• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • marlinire

Hej! Dum fraga, kanske, men nu har det kommit upp pa tapeten, sa jag maste fraga.

Bakgrund: Min M2B är inbiten ateist, medan jag själv är kristen protestant. Gar dock av praktiskta skäl sällan i kyrkan - vi bor i Luxemburg, och i katolska kyrkor känner jag mej inte helt hemma. Vi har dock Luciagudtjänst en gang om aret via den lilla verksamhet som svenska kyrkan har här :)

Fraga - skulle vi ha möjlighet att om vi kommer fram till att vi vill, gifta oss i en kyrka i Sverige?

Min M2B är väldigt bestämd med att han inte vill svära inför en Gud som han inte tror pa, men säger att han med det menar att HAN inte vill utala nagot som har med Gud att göra - vad övriga gör är upp till dem. För övrigt den filosofin vi lever efter i övrigt, jag är kristen i fred, han är ateist i fred och vi kan utan problem diskutera religion när ämnet kommer upp.

Fran början var därför borgelig utomhusvigsel planen, men nu verkar det som om HAN börjar svaja lite i fragan (faktiskt utan min paverkan :P), sa jag tänkte bara se om nagon har nagot bra svar eller ideer?

Tack!

• happilyeverafter87

Jag har en fråga: Får man lov att som brudpar gå in i kyrkan var för sig? Alltså inte brudöverlämning, utan att brudgummen först går in med sin marskalkar och sedan väntar där framme vid altaret på bruden och hennes tärnor?

• Sebastiána

Kjell Präst skrev 2009-11-26 11:17:50 följande:

Jag har för mig att du ställt den här frågan förut,eller åtminstone varit med och diskuterat den? Den gången, och nu också antar jag, var vi BT-präster rörande överens om att det inte finns två versioner av kyrklig vigsel att välja på. Det finns inte en kort och en lång version. Däremot kan man ju välja att lägga till extrasaker, som solosånger, extra psalmer, diktläsningar m.m. och därigenom påverka vigselgudstjänstens längd. Så om din systers vigselpräst gav brudparet ett val mellan två versioner så var det mycket riktigt något som just den prästen hittat på, och inte något som står i kyrkans handbok. En vigselgudstjänst utan varje extra inslag kan väl ta omkring en halvtimme, ge och ta några minuter beroende på hur "snabb" prästen är.
    Jo det gjorde jag, men jag kunde inte hitta svaret. Tack!
  • tågjäntan

För två år sedan köpte vi en lite större krubba. Nu fick vi äääntligen till det så att vi kunde ställa upp den . Fast jag ska nog försöka övertala min man om att få ha den i fönstret nästa år . Jag

Och om några år så blir gumman så stor att det kan vara spännande med "live"krubba. Om de fortfarande kommer anordna det någonstans i närheten. (Jag vet, jag vet - jag kan göra det ändå, men det blir liksom inte av )

passionsblomman skrev 2009-11-25 22:24:43 följande:
    Skit också! *muttrar i Smålandsmörkret* Fast en sak har jag här: ett litet litet stall, eller vad det nu bott för djur där. Det är nästan lite som en jordkällare, fast med fönster och krubba och vitkalkat och så. Jag funderar på att göra i ordning en julkrubba därute och tända massor av ljus och samla tjocka släkten där för julevangelium och Nu tändas tusen juleljus på julafton. Glögg också såklart.Kjell Präst skrev 2009-11-25 20:45:35 följande:
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-11-26 22:21:01 följande:
    För två år sedan köpte vi en lite större krubba. Nu fick vi äääntligen till det så att vi kunde ställa upp den . Fast jag ska nog försöka övertala min man om att få ha den i fönstret nästa år . JagOch om några år så blir gumman så stor att det kan vara spännande med "live"krubba. Om de fortfarande kommer anordna det någonstans i närheten. (Jag vet, jag vet - jag kan göra det ändå, men det blir liksom inte av )
    På jobbet, dvs i kyrksalen, har vi en krubba i naturlig storlek. Den sätts upp i nästa vecka. På julafton sitter det levande människor, inklusive bebis, i den. Övrig tid är det dockor.
  • Kjell Präst
    happilyeverafter87 skrev 2009-11-26 21:45:56 följande:
    Jag har en fråga: Får man lov att som brudpar gå in i kyrkan var för sig? Alltså inte brudöverlämning, utan att brudgummen först går in med sin marskalkar och sedan väntar där framme vid altaret på bruden och hennes tärnor?
    Eftersom inte heller det är en svenskkyrklig tradition så är det upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej. Personligen tycker jag att det är aningen bättre än brudöverlämning.
  • Kjell Präst
    marlinire skrev 2009-11-26 21:16:46 följande:
    Hej! Dum fraga, kanske, men nu har det kommit upp pa tapeten, sa jag maste fraga. Bakgrund: Min M2B är inbiten ateist, medan jag själv är kristen protestant. Gar dock av praktiskta skäl sällan i kyrkan - vi bor i Luxemburg, och i katolska kyrkor känner jag mej inte helt hemma. Vi har dock Luciagudtjänst en gang om aret via den lilla verksamhet som svenska kyrkan har här :)Fraga - skulle vi ha möjlighet att om vi kommer fram till att vi vill, gifta oss i en kyrka i Sverige? Min M2B är väldigt bestämd med att han inte vill svära inför en Gud som han inte tror pa, men säger att han med det menar att HAN inte vill utala nagot som har med Gud att göra - vad övriga gör är upp till dem. För övrigt den filosofin vi lever efter i övrigt, jag är kristen i fred, han är ateist i fred och vi kan utan problem diskutera religion när ämnet kommer upp.Fran början var därför borgelig utomhusvigsel planen, men nu verkar det som om HAN börjar svaja lite i fragan (faktiskt utan min paverkan :P), sa jag tänkte bara se om nagon har nagot bra svar eller ideer?Tack!
    Om en av er är medlem i Svenska kyrkan så är ni välkomna att vigas. Vill ni ha kyrklig vigsel så innebär det att ni accepterar det ritual som finns för vigselgudstjänst, vilket bland annat innebär böner, bibelläsning och psalmer. Och prästen kommer att säga "Inför Gud och i denna församlings (dessa vittnens) närvaro frågar jag dig, NN: Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?". Då svarar ni "ja". Någon annan variant finns inte. Din blivande man måste alltså svära inför Gud att han har för avsikt att älska dig i nöd och lust, om ni nu väljer kyrklig vigsel.
  • Sebastiána

Nu har vi i kören övat "Gläns över sjö och strand" (min favorit, som tydligen flera av dagens unga inte känner till alls), "Nu tändas", "Himlen i min famn" mfl i över en månads tid. Känns skönt att det nu äntligen är första advent så att vi kan framföra dem i kyrkan!

• Sonja68

Vi ska också sjunga Himlen i min famn med vår kör

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-11-25 19:58:34 följande:

På fredag morgon har vi "lärarkaffe" i min kyrka. Församlingens lärare - mest pensionerade, men även några i tjänst - kommer klockan 07.00 och firar första advent med psalmer, dikter och kaffe. det är tredje året i rad som jag frivilligt tar den här träffen (trots att fredagar är min lediga dag), för att det är så extremt stämningsfullt. Hosia-a-a-a-nna... Och så kommer det ett par tårar i ögonvrån min...!
    Vad mysigt med adventskaffe! Det är så härligt att åter frå frossa i adventspsalmer!
Svar på tråden Fråga prästerna 10