• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Kjell Präst

Nummer tio får en puff
    ut i livet, och en knuff
    Ställ nu era frågor här
    om vad Svenska kyrkan lär!

• Sonja68

Vad bra du är på att rimma och "dikta" Kjell
    Har ingen fråga just nu, men kikar in och vinkar till dig så här på morgonskvisten.
    Men jag ser att du redan varit igång länge (4:13 VAD gör du uppe så tidigt?!)

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-11-19 08:24:09 följande:
    Vad bra du är på att rimma och "dikta" Kjell Har ingen fråga just nu, men kikar in och vinkar till dig så här på morgonskvisten. Men jag ser att du redan varit igång länge (4:13 VAD gör du uppe så tidigt?!)
    Jo, trots ingen snö på taken
    sitter ändå prästen vaken
    Tomten sover i sin bädd
    Prästen, dock, är jämt beredd!
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2009-11-19 08:25:45 följande:

Jo, trots ingen snö på takensitter ändå prästen vakenTomten sover i sin bäddPrästen, dock, är jämt beredd!

Det är tur ni finns ni präster
  • Soldemor

Du skaldar bra, käre kollega! Absolut inte alls avundsjuk på var du bor, inte alls!

• Sonja68

Kjell o Solde, såg ni mitt inlägg i tanttråden nr 2209?

Åker ni också omkring i Jesusbilar, är min fråga ?

• Soldemor
    Sonja68 skrev 2009-11-19 08:35:34 följande:
    Kjell o Solde, såg ni mitt inlägg i tanttråden nr 2209?Åker ni också omkring i Jesusbilar, är min fråga ?
    Jo, jag såg ditt inlägg lagom tills det var dags att lägga sig, annars hade ju Kjell kunnat komma hit och vi kunde fika tvärs över gatan. Och nu är han väl på arbetet.

Jag har ingen Jesus-bil, möjligen mer en kattbil. Men när jag skulle vigas tyckte jag att vårt stift kunde ha speciella tjänstebilar till oss, svarta med sv kyrkans logga och text "präst på väg". Tyvärr var det ingen på stiftet som tyckte likadant!
  • Sonja68
    Soldemor skrev 2009-11-19 08:40:36 följande:
    Jo, jag såg ditt inlägg lagom tills det var dags att lägga sig, annars hade ju Kjell kunnat komma hit och vi kunde fika tvärs över gatan. Och nu är han väl på arbetet.Jag har ingen Jesus-bil, möjligen mer en kattbil. Men när jag skulle vigas tyckte jag att vårt stift kunde ha speciella tjänstebilar till oss, svarta med sv kyrkans logga och text "präst på väg". Tyvärr var det ingen på stiftet som tyckte likadant!
    Synd, det var ju en jättebra idé
  • Chris24

En fråga Kjell, tar man en kyrkoavgift/prästavgift när man vigs i den svenska kyrkan?

• Kjell Präst
    Chris24 skrev 2009-11-19 08:50:42 följande:
    En fråga Kjell, tar man en kyrkoavgift/prästavgift när man vigs i den svenska kyrkan?
    Om du menar om det kostar något att vigas i Svenska kyrkan så är svaret normalt nej. Kyrklig vigsel ska vara gratis. Dock finns vissa kapell/kyrkliga lokaler som inte är knutna till en speciell församling och då kan det vara förenat med en avgift att vigas där. Men för det mesta inte, alltså.
Svar på tråden Fråga prästerna 10