• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Kjell Präst
    inlio skrev 2009-12-03 19:09:22 följande:
    Hej prästerna!Hur lång tid ungefär tar en välsignelse av äktenskapet? Vi vill ta bort de "juridiska" delarna från vigseln men annars försöka hålla ceremonin så lik en vigsel som möjligt inklusive 1-2 psalmer, textläsning med mera. Hur lång tid bör vi avsätta till detta?
    Jag har faktiskt aldrig haft någon sådan ceremoni, men en vigsel utan extra inslag hamnar ju någonstans mellan 20-30 minuter, och utan de juridiska delarna skulle man väl i så fall hamna på högst 20 minuter om man inte lägger till solosånger eller diktläsningar.
  • Kjell Präst

Adventsfriden råder i tråden vår
    Av julstressen anas väl inte ett spår
    För brudar och gummar de sover så sött
    Och prästen rumsterar och städar förstrött

Det pyntas och fejas i tråden till jul
    Glitter hängs upp, det blir juligt och kul
    Frågelådan får ny puts och färg
    Där ligger en bunt gamla frågor - ett berg!

Men prästen han bidar sin tid som förut
    För knappt han vet ordet av, friden är slut
    Han fikar en stund, tar en kopp och en längd
    För snart droppar frågor nog in i en mängd!

• Sebastiána

Tips på psalmer?!

Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?

Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".

Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-12-07 09:38:31 följande:
    Tips på psalmer?!Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.
    När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
  • Sebastiána

Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:

När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
    Tack för tipsen!
  • Sonja68

Kjell: Du är otroligt duktig på att dikta

• Sonja68

...eller vad det nu heter. Jättebra hur som helst!

• tågjäntan

Vi hade en lite annorlunda början av vigseln, men i början hade vi en solist som sjöng första versen och refrängen på "jag vill ge dig o Herren min lovsång". Den funkar ju lika bra som unison psalm. Den är fin.
    Jag kommer inte ihåg hur det kom sig, men någon pratade om, eller berättade, eller frågade om (om det var här eller någon annanstans) "O Store Gud" - då kände jag; den skulle jag oxå kunnat haft, så den passar enligt mig visst på bröllop .

Sebastiána skrev 2009-12-07 09:38:31 följande:
    Tips på psalmer?!Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.
  • Wiggy

Trodde ägget kom först...

Kjell Präst skrev 2009-12-03 14:29:17 följande:

Nä, men längst fram på fågeln sitter det ju en/ett näbb! Näbbet är det som kommer först
  • Wiggy

Så egentligen borde det ju heta brudägg... ?

Svar på tråden Fråga prästerna 10