• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Hannaibröllopstankar

Hejsan!

Nu blir det lite att göra i tråden igen, jag har inte gått i vinteride än iallafall

Jag och min blivande man ska gifta oss i skogen vid en gästgivaregård (där middagen ska intas efter vigselakten).Vi vill gärna ha en präst med och hoppas därför på att vår församling kan erbjuda detta (stället ligger ca 45min bort.)I annat fall menar du att man kan fråga en präst på orten man tänkt vigas?

Jag skulle även vilja ha förslag på psalmer. Det är i slutet av maj och i skogen som sagt. Vi ska ha 3 solosånger.

Tacksam för svar!

• Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-12-07 23:12:21 följande:
    Trodde ägget kom först...Kjell Präst skrev 2009-12-03 14:29:17 följande:
    Hur är de fåglar skapta som du har sett? Med ett ägg i nyllet?
  • Kjell Präst
    Hannaibröllopstankar skrev 2009-12-07 23:21:42 följande:
    Hejsan!Nu blir det lite att göra i tråden igen, jag har inte gått i vinteride än iallafall Jag och min blivande man ska gifta oss i skogen vid en gästgivaregård (där middagen ska intas efter vigselakten).Vi vill gärna ha en präst med och hoppas därför på att vår församling kan erbjuda detta (stället ligger ca 45min bort.)I annat fall menar du att man kan fråga en präst på orten man tänkt vigas?Jag skulle även vilja ha förslag på psalmer. Det är i slutet av maj och i skogen som sagt. Vi ska ha 3 solosånger.Tacksam för svar!
    Ja på den första frågan. På frågan om psalmer kan man väl i slutet av maj börja använda sommarpsalmerna. Vill man inte ha "Den blomstertid" (SvPs 199), "I denna ljuva sommartid" (SvPs 200)eller "En vänlig grönskas rika dräkt" (SvPs 201)så kan man med fördel använda "Över berg och dal" (SvPs 752) som jag rekommenderade härovan. En underbar sommarpsalm. Sedan finns ju vigselpsalmerna, de passar ju bra året om.
  • Alvs

Hej! Jag vet att jag har läst det någonstans, men jag har glömt vilka färger det är i kyrkan på pingst.

• Kjell Präst
    Alvs skrev 2009-12-08 16:27:44 följande:
    Hej! Jag vet att jag har läst det någonstans, men jag har glömt vilka färger det är i kyrkan på pingst.
    Pingstdagen och annandag pingst är den liturgiska färgen röd.
  • Alvs

Tack så mycket Kjell! Det är skönt att det finns folk här att fråga.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-07 08:14:47 följande:

Adventsfriden råder i tråden vårAv julstressen anas väl inte ett spårFör brudar och gummar de sover så söttOch prästen rumsterar och städar förströttDet pyntas och fejas i tråden till julGlitter hängs upp, det blir juligt och kulFrågelådan får ny puts och färgDär ligger en bunt gamla frågor - ett berg!Men prästen han bidar sin tid som förutFör knappt han vet ordet av, friden är slutHan fikar en stund, tar en kopp och en längdFör snart droppar frågor nog in i en mängd!
    Kjell Skald!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:

När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
    Och 754!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-10 10:10:42 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:
    Och 754!
    Kan inte påminna mig att jag har hört den (men det har jag säkert). Men texten är ju väldigt fin!
  • passionsblomman

*tassar in och sjunger*

"Så mörk är natten vid midvintertid-men se; då nalkas Lucia! Hon kommeer den goda med ljuset hit, hon kommer med hälsning om julefrid. Hon kommer med ljus i sin krona"

*ställer fram lussebullar och nybryggt kaffe, lite glögg och pepparkakor och tassar ut igen*

En tindrande luciadag och tredje Advent önskar jag i prästtråden.

Svar på tråden Fråga prästerna 10