• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Jeez

Om ni vill ha en kyrklig vigsel så ringer ni er församling och ser om ni kan boka präst (och ev musiker) som följer er till platsen. Om ni vill ha en borgerlig vigsel så ringer ni kommunen och kollar vigselförrättare och deras möjligheter att komma ut.

iloveyouthree skrev 2010-01-13 17:35:48 följande:
    Hejsan!Är alldeles ny här och planerar för fullt för vårt bröllop. det är så att vi vill gifta oss vid en gammal kyrkoruin här i kommunen, och undrar därför, är det då en präst eller vigselförättare som skall viga oss? Och hur går man till väga för att hitta någon som vill viga ute utanför kyrkan?Mvh//angelica
  • Jeez

Prata med er präst om det. Det går säkert att hitta lämpliga psalmer på engelska som också finns i den svenska psalmboken (tex finns ju psalmerna Oändlig nåd/Amazing grace och O store Gud/How great you are, men det finns ju många andra också). Eller så väljer ni någon på engelska och någon på svenska för att få med båda kulturerna/språken.

kikel skrev 2010-01-13 17:38:05 följande:
    Hej Kjell.Jag undrar en sak om psalmerna i kyrkan. Våran vigsel kommer ske på engelska och de flesta gester är britter men får man psalmerna på engelska också? Lite små dum fråga kanske
  • tågjäntan

Heter den inte "How great thou art" eller liknande? (thou = you, art = are, om jag skrivit rätt, det kanske är hur man säger/sjunger det muntligt) med gammal stavning. Eller de har kanske mordeniserat texten?
    I vilket fall är det en underbar psalm.

• Jeez

Du har helt rätt. Inte helt irrelevant om man försöker googla på det hela!

tågjäntan skrev 2010-01-14 21:53:21 följande:
    Heter den inte "How great thou art" eller liknande? (thou = you, art = are, om jag skrivit rätt, det kanske är hur man säger/sjunger det muntligt) med gammal stavning. Eller de har kanske mordeniserat texten? I vilket fall är det en underbar psalm.
  • Aleta

Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.
    Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.
    Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).

Vilka favoriter har ni?

• Kjell Präst
    Aleta skrev 2010-01-14 23:33:17 följande:
    Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).Vilka favoriter har ni?
    En av de vackraste psalmer jag vet är nr 490 - "Guds son en gång i morgonglans". Nr 285 "Det finns djup i Herrens godhet" går heller inte av för hackor. Av de lite modernare är 790 "Ge kyrkan kraft att höras" och 752 "Över berg och dal" två favoriter.
  • Sonja68

Jag gillar "Blott en dag", "I denna ljuva sommartid" (är det en psalm föressten?) med en annan melodi, från Dalarna tror jag den var.

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2010-01-15 08:19:56 följande:
    Jag gillar "Blott en dag", "I denna ljuva sommartid" (är det en psalm föressten?) med en annan melodi, från Dalarna tror jag den var.
    Ja, "I denna ljuva somamritd" är en psalm- dock inte med dalamelodin
  • Sebastiána

Jag gillar psalm 183b och "Jag vill ge dig min lovsång", men jag vet inte om den passar till bröllop (har kanske frågat det innan). Jag tänkte att prästen kanske vinklar det till att vi vill lovsjunga herren men också göra våra liv till lovsång åt varandra eller nåt sådant. Många av gästerna har viss frikyrklig bakgrund, åtminstone från söndagsskoletiden, och skulle nog känna sig hemma i den sången.

Finns andra psalmer i samma stil som kan passa på ett bröllop? "O store Gud" är ju väldigt fin, men passar nog ännu sämre på bröllop.

Vi börjar luta åt att ha tre psalmer samt att min mor läser en dikt. Från början tänkte vi ha två psalmer och en solosång, men det känns konstigt att dra in någon för att sjunga en enda sång, och det är ju en gudstjänst och ingen konsert - det blir väldigt trevligt om alla sjunger med (hoppas de gör det så det inte bara blir jag, min sångglade far och kanske prästen).

Som tredje psalm blir det i alla fall en sommarpsalm eftersom vi gifter oss på sommaren

Svar på tråden Fråga prästerna 10