• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-15 12:05:23 följande:

Jag har för mig att jag rentav skulle fästa plakatet i kyrktornet!
    Så var det nog, jag!
  • Äntligen2010

Jag har en fråga angående valet av vigselpräst. I den församling vi skall viga oss i tjänstgör tre olika präster. Idag fick jag brevledes reda på vem av dem som kommer att bli våran vigselpräst och vi vill absolut inte vigas av henne. Vi var på ett dop hon förrättade och fick inget positivt intryck av henne. Vi och övriga gäster på dopet uppfattade henne som rörig, virrig och allmänt svamlig. Hon tappade tråden vid flera tillfällen och stod mest och svamlade en massa obegripligheter! Vi visste inte att hon tillhörde den församlingen när vi bokade vigseln. Nu till min fråga, kan jag begära att få någon av de andra prästerna och isåfall vad skall jag säga?
    Bröllopet kommer att äga rum i juni, så det är ju relativt lång tid kvar.

• Soldemor
    Äntligen2010 skrev 2010-01-15 15:06:25 följande:
    Jag har en fråga angående valet av vigselpräst. I den församling vi skall viga oss i tjänstgör tre olika präster. Idag fick jag brevledes reda på vem av dem som kommer att bli våran vigselpräst och vi vill absolut inte vigas av henne. Vi var på ett dop hon förrättade och fick inget positivt intryck av henne. Vi och övriga gäster på dopet uppfattade henne som rörig, virrig och allmänt svamlig. Hon tappade tråden vid flera tillfällen och stod mest och svamlade en massa obegripligheter! Vi visste inte att hon tillhörde den församlingen när vi bokade vigseln. Nu till min fråga, kan jag begära att få någon av de andra prästerna och isåfall vad skall jag säga?Bröllopet kommer att äga rum i juni, så det är ju relativt lång tid kvar.
    Ring till församlingsexpeditionen och fråga om det går bra att byta, det är ju er dag och ni skall känna förtroende för prästen.
  • Moi mokulat

Psalmer som man kan har på bröllopet?

Hur svårt brukar de vara att få kantorn att spela en hårdrocks låt på orgel som inmarsch?
    Vet en som hade det och det är så vi.

• Grynet80

Hejhej.

Finns det präster som har något emot vigsel och dop samtidigt? Har läst någonstans att dopet är en sådan stor dag att det inte ska kombineras med annat..

• Moi mokulat

Äntligen2010 Vi har också en präst som vi inte vill ha.
    Vår präst gick på toa med microfonen på och snöt sig under dopet. Sen var han så konstig.
    Finns två präster här. Vet inte vem den andra är men jag tar nog hellre grisen i säcken än den sonen hade på sitt dop.

• Äntligen2010

Skönt att veta att fler känner som vi. Blivande maken skrek rakt ut när han hörde vem vi hade fått tilldelad.
    En följdfråga, om man vill ha en präst från en annan församilj, men från samma stad, blir det problem då?
    Måste vi betala något då tro?
    Hur går jag tillväga isåfall, ringer till den församlingen den prästen tillhör och sedan till "vår" församling?

• Soldemor
    Grynet80 skrev 2010-01-15 15:49:16 följande:
    Hejhej.Finns det präster som har något emot vigsel och dop samtidigt? Har läst någonstans att dopet är en sådan stor dag att det inte ska kombineras med annat..
    Går alldeles utmärkt att kombinera - brölldop! Har haft flera stycken! Dopet är stort, vigsel är stort - det blir en riktig festlig gudstjänst m a o om man kombinerar dem!
  • Kjell Präst

Det är inte självklart att ni kan få byta präst, är det bara en präst som tjänastgör den aktuella dagen så kan det bli besvärligt. Men, som Soldemor skriver, ring och fråga i alla fall!
    Vill man ha en präst från en annan församling så ringer man den prästen och frågar om han/hon vill ställa upp. Han/hon får då förmodligen göra detta på sin fritid, varför det inte är självklart att man hittar någon som vill ställa upp. En präst från en annan församling får inte ta betalt för att han/hon utför vigseln, däremot kan han/hon tydligen enligt facket få ta ut en summa för förberedelsearbetet.

• Kjell Präst

Moi mokulat skrev 2010-01-15 15:43:12 följande:

Psalmer som man kan har på bröllopet?Hur svårt brukar de vara att få kantorn att spela en hårdrocks låt på orgel som inmarsch? Vet en som hade det och det är så vi.
    De vigselspsalmer jag alltid rekommenderar här i tråden (och i verkligheten) är nr 84 och 411. Sedan kan man självklart välja mer allmänna psalmer också.
    Hårdrock på orgeln? Ja, det beror förstås på organisten. Vissa organister säger säkert ja, andra säger nej beroende bland annat på musikalisk kompetens.
Svar på tråden Fråga prästerna 10