Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Fråga prästerna 10

Hur länge håller en vigselgudstjänst på? Är det olika i olika församlingar? När min syster gifte sig fick de välja en lång eller en kort variant. De valde en kort. Jag har för mig att den långa varianten höll på i 40 minuter och den korta i 20. Kanske var det bara något just den prästen hittade på?

• Sebastiána

Kjell Präst skrev 2009-11-26 11:17:50 följande:

Jag har för mig att du ställt den här frågan förut,eller åtminstone varit med och diskuterat den? Den gången, och nu också antar jag, var vi BT-präster rörande överens om att det inte finns två versioner av kyrklig vigsel att välja på. Det finns inte en kort och en lång version. Däremot kan man ju välja att lägga till extrasaker, som solosånger, extra psalmer, diktläsningar m.m. och därigenom påverka vigselgudstjänstens längd. Så om din systers vigselpräst gav brudparet ett val mellan två versioner så var det mycket riktigt något som just den prästen hittat på, och inte något som står i kyrkans handbok. En vigselgudstjänst utan varje extra inslag kan väl ta omkring en halvtimme, ge och ta några minuter beroende på hur "snabb" prästen är.
    Jo det gjorde jag, men jag kunde inte hitta svaret. Tack!
  • Sebastiána

Nu har vi i kören övat "Gläns över sjö och strand" (min favorit, som tydligen flera av dagens unga inte känner till alls), "Nu tändas", "Himlen i min famn" mfl i över en månads tid. Känns skönt att det nu äntligen är första advent så att vi kan framföra dem i kyrkan!

• Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-11-27 09:05:52 följande:
    Vi ska också sjunga Himlen i min famn med vår kör
    Den är såå fin! Det är bara det att jag börjar gråta varje gång vi sjunger den (blir rörd). Hur ska det gå på konserten?! Tur att jag inte står längst fram i alla fall
  • Sebastiána

Tips på psalmer?!

Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?

Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".

Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.

• Sebastiána

Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:

När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
    Tack för tipsen!
  • Sebastiána
    Wiggy skrev 2009-12-14 14:01:51 följande:
    Håller helt och hållet med Martinaa. Kan man inte med gott samvete avlägga sina löften i kyrkan, eller acceptera vad den kyrkliga vigseln står för och innehåller, så bör man göra det borgerligt.
    Håller också med, men kan samtidigt förstå att det kan bli problem i en relation där en tror och en inte.

I ett äktenskap måste man kompromissa och det är kanske bra att göra det redan här. Antingen gifter man sig i kyrkan med Guds närvaro och den som inte tror låter bli att bry sig - han kan väl lova och tänka att det är DIG han lovar? Eller också gifter man sog borgerligt och känner ändå Guds närvaro - det bör man kunna göra som kristen - och att man också lovar Gud...
  • Sebastiána
    tågjäntan skrev 2009-12-14 22:53:46 följande:
    Om han inte vill lova inför Gud, skulle han kunna tänka sig en välsignelse av redan ingått äktenskap? Då skulle ni kunna gifta er borgerligt och han slipper lova någonting inför Gud, om det är problemet. Som någon sa så får båda parter alltid kompromissa i en relation och ett äktenskap.
    Mina farföräldrar gjorde så, men det var för att de tillhörde ett frikyroförbund och de hade inte vigselrätt på den tide. De gifte sig borgerligt först (det som samhället räknade som vigsel) och sedan gifte de sig i frikyrkan (det som de räknade som vigsel).

Om man är ateist borde det gentligen inte spela någon roll. Om man inte tror på Gud innebär det i värsta fall att man lovar varandra inför INGENTING = något man inte tror finns. Det gör väl inget? Det är väl värre då om man är starkt och djupt troende Sjundedagsadventist eller Jehovas vittne och tvingas gifta sig i en moské eller enligt någon hindutradition!!!
  • Sebastiána

Kjell Präst skrev 2009-12-13 04:13:14 följande:

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.
    Låter som en väldigt vacker saga!
  • Sebastiána
    anniebananie skrev 2009-12-15 15:40:12 följande:
    Jag har en fråga om det här med löftena också, det som finns "förberett" är det ett krav från kyrkan sida som måste finnas med? Personligen så känner jag att jag skulle stå där och hyckla om jag lovade att jag skulle älska i nöd och lust, så jag anser att man inte kan lova att älska tills döden skiljer oss åt. Jag kan bara lova ett beteende, inte känslor som jag inte kan styra.
    Men varför gifta sig om man inte tror att man kommer att vara tillsammans och älska varandra hela livet?
  • Sebastiána

Jag gillar psalm 183b och "Jag vill ge dig min lovsång", men jag vet inte om den passar till bröllop (har kanske frågat det innan). Jag tänkte att prästen kanske vinklar det till att vi vill lovsjunga herren men också göra våra liv till lovsång åt varandra eller nåt sådant. Många av gästerna har viss frikyrklig bakgrund, åtminstone från söndagsskoletiden, och skulle nog känna sig hemma i den sången.

