Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

Fråga prästerna 10

bobods skrev 2009-12-14 09:38:37 följande:
    Hej!Jag har en fråga angående kyrklig vigsel. Det är så att jag är kristen, men inte min blivande man. Jag vill verkligen gifta mig i kyrkan, men min blivande man vill inte lova något inför något han inte tror på, och jag tycker det är bra att han säger ifrån, för jag förstår verkligen att det inte känns rätt. När min mor gifte sig hade hon och hennes man precis samma dilemma och de pratade med prästen som vände det allra mesta i vigseln till att handla om "livet" och "kärleken" istället för Gud, så fick alla tolka som de ville - många valde att tolka som Gud ändå.Min fråga är nu: går det att få tag i präster som är beredda att tona ner just användandet av Gud och böner? Tyvärr har mammas präst gått bort så jag kan inte fråga honom...Mvh Bodil
    Jag besparar Kjell att svara på den här frågan som han redan fått en massa gånger. Vill ni tona ner Gud i er vigsel är det bara att gå till närmaste rådhus/statshus och gifta sig borgerligt! Varsågoda!
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2009-12-24 07:03:37 följande:

Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och en hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn. Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda, och hon födde sin son, den förstfödde. Hon lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem inne i härbärget.Lukasevangeliet 2:1-7God jul!
    Den läser vi alltid varje jul innan klapparna delas ut i vår familj.

Hoppas alla haft en skön jul!
  • Martinaa

No offence, men det tycker jag symboliserar att man släcker sitt eget liv... Nu är det bara vi och vårt liv, och att man inte skulle få ha nåt eget längre. Men det kanske bara är jag som övertolkar

• Martinaa

Kjell Präst skrev 2010-01-27 20:43:55 följande:

Hej!Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag känner inte alls till den här sången. Jag har haft så ytterst få vigslar med solosånger att jag inte vet vad som brukar användas i de fall man har solon.
    Va? Jag trodde det "alltid" var solosång med. Har själv aldrig varit på ett bröllop utan en eller två solosånger...
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2010-01-27 21:54:48 följande:

Absolut inte, bland de vigslar jag har haft har det varit avgjort fler som inte haft solosånger.
    Tänk vad man lär sig varje dag!
Svar på tråden Fråga prästerna 10