Inlägg från: nano86 |Visa alla inlägg
  • nano86

Fråga prästerna 10

Vår församling hade sitt första luciatåg på 8 år igår! Det var våra härliga tonårscouter som gjorde det och gud vad det var vackert och dom sjöng jättebra (fick beröm från en del "kräsna" lyssnare). De hade tom gjort kransar av lingonris istl för glitter. Första gångne nånsin jag ser ett luciatåg (som jag mins) och inte går med i det

• nano86
    bobods skrev 2009-12-14 09:38:37 följande:
    Hej!Jag har en fråga angående kyrklig vigsel. Det är så att jag är kristen, men inte min blivande man. Jag vill verkligen gifta mig i kyrkan, men min blivande man vill inte lova något inför något han inte tror på, och jag tycker det är bra att han säger ifrån, för jag förstår verkligen att det inte känns rätt. När min mor gifte sig hade hon och hennes man precis samma dilemma och de pratade med prästen som vände det allra mesta i vigseln till att handla om "livet" och "kärleken" istället för Gud, så fick alla tolka som de ville - många valde att tolka som Gud ändå.Min fråga är nu: går det att få tag i präster som är beredda att tona ner just användandet av Gud och böner? Tyvärr har mammas präst gått bort så jag kan inte fråga honom...Mvh Bodil
    Jag är kristen och min man är ateist (verkligen ateist, ingen tro alls) men han gick med på att gifta sig i kyrkan. Dels för som han själv sa så blir det högtidligare och för att han kunde gå med att lova nåt inför en gud han inte tror finns så att jag kunde få lova nåt inför en gud jag tror finns. Blev lixom inte lika stor uppoffring för honom att gifta sig kyrkligt som det skulle bli för mig att gifta mig borgligt. Hoppas du hängde med
Svar på tråden Fråga prästerna 10