Finns andra psalmer i samma stil som kan passa på ett bröllop? "O store Gud" är ju väldigt fin, men passar nog ännu sämre på bröllop.

Vi börjar luta åt att ha tre psalmer samt att min mor läser en dikt. Från början tänkte vi ha två psalmer och en solosång, men det känns konstigt att dra in någon för att sjunga en enda sång, och det är ju en gudstjänst och ingen konsert - det blir väldigt trevligt om alla sjunger med (hoppas de gör det så det inte bara blir jag, min sångglade far och kanske prästen).

Som tredje psalm blir det i alla fall en sommarpsalm eftersom vi gifter oss på sommaren

• Sebastiána

Innan gryningen är så fin. Jag vill minnas att jag sjungit den i kören en gång. Mycket fin text och jag har för mig att melodin också är fin.

• Sebastiána

Vi kan inte bestämma oss för utgångspsalm. Kan man be kantorn spela de båda styckena så att man får höra hur de låter på orgel? Eller ska vi helt enkelt lyssna på youtube några gånger och hoppas att kantorn spelar fint? Jag har ingen aning om vad som är brukligt. Vad jag förstår ska brudparet stå för noterna... fast en del noter har kanske kantorn själv.

• Sebastiána

Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:21:04 följande:

Jag vet inte vad du menar med "utgångspsalm" - man spelar oftast inte en psalm vid brudparets utgång - däremot strax innan. Men kanske menar du "utgångsmarsch" eller "utgångsmusik"?Man kan nog utgå från att musikern (det må vara kantor eller organist) behärskar de vanligaste utgångsmarscherna, som han/hon dessutom oftast har noter till. Har man däremot ovanligare önskemål kan det eventuellt underlätta för musikern om man själv har noter till musiken. Sedan säger musikern "ja" eller "nej" till dessa önskemål. Säger han/hon "ja" så behöver ni nog inte oroa er - men visst kan ni be musikern spela för er om ni vill, han/hon gör det säkert i mån av tid. Blev du något klokare på detta svar?
    Jo det var utgångsmarch jag menade. Tack för svaret!

En fråga till. Man ska ju ha minst två psalmer vid en kyrklig vigsel. Vi tänker ha antingen tre eller två psalmer och en "vanlig" sång, t.ex Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman". Tror du det går för sig? Vi tänker att det kan vara trevligare om alla gästerna sjunger än att ha en solist (känns konstigt att dra in en solist för 1 sång).
  • Sebastiána

Ni kan inte vänta med välsignelsen tills ni kommer tillbaka till Sverige, eller bor ni utomlands?

• Sebastiána

Det här har säkert frågats en massa gånger. Jag har en barndomsvän som jag inte träffat på säkert 15 år. Vi hade så roligt när vi var barn och umgicks varje dag till och med högstadiet. Jag visste att hon ville bli präst och nu har jag sett en artikel om henne på nätet - hon är präst nu (prästvigdes för några år sedan) och jobbar i samma stift som vi ska gifta oss i men en helt annan församling. Jag blev så glad när jag läste om henne!

Jag har tidigare funderat på att bjuda henne på mitt bröllop trots att det var så länge sedan vi sågs och nu när jag vet att hon är präst tänker jag att det kunde vara trevligt om hon vigde oss, och då kommer jag också att bjuda henne som gäst (sedan får hon själv bestämma om hon vill komma såklart). Hur fungerar det? Är det oproblematiskt eller måste man gå till väga på något speciellt sätt? Är det vanligt att församlingar "byter präster" på det sättet?

• Sebastiána

Hur många psalmer får man ha? Jag vet att man måste ha minst två, men det finns så många vackra psalmer att det är svårt att välja!

• Sebastiána

Kjell Präst skrev 2010-02-11 10:38:30 följande:

Ett trevligt dilemma, eller hur? I ritualet för vigselgudstjänst står angivet tre psalmer (varav en alltså kan tas bort), men man kan ju lägga till fler psalmer om man vill, lika väl som man kan lägga till solosånger.
    Man behöver ju inte välja de allra längsta psalmerna och man kan väl ta bort någon vers om psalmen är väldigt lång? Jag gillar själv O store Gud, men den är ganska lång.
  • Sebastiána

Om man är medlem i svenska kyrkan är det gratis vad jag vet.

• Sebastiána

say yes skrev 2010-02-15 11:52:12 följande:

hej! om man inte är medlem i sv kyrkan, vad kostar det då att viga sig där?? och om det nu är olika priser beroende på församling - vad kostar det i den du tillhör??
    Fast om du inte är medlem tillhör du ju ingen församling.
Svar på tråden Fråga prästerna 10