna oxå. Hade föresten helt glömt Graceland, jag som tjatat så om det här hemma! Ska genast lägga till på listan.

• kenttjej

Petrah: Vad är ditt favoritställe/roligt att göra i Oregon? Tänkte om du har några bra tips efter din vistelse där?

Alla: Ni som varit/ska till i New York, vad såg ni/planerar att se där? Både jag o fästmannen vill gärna dit och jag som redan varit där borde veta, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är mer än att det är en stad man absolut måste besöka.

• kenttjej
    fruMe skrev 2009-11-17 19:56:40 följande:
    Vi planerar att åka till Florida - det har alltid varit en "dröm" för mig! VI planerar att åka mitten på april och vara iväg 2 veckor. Vi ska ta ett par dagar i Miami, sen åka till Orlando och därefter söderut igen ner till Key West. VI kommer att ha med våra två barn på 1 och 4 år, så därför valde vi att bara ta Florida, helt ok avstånd med bil och perfekt mix av storstad, bad och nöjespark för vår del!
    Fästmannen är lite skeptisk till Florida men jag har inte riktigt förstått varför... Han muttrade nåt om blåhåriga tanter... Jag är ju löjligt förtjust i nöjesparker och vill så gärna till Disney World! Hoppas oxå på att Harry Potter-världen i Orlando hinner öppna tills dess (om vi nu åker dit).
  • kenttjej
    Plutten2010 skrev 2009-11-17 21:30:29 följande:
    Vi åker till NY som första stopp på vår bröllopsresa (sen ska vi till Hawaii). Vi gifter oss inte förrän i juni så vi har inte tänkt så mycket ännu men nåt vi har tittat på iaf är att vi ska åka helikopter över Manhattan. Ev ska vi ta helikopter redan från flygplatsen in till Manhattan. Sen så älskar vi att shoppa och vi har sett att det finns en gigantisk outlet som ligger ca 1 tim resa från Manhattan som vi garanterat ska spendera en heldag på.Vi båda gillar Gordon Ramsey så ev ska vi också försöka boka bord på en av hans restauranger.Jag tar iaf också gärna emot tips på saker att göra i NY. =)
    Låter ju som roliga grejer ni ska hitta på i NY! Vad kostar en sån helikoptertur? Jag har aldrig åkt helikopter men det verkar så härligt! Va e de för en outlet ni har hittat? Vi gillar oxå att shoppa, gärna billigt! :D
  • kenttjej
    Plutten2010 skrev 2009-11-20 15:15:52 följande:
    Ja, jag hoppas det.. =) Dels kan man åka helikopter från flygplatsen (är osäker på priset) men sen finns ju också sightseeingturer över Manhattan som kostar en dryg tusenlapp (tror turen är ca 6-8 minuter lång).Outleten heter Woodbury Premium Outlet www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.aspEn t/r-resa med buss kostar 40$ men det kan det vara värt. ; )Det finns en till outlet bredvid Newark flygplats också om man inte vill åka så långt;www.jerseygardens.com/
    Skojigt! Ja tusen kr kan det nog va värt, ska nog kolla upp det i alla fall.

Tack för länkarna, Jersey Gardens har jag faktiskt varit på! Fattade nog inte att det var en outlet, trodde det var ett vanligt shoppingcenter. Köpte i alla fall en jättefin kappa, o flera skor tokbilligt!
  • kenttjej
    E11a skrev 2009-11-22 12:03:43 följande:
    Ni måste absolut ha bil om ni ska ta er runt (förutom NYC). Har man kort om tid kan man absolut flyga mellan städerna men ni behöver plocka upp en Hyrbil när ni är framme. Tips är att inte klämma in för mycket resa på dessa två veckor så all tid bara går bort på att resa.USA är stort. Tänk på att California är ungeför lika stort som hela Sverige (och väldigt mycket större befolkning).Jag skulle nog ha valt ett ställe och gjort det lite mer ordentligt än att flänga förbi på ett par dagar och sedan ut till en flygplats igen (en flygdag tar liksom en hel dag.... ut och lämna hyrbil.... checka in lite innan flyget går... själva resan... hämta ny hyrbil och hitta sitt hotell....). Det tar ju faktiskt 5,5 - 6 timmar att flyga NCY to LA.Min favvo är San Francisco. Man kan gott spendera några dagar i staden (Alcatraz, uppleva de olika stadsdelarna, promenera över Golden Gate). Yosemite är trevligt alla årstider (vacka stora vattenfall på våren, underbara höstfärger, magiskt med glittrande snö). Lake Tahoe superfint. Napa och Sonoma - köra runt bland vingårdar. Ner längs kusten söderut till Monterey och Santa Cruz. Kolla på surfarna (hyr bräda och prova själv) i Half Moon Bay. Man kan ju flyga hem någon annan stans ifrån tex LA som blir den klassiska kustrutten.Lycka till och ha en trevlig resa!
    Ja det är ju stort, tror inte själv att jag riktigt har insett hur stort än... Jag tror att vi har tänkt besöka 2-3 städer under våra två veckor, för som du säger så vill man ju inte sitta o resa hela tiden. Problemet är ju bara att välja destinationer, eftersom det är så stort och det finns så mycket....

Många som tipsat om San Fransisco när man pratade med vänner o bekanta, verkar vara värt ett besök. Jag får en känsla (baserat på det jag hört) att San Fransisco är lite mer avslappnat än LA, men jag kan ju ha fel.

Åååå surfa! Ytterligare en grej jag verkligen vill prova på!!
  • kenttjej
    majsan801 skrev 2009-11-23 12:37:20 följande:
    Måste haka på här, hur är det billigast att ta sig till USA då? Alltså nån som vet nått flygbolag som har mer prisvärda resor än andra?
    Jag tycker ofta när jag har kollat på resor till USA, så brukar det va rätt billigt till NY. Inte så konstigt kanske eftersom det är kortast sträcka dit från Europa, många flyger ju dit oxå så det finns ju en del att välja på. Men jag har ju som sagt inte flygit än utan bara kollat lite priser. Jag går o grubblar på om det blir billigare att flyga till tex NY först och sedan ta sig vidare med inrikesflyg eller att flyga direkt till tex västkusten? Men det kanske varierar...
Svar på tråden Bröllopsresa till USA?