• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Sebastiána

Om man är medlem i svenska kyrkan är det gratis vad jag vet.

• Kjell Präst
    Skorpan82 skrev 2010-02-15 10:57:47 följande:
    Hejsan!En "vän" till mig som fick veta att jag och sambon ska gifta oss frågade hur mycket det kosatr att vigas i kyrkan. Jag sa att det var gratis... Hon sa att jag måste vara dum i huvudet som tror det så nu vill jag bara kolla. kostar det når om man är medlem i svenska kyrkan?? Har aldrig fått den uppfattningen.En annan fråga är hur det ligger till med det där med ris. Är det olika från kyrka till kyrka??Tackar på förhand!!
    Visst är det gratis att vigas i kyrkan, så länge en ur brudparet är medlem - och så länge kyrkan hör till en församling (vilket nästan alla kyrkor gör) och alltså inte måste hyras. Men präst, vaktmästare, musiker och kyrkorum är alltså i normalfallet helt kostnadsfritt - för det betalas av kyrkoavgiften som alla medlemmar betalar.

När det gäller ris så - ja, det är olika, vissa kyrkor tillåter det, andra inte.
  • say yes

hej! om man inte är medlem i sv kyrkan, vad kostar det då att viga sig där?? och om det nu är olika priser beroende på församling - vad kostar det i den du tillhör??

• Kjell Präst

say yes skrev 2010-02-15 11:52:12 följande:

hej! om man inte är medlem i sv kyrkan, vad kostar det då att viga sig där?? och om det nu är olika priser beroende på församling - vad kostar det i den du tillhör??
    Jag vet faktiskt inte svaret på detta.
  • say yes

va?! menar du att vi är de enda på det här forumet som inte är medlem i sv kyrkan och vill gifta oss där?

• Kjell Präst

say yes skrev 2010-02-15 12:25:43 följande:

va?! menar du att vi är de enda på det här forumet som inte är medlem i sv kyrkan och vill gifta oss där?
    Nej, det menar jag inte, för det har jag ingen aning om. Men vad jag menar är att jag inte vet svaret på din fråga.
  • JustMeAndMyLove

Jag tror inte det är många kyrkor som agerar "hyr-lokal" åt folk som inte är medlem i sv kyrkan. Men det är bara den uppfattning jag fått, vet ju inte säkert. Du får nog ringa runt och höra.

say yes skrev 2010-02-15 12:25:43 följande:

• Sebastiána

say yes skrev 2010-02-15 11:52:12 följande:

Fast om du inte är medlem tillhör du ju ingen församling.
  • anne på grönkulla

Vår erfarenhet från en begravning i familjen, där den avlidne inte var medlem i kyrkan men ändå uttryckt på slutet att h*n ville begravas där, var att om det alls skulle tillåtas var upp till kyrkoherden i församlingen (vi fick motivera tydligt varför och att det var den avlidnes egen tydliga vilja) och att det fanns en taxa för kostnaden för lokal, prsät och kantor i församlingen. Men det var alltså inte självklart att kyrkan alls uppläts, även mot betalning, för en icke-medlem.

Så även vid en vigsel där ingen av parterna är medlem i kyrkan tror jag man får vända sig till församlingen och fråga, helt enkelt.

• Kjell Präst

anne på grönkulla skrev 2010-02-15 12:39:31 följande:

Vår erfarenhet från en begravning i familjen, där den avlidne inte var medlem i kyrkan men ändå uttryckt på slutet att h*n ville begravas där, var att om det alls skulle tillåtas var upp till kyrkoherden i församlingen (vi fick motivera tydligt varför och att det var den avlidnes egen tydliga vilja) och att det fanns en taxa för kostnaden för lokal, prsät och kantor i församlingen. Men det var alltså inte självklart att kyrkan alls uppläts, även mot betalning, för en icke-medlem. Så även vid en vigsel där ingen av parterna är medlem i kyrkan tror jag man får vända sig till församlingen och fråga, helt enkelt.
    Just så - självklart är det inte. Vid begravning är det ju dessutom extra känsligt eftersom man ofta inte vet varför den avlidne/a inte var med i kyrkan, och inte vill tvinga en kyrklig begravning på en uttalad ateist.
  • say yes

tack anne på grönkulla! jag tror helt enkelt att vi får gå med då!

