• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Burre Präst
    passionsblomman skrev 2009-12-13 02:28:08 följande:
    *tassar in och sjunger*"Så mörk är natten vid midvintertid-men se; då nalkas Lucia! Hon kommeer den goda med ljuset hit, hon kommer med hälsning om julefrid. Hon kommer med ljus i sin krona"*ställer fram lussebullar och nybryggt kaffe, lite glögg och pepparkakor och tassar ut igen*En tindrande luciadag och tredje Advent önskar jag i prästtråden.
    Åh, tackar. Lite glögg är inte fel i vinternatten (Jo, det kom faktiskt en aning snö ikväll)
  • Kjell Präst

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.

• nano86

Vår församling hade sitt första luciatåg på 8 år igår! Det var våra härliga tonårscouter som gjorde det och gud vad det var vackert och dom sjöng jättebra (fick beröm från en del "kräsna" lyssnare). De hade tom gjort kransar av lingonris istl för glitter. Första gångne nånsin jag ser ett luciatåg (som jag mins) och inte går med i det

• bobods

Hej!

Jag har en fråga angående kyrklig vigsel. Det är så att jag är kristen, men inte min blivande man. Jag vill verkligen gifta mig i kyrkan, men min blivande man vill inte lova något inför något han inte tror på, och jag tycker det är bra att han säger ifrån, för jag förstår verkligen att det inte känns rätt.

När min mor gifte sig hade hon och hennes man precis samma dilemma och de pratade med prästen som vände det allra mesta i vigseln till att handla om "livet" och "kärleken" istället för Gud, så fick alla tolka som de ville - många valde att tolka som Gud ändå.

Min fråga är nu: går det att få tag i präster som är beredda att tona ner just användandet av Gud och böner? Tyvärr har mammas präst gått bort så jag kan inte fråga honom...

Mvh Bodil

• Martinaa
    bobods skrev 2009-12-14 09:38:37 följande:
    Hej!Jag har en fråga angående kyrklig vigsel. Det är så att jag är kristen, men inte min blivande man. Jag vill verkligen gifta mig i kyrkan, men min blivande man vill inte lova något inför något han inte tror på, och jag tycker det är bra att han säger ifrån, för jag förstår verkligen att det inte känns rätt. När min mor gifte sig hade hon och hennes man precis samma dilemma och de pratade med prästen som vände det allra mesta i vigseln till att handla om "livet" och "kärleken" istället för Gud, så fick alla tolka som de ville - många valde att tolka som Gud ändå.Min fråga är nu: går det att få tag i präster som är beredda att tona ner just användandet av Gud och böner? Tyvärr har mammas präst gått bort så jag kan inte fråga honom...Mvh Bodil
    Jag besparar Kjell att svara på den här frågan som han redan fått en massa gånger. Vill ni tona ner Gud i er vigsel är det bara att gå till närmaste rådhus/statshus och gifta sig borgerligt! Varsågoda!
  • Wiggy

Håller helt och hållet med Martinaa. Kan man inte med gott samvete avlägga sina löften i kyrkan, eller acceptera vad den kyrkliga vigseln står för och innehåller, så bör man göra det borgerligt.

• Kjell Präst

Kyrkan säger förstås inte nej om någon kommer och vill gifta sig men är osäker på sin tro. Däremot kan man inte kräva att prästen ska låta bli att tala om Gud. Det finns säkert vissa präster som skulle ställa upp på det, därför att de ställer upp på allt för att vara till lags. Själv skulle jag dock aldrig avstå från något som är bland det viktigaste i min tjänst, nämligen att förkunna.

• Sebastiána
    Wiggy skrev 2009-12-14 14:01:51 följande:
    Håller helt och hållet med Martinaa. Kan man inte med gott samvete avlägga sina löften i kyrkan, eller acceptera vad den kyrkliga vigseln står för och innehåller, så bör man göra det borgerligt.
    Håller också med, men kan samtidigt förstå att det kan bli problem i en relation där en tror och en inte.

I ett äktenskap måste man kompromissa och det är kanske bra att göra det redan här. Antingen gifter man sig i kyrkan med Guds närvaro och den som inte tror låter bli att bry sig - han kan väl lova och tänka att det är DIG han lovar? Eller också gifter man sog borgerligt och känner ändå Guds närvaro - det bör man kunna göra som kristen - och att man också lovar Gud...
  • Wiggy

Men att ställa sig framför en präst i en kyrka och lova inför Gud att vara sin maka trogen till döden skiljer dem åt och sen inte mena det? Då är det ju ingen idé att gifta sig över huvud taget, om löftena man avger ändå inte betyder något för en...

Svar på tråden Fråga prästerna 10