• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Sonja68

Kjell Präst skrev 2010-01-22 12:56:40 följande:

Javisst, på helgerna sover jag till 07.00
    Ojdå, det var till att ta i
  • MaddeåMats

Om man gifter sin i juni vilka psalmer skulle passa fint då, utan att det låter som en skolavslutning med "Den blomster tid nu kommer"?

• gumzan

Har också en psalm undringar, vi gifter oss i slutet av mars, det kännas lite konstigt att sjunga , den blomstertid o nu grönskar det osv är det någon som kan ge mig tips!!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-22 04:38:30 följande:

Och här setter ja te engen nötta!
    Du kan ju sova lite längre...
  • Soldemor
    MaddeåMats skrev 2010-01-22 20:02:05 följande:
    Om man gifter sin i juni vilka psalmer skulle passa fint då, utan att det låter som en skolavslutning med "Den blomster tid nu kommer"?
    "en vanlig grönsak" psalm 201 är fin, och 754 och 752 tror jag det är - "över berg och dal" och "När luften fylls av fågelsång"
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-22 21:37:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-22 04:38:30 följande:
    Du kan ju sova lite längre...
    Aha! Kommer det fler frågor då?
  • MaddeåMats

Ha ha ha, en vanlig grönsak!
    Tack för tipset!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-22 21:47:07 följande:

Aha! Kommer det fler frågor då?
    Nej, antagligen inte, men du slipper sitta alldeles ensam i cyberspace medan vi andra sover!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-22 22:06:44 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-22 21:47:07 följande:
    Nej, antagligen inte, men du slipper sitta alldeles ensam i cyberspace medan vi andra sover!
    Hehehe, nja, ensamheten är ju ett av skälen till att jag stiger upp så tidigt...
  • tågjäntan

Vilka nummer var det nu igen du rekomenderade Kjell?

Sedan finns ju de psalmer som inte är officiella, eller vad det heter, men som har bröllopstexter på kända melodier som Den blomstertid och en vanlig grönsak. Dvs det är prästen som avgör om de får sjungas.

Svar på tråden Fråga prästerna 10