• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Soldemor
    Aleta skrev 2010-01-14 23:33:17 följande:
    Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).Vilka favoriter har ni?
    717 - innan gryningen
    394 - Klä dig, själ i högtidskläder
    1 - Gud, vår Gud, vi lovar dig
    90 - blott i det öppna
    210 - jag lfyter ögat mot himmelen
    248 - Tryggare kan ingen vara
    21 - Måne och sol
  • Sebastiána

Innan gryningen är så fin. Jag vill minnas att jag sjungit den i kören en gång. Mycket fin text och jag har för mig att melodin också är fin.

• Aleta

Tack Kjell, Soldemor och Sonja!
    Nu ska jag låna en psalmbok med noter så att jag kan spela dem också.

Måne och sol hade vi gjort, den kom jag ihåg från söndagsskolan.

Sonja, var kan man hitta dalamelodin?

Jag har också alltid tyckt att Blott en dag är vacker, men hur tror ni folk skulle reagera om den ljöd över byn en gång i veckan? För sorgligt?
    Jag ville ju ha den på dotterns dop, men prästen avrådde.

• Aleta

Innan gryningen ska jag också kolla in, fast den ska spelas på kvällen.

• Sonja68

Aleta: Oj, jag sjung den med kyrkokören för typ 8 år sedan. Ett brunt häfte med gamla folkmelodier. Har tyvärr inte kvar den men får väl googla lite
    Hör av mig sen!

Jag lyfter ögat mot himmelen, den är JÄTTEFIN!

• Soldemor
    Sebastiána skrev 2010-01-15 09:54:39 följande:
    Innan gryningen är så fin. Jag vill minnas att jag sjungit den i kören en gång. Mycket fin text och jag har för mig att melodin också är fin.
    Den är så vacker! Kallas ibland för milleniepsalmen.
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2010-01-15 11:04:56 följande:
    Jag har också alltid tyckt att Blott en dag är vacker, men hur tror ni folk skulle reagera om den ljöd över byn en gång i veckan? För sorgligt?Jag ville ju ha den på dotterns dop, men prästen avrådde.
    Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-15 11:54:23 följande:

Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
    Jodå. Har för mig att du skulle demonstrera med ett plakat och texten "blott en dag åt folket" eller något sådant. Det var jätteroligt!
Svar på tråden Fråga prästerna 10