• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Wiggy

Man måste ju skriva nåt för att tråden ska hamna bland favoriterna så: Hejhej!

• wiicky
    Wiggy skrev 2009-11-20 13:22:11 följande:
    Man måste ju skriva nåt för att tråden ska hamna bland favoriterna så: Hejhej!
    Hänger på dig, jag. Hej, alla, brudar som frimärksskjortor.
  • rowan

Frågor: Hur ser du på vigsel utförd av representanter för andra religioner? Jag menar, tycker du att alla religioners 'präster' ska få lov att utföra laglig vigsel, eller bara 'vissa', eller ska vi göra som i Frankrike att inga religiösa representanter får utföra den lagliga vigseln?

En annan fråga; varför blanda ihop religion/tro, och juridik/lag och rätt? Det är ju det som en vigsel innebär. Jag har mina funderingar, men hoppas få se era funderingar, innan vi drar igång en diskussion...)

Allt gott!

• Kjell Präst
    rowan skrev 2009-11-21 04:13:43 följande:
    Frågor: Hur ser du på vigsel utförd av representanter för andra religioner? Jag menar, tycker du att alla religioners 'präster' ska få lov att utföra laglig vigsel, eller bara 'vissa', eller ska vi göra som i Frankrike att inga religiösa representanter får utföra den lagliga vigseln? En annan fråga; varför blanda ihop religion/tro, och juridik/lag och rätt? Det är ju det som en vigsel innebär. Jag har mina funderingar, men hoppas få se era funderingar, innan vi drar igång en diskussion...) Allt gott!
    Svar: Jag tycker kanske inte att vi BEHÖVER dra igång den diskussionen ännu en gång, åtminstone inte i den här tråden Däremot svarar jag gärna på vad jag själv anser i frågan. Jag har ingenting emot om andra religioners "präster" har vigselrätt, varför skulle den kristna kyrkan vara ensam om det?
    Beträffande mixen tro/juridik så var jag en av dem som var för att Svenska kyrkan skulle ansöka om vigselrätt. Jag tycker alltså att man ska få gifta sig i kyrkan. Många andra kristna (och präster) tyckte motsatsen, ofta förebärande just de skäl som du antyder. Mina skäl är bland annat att en vigsel kan vara det största i en människas liv, och Gud vill vara närvarande när detta stora sker. Rent praktiskt är det också trevligt för kyrkan att i en vigselgudstjänst få möta människor som annars väldigt sällan går i kyrkan.
  • rowan

Tack för ditt svar! Jag visste inte att det redan diskuterat,s ska läsa runt lite på forumet :)

Och tack för att du delade med dig av dina tankar, det är intressant.

• passionsblomman

Hejom fejom!

Snart är det advent och man får sjunga alla julsångerna!

*letar ljuspunkter bland smågrisar, mörker, regn annat höstelände*

• Fjällbruttan

Börjar genast nynna på
    *gå Sion din konung att möta....*

Äldsta dotterns favorit är Hosianna, hon sjunger så det rungar om det i kyrkan, så underbart

• Kjell Präst

På fredag morgon har vi "lärarkaffe" i min kyrka. Församlingens lärare - mest pensionerade, men även några i tjänst - kommer klockan 07.00 och firar första advent med psalmer, dikter och kaffe. det är tredje året i rad som jag frivilligt tar den här träffen (trots att fredagar är min lediga dag), för att det är så extremt stämningsfullt. Hosia-a-a-a-nna... Och så kommer det ett par tårar i ögonvrån min...!

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-11-25 20:04:55 följande:
    Jag vill väl också vara lärare och sjunga Hosianna med Kjell! Jag kan läsa dikter för er om ni vill!
    Ja, vad hade du i Småland att göra när det finns så trevliga kyrkor och präster i Stockholm?
Svar på tråden Fråga prästerna 10