• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • tågjäntan

Jag vill oxå skriva här... Nu när det verkar vara lite bröllopstorka, sällar jag mig till de andra som ser fram emot första advent.

*Hosianna Davids son...*
    Visste ni att Hosianna egentligen betyder: HJÄLP, snälla! på hebreiska (hoshia na, typ). SEdan har det på något sätt utvecklats till ett hurra rop. De båda behöver inte stå i motsats till varandra - jag tror behöver vi hjälp från ovan i dessa tider. För som Paulus säger: Det onda som jag inte vill, det gör jag. Och det goda som jag vill, det gör jag inte.
    Iaf jag vet att jag gör fel hela tiden . Samtidigt som det ligger en stor kraft i att få hylla och sjunga glädjesånger, inte bara i adventstid. Fråga bara Caroline af Ugglas. Fast hon kanske inte håller med om hyllandet .

• passionsblomman

Skit också! *muttrar i Smålandsmörkret*

Fast en sak har jag här: ett litet litet stall, eller vad det nu bott för djur där. Det är nästan lite som en jordkällare, fast med fönster och krubba och vitkalkat och så.
    Jag funderar på att göra i ordning en julkrubba därute och tända massor av ljus och samla tjocka släkten där för julevangelium och Nu tändas tusen juleljus på julafton. Glögg också såklart.

Kjell Präst skrev 2009-11-25 20:45:35 följande:

Ja, vad hade du i Småland att göra när det finns så trevliga kyrkor och präster i Stockholm?
  • Sonja68

Jag stämmer in i Hosia-a-a-anna i-i hö-ö-ö-öjden
    Älskar 1:a Advent! Får alltid ståpäls och tårar i ögonen just på Hosianna.
    Ska sjunga med kyrkokören på söndag

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-11-25 22:24:43 följande:
    Skit också! *muttrar i Smålandsmörkret* Fast en sak har jag här: ett litet litet stall, eller vad det nu bott för djur där. Det är nästan lite som en jordkällare, fast med fönster och krubba och vitkalkat och så. Jag funderar på att göra i ordning en julkrubba därute och tända massor av ljus och samla tjocka släkten där för julevangelium och Nu tändas tusen juleljus på julafton. Glögg också såklart.Kjell Präst skrev 2009-11-25 20:45:35 följande:
    Jsg vill också ha en krubba i naturlig storlek!
  • Imma

När kören stämmer upp i Otto Olssons "Advent" startar julfirandet för mig.

Sonja68 skrev 2009-11-26 09:09:12 följande:
    Jag stämmer in i Hosia-a-a-anna i-i hö-ö-ö-öjden Älskar 1:a Advent! Får alltid ståpäls och tårar i ögonen just på Hosianna.Ska sjunga med kyrkokören på söndag
  • Sebastiána

Hur länge håller en vigselgudstjänst på? Är det olika i olika församlingar? När min syster gifte sig fick de välja en lång eller en kort variant. De valde en kort. Jag har för mig att den långa varianten höll på i 40 minuter och den korta i 20. Kanske var det bara något just den prästen hittade på?

• Kjell Präst
    Imma skrev 2009-11-26 10:40:07 följande:
    Vår organist övar på den just nu här intill! Tonerna letar sig in till mitt rum...
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-11-26 10:59:30 följande:
    Hur länge håller en vigselgudstjänst på? Är det olika i olika församlingar? När min syster gifte sig fick de välja en lång eller en kort variant. De valde en kort. Jag har för mig att den långa varianten höll på i 40 minuter och den korta i 20. Kanske var det bara något just den prästen hittade på?
    Jag har för mig att du ställt den här frågan förut,eller åtminstone varit med och diskuterat den? Den gången, och nu också antar jag, var vi BT-präster rörande överens om att det inte finns två versioner av kyrklig vigsel att välja på. Det finns inte en kort och en lång version. Däremot kan man ju välja att lägga till extrasaker, som solosånger, extra psalmer, diktläsningar m.m. och därigenom påverka vigselgudstjänstens längd. Så om din systers vigselpräst gav brudparet ett val mellan två versioner så var det mycket riktigt något som just den prästen hittat på, och inte något som står i kyrkans handbok. En vigselgudstjänst utan varje extra inslag kan väl ta omkring en halvtimme, ge och ta några minuter beroende på hur "snabb" prästen är.
  • Sonja68
    Imma skrev 2009-11-26 10:40:07 följande:
    Jaaa! Den är härlig
  • passionsblomman

Du kan få komma och vara en av de vise männen!

Undrar om jag kan övertala syrrans yngsta kille attt ligga i höet och vara Jesusbarnet?

Tänk om man hade råd att låta någon träsnidare göra alla figurer i åtminstone halvstor variant!
    Åsså riktiga får och en åsna!

Kjell Präst skrev 2009-11-26 09:10:56 följande:

Jsg vill också ha en krubba i naturlig storlek!
Svar på tråden Fråga prästerna 10