• Soldemor
    Skorpan82 skrev 2010-02-15 10:57:47 följande:
    Hejsan!En "vän" till mig som fick veta att jag och sambon ska gifta oss frågade hur mycket det kosatr att vigas i kyrkan. Jag sa att det var gratis... Hon sa att jag måste vara dum i huvudet som tror det så nu vill jag bara kolla. kostar det når om man är medlem i svenska kyrkan?? Har aldrig fått den uppfattningen.En annan fråga är hur det ligger till med det där med ris. Är det olika från kyrka till kyrka??Tackar på förhand!!
    Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är det gratis, är det en kyrka som drivs av en stiftelse kan det däremot vara annorlunda. Kolla upp det!´
    När det gäller ris, är det precis som du skriver, väldigt olika policy i olika församlingar. Det får ni höra med den församling där ni tänkt ha er vigsel.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-02-15 13:16:45 följande:
    Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är det gratis, är det en kyrka som drivs av en stiftelse kan det däremot vara annorlunda. Kolla upp det!´När det gäller ris, är det precis som du skriver, väldigt olika policy i olika församlingar. Det får ni höra med den församling där ni tänkt ha er vigsel.
    Yes- vi är överens
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-02-15 13:19:00 följande:

Yes- vi är överens
    Minsann, det händer understundom!
  • OomphGirl

Lite udda fråga kanske.
    Jag är kristen och går i kyrkan här i england. Kyrka med ett band som spelar, massa unga som verkligen tror, ofta sjunger vi med händerna i luften och Gud som väldigt central i kyrkan.

Jag vill gifta mig eftersom jag vill ha Gud som centrum av mitt äktenskap och giftermålet är då vi ber Gud välsigna får kärlek.

Jag vill verkligen ha Guds närhet under mitt bröllop.
    med låtar som dessa

OBS att jag inte kommer gifta mig i sverige..

Men till frågan, min familj är till större delen skeptiska sv kyrkare (går till jul) och ateister, min pojkväns familj ej så strikta katoliker!

Kommer folk bli jätteobekväma med bön och tillbedjan (worship?) när man gifter sig?

• Kjell Präst
    OomphGirl skrev 2010-02-17 14:34:52 följande:
    Men till frågan, min familj är till större delen skeptiska sv kyrkare (går till jul) och ateister, min pojkväns familj ej så strikta katoliker!Kommer folk bli jätteobekväma med bön och tillbedjan (worship?) när man gifter sig?
    Förmodligen finns det de som kommer att bli det - men frågan är om du därför ska avstå från detta? Om det är viktigt för dig att få visa din tro i vigseln så måste du ju kunna göra det. Sund tro är normalt inte farlig, även om många tyvärr tror det. Kanske kan man tycka att din familj etc får lov att acceptera dig sådan du är, även den här dagen.
  • OomphGirl

Tack för ditt svar. Det är en bra point du gör (undermedvetet), att det itne ska göras för att bevisa sin tro utan för att hm, man lever i tro helt enkelt. Jag har tid att tänka som tur är

Gillar fokusen på sund tro hehe.

Lovar att det inte är så skum kyrka vi har. Svenska präster blir först skeptiska när man berättar men sedan glada, tex från och med den här veckan har kyrkan börjat ha 2 gudstjänster på södnagar eftersom så många universitetstudenter tillkommit under terminen att folk fått sitta på golvet! Kyrkan drar till sig massa unga människor nu och det är underbart.

Svar på tråden Fråga prästerna 10