• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Kjell Präst

a n n a skrev 2010-01-25 08:50:53 följande:

"Guds kärlek är..." är en oerhört vacker psalm om man utelämnar de sista verserna som i mina öron är rätt horribla och inte så jättebröllopspositiva.Själv överväger jag "kosketa minua henki", vars svenska text jag tappade nu *pinsamt, jag som inte ens är finska :D*
    Horribla är de inte, men - som sagt - främst vers 3 är ju olämplig vid bröllop.
    "Grip du mig helige Ande" är den svenska titeln på "Kosketa..." och numret är 646
  • Jeez

Nä, de är riktigt bras. Man slipper få stearin på dukarna =)
    Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:16:41 följande:

Ljussläckare? Dog inte de ut med dinosaurierna?
  • CeKe

Hejsan!

jag har en fråga.. Annies song, är det en engelsk psalm?

• Kjell Präst
    CeKe skrev 2010-01-25 11:02:04 följande:
    Hejsan!jag har en fråga.. Annies song, är det en engelsk psalm?
    Nej, det är ingen psalm, det är en sång av John Denver (1943-1997)
  • Sebastiána

Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:21:04 följande:

Jag vet inte vad du menar med "utgångspsalm" - man spelar oftast inte en psalm vid brudparets utgång - däremot strax innan. Men kanske menar du "utgångsmarsch" eller "utgångsmusik"?Man kan nog utgå från att musikern (det må vara kantor eller organist) behärskar de vanligaste utgångsmarscherna, som han/hon dessutom oftast har noter till. Har man däremot ovanligare önskemål kan det eventuellt underlätta för musikern om man själv har noter till musiken. Sedan säger musikern "ja" eller "nej" till dessa önskemål. Säger han/hon "ja" så behöver ni nog inte oroa er - men visst kan ni be musikern spela för er om ni vill, han/hon gör det säkert i mån av tid. Blev du något klokare på detta svar?
    Jo det var utgångsmarch jag menade. Tack för svaret!

En fråga till. Man ska ju ha minst två psalmer vid en kyrklig vigsel. Vi tänker ha antingen tre eller två psalmer och en "vanlig" sång, t.ex Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman". Tror du det går för sig? Vi tänker att det kan vara trevligare om alla gästerna sjunger än att ha en solist (känns konstigt att dra in en solist för 1 sång).
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-01-25 13:56:18 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:21:04 följande:
    Jo det var utgångsmarch jag menade. Tack för svaret!En fråga till. Man ska ju ha minst två psalmer vid en kyrklig vigsel. Vi tänker ha antingen tre eller två psalmer och en "vanlig" sång, t.ex Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman". Tror du det går för sig? Vi tänker att det kan vara trevligare om alla gästerna sjunger än att ha en solist (känns konstigt att dra in en solist för 1 sång).
    Visst tror jag att det går för sig. Jag har till och med varit med om det själv.
  • tågjäntan

Jag tror att det är en amerikansk sed. En kompis till mig som är gift med en amerikansk kille berättade om detta. De gifte sig i Sverige (fast den juridiska vigseln tror jag de hade i Usa) och hade då denna ljuständning med om jag minns hennes berättelse rätt.

ALLIMA skrev 2010-01-24 20:51:04 följande:
    Hej Kjell!Jag har en fråga ang. en slags ljusceremoni jag hört kan användas vid vigseln. Det finns en ljusstake intill altaret med 3 ljus. 2 av dom är tända och brudparet tar varsitt och tilsammans tänder det de 3e ljuset som är i mitten. Blåser sen ut sina ljus så bara 1 brinner. Ska symbolisera att paret blivit 1.I samband med att de ska välsignas tror jag det var. Har du någon erfarenhet av denna ceremoni? Jag tycker det låter som att den skulle passa fint till vårt kommande vinterbröllop.... Tack för tips och svar!
  • Soldemor

Ljussläckare? Dog inte de ut med dinosaurierna?
    Vad släcker ni ljus med i din församling? Något modernt och digitalt? Eller ni kanske har sådana där ljus som i Lunds domkyrka, som ser ut som stearinljus men som är oljelampor?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-26 16:42:15 följande:
    Vad släcker ni ljus med i din församling? Något modernt och digitalt? Eller ni kanske har sådana där ljus som i Lunds domkyrka, som ser ut som stearinljus men som är oljelampor?
    Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
  • Aleta

Håller ni tummen framför ljuset? Då droppar det inte heller stearin, dessutom behöver man inte böja sig fram mot ljuset utan kan blåsa ut det på ganska långt avstånd. Luftströmmen går liksom runt tummen och släcker ljuset från två håll.
    Då sparar man in ljussläckarna, blir väldigt knepigt om det är levande ljus i takkronorna förstås...
    Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:

Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
Svar på tråden Fråga prästerna 10