Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Fråga prästerna 10

PHE skrev 2009-11-29 22:40:28 följande:
    I kyrkan tänkte vi ha några personer som sjunger låtar som betyder mkt för oss. Hur många solosånger är ok enligt handboken?
    Det viktiga är att inse att det inte går att byta ut de två obligatoriska psalmerna mot solosånger.
  • Burre Präst
    passionsblomman skrev 2009-12-13 02:28:08 följande:
    *tassar in och sjunger*"Så mörk är natten vid midvintertid-men se; då nalkas Lucia! Hon kommeer den goda med ljuset hit, hon kommer med hälsning om julefrid. Hon kommer med ljus i sin krona"*ställer fram lussebullar och nybryggt kaffe, lite glögg och pepparkakor och tassar ut igen*En tindrande luciadag och tredje Advent önskar jag i prästtråden.
    Åh, tackar. Lite glögg är inte fel i vinternatten (Jo, det kom faktiskt en aning snö ikväll)
  • Burre Präst
    anniebananie skrev 2009-12-15 15:40:12 följande:
    Jag har en fråga om det här med löftena också, det som finns "förberett" är det ett krav från kyrkan sida som måste finnas med? Personligen så känner jag att jag skulle stå där och hyckla om jag lovade att jag skulle älska i nöd och lust, så jag anser att man inte kan lova att älska tills döden skiljer oss åt. Jag kan bara lova ett beteende, inte känslor som jag inte kan styra.
    Idén att kärleken är en känsla som man inte kan styra över är av ganska sent datum, våra förfäder var klokare än så. Och du har ju rätt, det är ett beteende man kan lova, inte en känsla. Men vad tror du kärlek är?

Det är förstone ett viljeyttring och därefter ett beteende. Känslan är något annat, den kan komma och den kan försvinna, men den är inte det viktiga.

Löftet i vigselgudstjänsten är ett uttryck för brudparets *vilja* att leva troget tillsammans livet ut, och jag brukar påpeka i vigseltalet att de ska noga komma ihåg att de faktiskt *inte* har lovat att alltid hysa ömma och varma känslor för varandra. Däremot har de lovat att hålla ihop!
  • Burre Präst

Vigselförrättare: Domprosten NN

Domprost är ju titeln och vigselförrättare är vad denne gör. På samma sätt skulle man skriva "Solist: Hovsångerskan Alice Babs" om man nu hade Alice Babs som solist på sitt bröllop.

Tycker jag i alla fall. Vad säger ni andra?

• Burre Präst
    inlio skrev 2010-02-02 16:21:50 följande:
    Hej prästerna!Vi har kontaktat en präst som skulle hålla i en välsignelseakt direkt efter vår borgerliga vigsel. Nu har det visas sig att den prästen inte kan närvara, och han har föreslagit att en diakon ska sköta välsignelsen istället. Vad är en diakon egentligen och får de lov att dela ut välsignelsen?
    Det där lät mysko!

I och för sig är välsignelsen över borgerligt ingånget äktenskap inte direkt knutet till vigselrätten, så sett på det sättet kan förstås någon som inte är präst hålla i den.

Å andra sidan så är välsignelsen över äktenskapet knutet till äktenskapets ingående och inget en diakon bör göra, tycker jag. Det ingår liksom inte i diakonens vigningsuppdrag.

Kontakta ni församlingen och be dem ordna fram en annan präst om den ni hade först inte hinner.
Svar på tråden Fråga prästerna 10