• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-11-27 09:05:52 följande:
    Vi ska också sjunga Himlen i min famn med vår kör
    Den är såå fin! Det är bara det att jag börjar gråta varje gång vi sjunger den (blir rörd). Hur ska det gå på konserten?! Tur att jag inte står längst fram i alla fall
  • Soldemor
    Imma skrev 2009-11-26 10:40:07 följande:
    När kören stämmer upp i Otto Olssons "Advent" startar julfirandet för mig.
    Mmm! *ryser av välbehag" "Det är advent, det ääär advent"
  • Sonja68
    Sebastiána skrev 2009-11-27 10:52:01 följande:
    Den är såå fin! Det är bara det att jag börjar gråta varje gång vi sjunger den (blir rörd). Hur ska det gå på konserten?! Tur att jag inte står längst fram i alla fall
    Fokusera!! Kolla på dirigenten! Jag vet, har lite av samma problem, men jag stirrar stint på dirigenten och fokuserar.
  • passionsblomman

*sjunger för full hals och trotsar förkylningen*

...VAR GLAD! VAR GLAD! VAR GLAD I DIN HERRE OCH GUD!::::

Kramar till alla i Prästtråden på första Advent!

• PHE

I kyrkan tänkte vi ha några personer som sjunger låtar som betyder mkt för oss. Hur många solosånger är ok enligt handboken?

• Wiggy

Vi hade 4 sånger och två psalmer och det var inga problem.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-11-29 21:51:53 följande:
    *sjunger för full hals och trotsar förkylningen*...VAR GLAD! VAR GLAD! VAR GLAD I DIN HERRE OCH GUD!::::Kramar till alla i Prästtråden på första Advent!
    Tackar!
  • Kjell Präst
    PHE skrev 2009-11-29 22:40:28 följande:
    I kyrkan tänkte vi ha några personer som sjunger låtar som betyder mkt för oss. Hur många solosånger är ok enligt handboken?
    Det står ingenting i handboken om hur många solosånger man kan ha. Man får bara tänka sig för så att vigseln inte blir en konsert mer än någonting annat. Tre solosånger är nog det mesta jag har varit med om (fast oftast är det inga solosånger alls), och fyra som Wiggy skriver om är nog rätt nära smärtgränsen
  • Burre Präst
    PHE skrev 2009-11-29 22:40:28 följande:
    Det viktiga är att inse att det inte går att byta ut de två obligatoriska psalmerna mot solosånger.
  • Hagakakan

Hejsan!

Jag och min sambo ska gifta oss utomhus och försöker få tag i en präst som kan viga oss! Hur gör man? Jag frågade en präst i min förra församling som jag tycker är bra, men hon sa att visst kan hon viga oss men för att hon ska kunna boka in datumet så långt i förväg (14 augusti nästa sommar) och ersättning för tid och resväg (inte lång) så ska hon ha 6000 kronor för att viga oss!! Ska det vara så, vi tycker att det är fruktansvärt mycket pengar! Hur ska vi gå tillväga, för vi vill inte ha en vigselförrättare utan en präst som viger oss?

Tacksam för svar :)

MVH Anna

Svar på tråden Fråga prästerna 10