• Ankungarna

Tunisien ( tex Djerba)

Vi gifter oss i augusti 2010 och vill såklart gärna åka på bröllopsresa. Vi har tänkt lite på Tunisien eftersom det är rätt så exotiskt även om det inte ligger allt för lång bort.

Är det någon som varit där på bröllopsresa? Eller planerar att åka dit? Vad har ni för tips på hotell, sevärdheter och andra utflykter med mera?

Vi vill gärna sola och bada, men även få lite äventyrliga minnen...

• Svar på tråden Tunisien ( tex Djerba)
  • Lyckliga013bruden

Maten är inte särskilt god därnere. Vi var där på semester, och den åsikten delar jag med många som varit där.
    Men de har mycket sevärdheter och de är lite spännande att ge sig ut i öknen i soluppgången och rida kamel.

• Everton

Håller med Lyckliga013bruden, maten var inte direkt god. Visst vattnet och sanden var härligt, men så mycket mer var det inte.
    Sagt det em gång, säger det igen....Har varit på Djerba 1 gång och kommer inte åka tillbaka dit...been there done that.

Fast jag säger samtidigt att lyssna inte ihjäl er på vad andra tycker och tänker. i slutändan är det ändå er semester och alla har olika erfarenheter och upplevelser.

• Det stora Blå

Brölloppsreasa till Tunisien, då förslår jag antingen en resa till Kartago (med Ving), eller med vilken byrå som helst och då till Port El Kantaoui utanför Sousse.
    Alternativt till Jazmine Hammamet, med en närhet till staden Sidi Bou Said.

Djerba har inte så mycket att erbjuda annat än sol och bad och all inclusive hotell.

• moule

ÅK INTE TILL TUNISIEN!!!

Värsta resan jag varit på och ja, vi reser mycket! Vi åkte förra augusti och vi hade 55 grader varmt, alla fyra blev magsjuka så vi sket blod 2 veckor efter resan, alla försöker lura dig, du kan inte gå ensam som tjej, karlarna luktar på dig, du kan inte ha klänning men bara axlar eller urringning.. Ska jag fortsätta?

Vi bodde på 4,5 stjärnor i hammamet, all inclusive.. valde ett lyxigt hotell, men det blev tyvärr inte bra.

Bara ett råd.

OM ni ändå väljer att åka dit har jag hört att 2 dagars turen i öknen faktiskt ska vara bra, men vi kunde inte åka på den pga värmen o magen..

• Lyckliga013bruden

Vi var i Sousse i juli i år. Maten är dplig och ställde till det för våra magar, första typ 3dagarna protesterade kroppen gick inte på toa alls. Trots allt vatten vi drack så kom inget ut den vägen. Vilket gjorde att jag såg gravid ut och fick hela tiden frågor om barnet av äckliga försäljare. Sen bosatte jag mig mer eller mindre i badrummet det var inte kul det heller.
    Vi var där bara en vecka så....
    Vi tog turen till öknen och det var underbart, och roligt att få se så mycket. Jobbigt dock att åka buss.

Tunisien är muslimskt så som kvinna ska man klä på sig. täcka sig från axlarna till knäna. Vi fick mycket bättre bemötande när vi respekterade deras klädkoder.

försäljarna var väldigt gå påiga, och hittade vi inte det vi sökte efter i butiken släpades vi med till brorsans/farbrorns butik osv.

Jag är glad att vi åkte trots allt, det var en upplevelse men vi kommer inte åka tillbaka. Vi känner att vi sett det som finns och det finns så många andra länder att åka till.

• Chris24

Hahaha, jag är alltså den enda som OK erfarenheter från Tunisien?

Inte min bästa resa ska jag erkänna men den var helt OK, att männen ej låter dig va ifred var inget problem för min del, finns det fina fingret o visa, samt min stora käft så jag klarade mig. Gällande klädsel så stämmer det, du får tänka dig för vad du tar på dig i dem muslimska länderna, spelar egentligen ingen roll vilket land du väljer där, egentligen bara Syrien & Libanon som har gått framåt där med klädsel, haha dem är nästan värre än oss

Maten var OK, vi bodde också på 5-stjärnigt hotell men å andra sidan så är jag van vid vissa maträtter som dem serverade från min egna kultur så kanske därför men den var inte bästa utan OK.

Bestäm också om ni gillar mycket värme eller ej för åker ni i högsäsongen, tja.. då är det smått jobbigt för er, det blir vaaarmt..

Så va noga med att välja innan ni åker, jag åkte till Oman också, grymt fint, grymt bra med det mesta. Egypten är också väldigt väldigt fint land o nöjen, ett tips till.

• Knuttis

Haha, gud vad jag skratta när jag läste alla inlägg!
    Jag har också varit i Tunisien, och jag instämmer i föregående talare: Maten är verkligen inte bra. Vi blev inte magsjuka men vi levde på granatäppelkärnor i en vecka (bodde flott på all inclusive) eftersom det var det enda som gick att äta!
    Jag var inte där på bröllopsresa, men jag varnar ändå. Det finns många ställen som är långt mycket bättre, har rest en del och Tunisien är fanimej det sämsta. Jag vill inte verka rasistisk, men det är inte alltid kul, att som tjej, åka till arabländer heller...

• emmis80

Vi tog en sista minuten efter bröllopet och det blev till Hammamet i Tunisien. Vänner som varit i Tunisien tidigare varnade oss innan vi bokade resan men vi lyssnade tyvärr inte....Det var det äckligaste och fulaste landet vi någonsin varit i! Vi fick hemlängtan redan första kvällen. Har man rest en del i världen blir man garanterat besviken. Här ges några exempel på vad vi fick uppleva:

Maten var totalt smaklös och intetsägande.
    Stranden full med skräp såsom fimpar, plastförpackningar och kapsyler.
    Det rann ut avloppsvatten vid stranden från hus i närheten. En dag såg vi en bajskorv som guppade runt vid strandkanten.
    Det låg sopor överallt på gatorna. Vi såg inte skymten av några papperskorgar någonstans utan folk verkade ha för vana att bara slänga skräpet omkring sig på marken.
    Stora råttor stökade runt på kvällarna bland sopbärgen längs gatorna.
    Folket var allmänt otrevligt.
    När vi var på restaurang drogs stolen ut åt min man men ej åt mig. Han blev också tillfrågad om våra beställningar, jag behandlades som luft. Blev nog knappt tilltalad av någon där på hela resan när jag tänker efter. Jo förresten, av en vresig försäljare som skrek jävla flodhäst (väger 50 kg) efter mig när jag inte ville köpa en gammal snäcka för ett hutlöst pris.

Så mitt råd lyder utan tvekan: Se er om efter ett annat resmål.
    Jag skulle inte åka tillbaka mot betalning ens...

Svar på tråden Tunisien ( tex Djerba)