• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • anniebananie

Jag har en fråga om det här med löftena också, det som finns "förberett" är det ett krav från kyrkan sida som måste finnas med? Personligen så känner jag att jag skulle stå där och hyckla om jag lovade att jag skulle älska i nöd och lust, så jag anser att man inte kan lova att älska tills döden skiljer oss åt. Jag kan bara lova ett beteende, inte känslor som jag inte kan styra.

• JustMeAndMyLove

Själv tror jag aldrig man slutar älska någon man en gång älskat

anniebananie skrev 2009-12-15 15:40:12 följande:
    Jag har en fråga om det här med löftena också, det som finns "förberett" är det ett krav från kyrkan sida som måste finnas med? Personligen så känner jag att jag skulle stå där och hyckla om jag lovade att jag skulle älska i nöd och lust, så jag anser att man inte kan lova att älska tills döden skiljer oss åt. Jag kan bara lova ett beteende, inte känslor som jag inte kan styra.
  • Sebastiána
    Men varför gifta sig om man inte tror att man kommer att vara tillsammans och älska varandra hela livet?
  • anniebananie

"Tror" är just ordet, jag tror att vi kommer att älska varandra livet ut men jag känner inte att man kan lova känslor.

Sebastiána skrev 2009-12-15 16:10:51 följande:
    Men varför gifta sig om man inte tror att man kommer att vara tillsammans och älska varandra hela livet?
    "Tror" är just ordet, jag tror att vi kommer att älska varandra livet ut men jag känner inte att man kan lova känslor.
  • Kjell Präst

Löftena är obligatoriska men de kan formuleras fritt om man vill. Även egna löften måste dock innehålla samma andemening, de ska uttrycka brudparets vilja att älska varandra hela livet. Det är just viljan det handlar om. Självklart går väl (hoppas jag) alla in i äktenskapet med föresatsen att det ska hålla för alltid - men det man uttrycker är just sin v-i-l-j-a att detta ska ske. man lovar alltså inte att aldrig skiljas. Allra tydligast uttrycks detta i det för-formulerade löftesalternativ som läses av brudparet självt, (normalt)utan att prästen läser före. Där säger man: NN, jag VILL älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

• Wiggy

Vad är då vitsen med att gifta sig om man inte gör det i syfte att hålla ihop livet ut? Då kan man ju lika gärna leva som sambos eller gifta sig borgerligt. "Jag, NN, lovar dig att älska dig tills jag hittar nån bättre, yngre och snyggare"

Jo, tjena!

• Luring
    Wiggy skrev 2009-12-15 17:19:40 följande:
    "Jag, NN, lovar dig att älska dig tills jag hittar nån bättre, yngre och snyggare" Jo, tjena!
    Hahahahaha
  • Burre Präst
    Idén att kärleken är en känsla som man inte kan styra över är av ganska sent datum, våra förfäder var klokare än så. Och du har ju rätt, det är ett beteende man kan lova, inte en känsla. Men vad tror du kärlek är?

Det är förstone ett viljeyttring och därefter ett beteende. Känslan är något annat, den kan komma och den kan försvinna, men den är inte det viktiga.

Löftet i vigselgudstjänsten är ett uttryck för brudparets *vilja* att leva troget tillsammans livet ut, och jag brukar påpeka i vigseltalet att de ska noga komma ihåg att de faktiskt *inte* har lovat att alltid hysa ömma och varma känslor för varandra. Däremot har de lovat att hålla ihop!
  • tågjäntan

Själv tyckte jag oxå att det kändes lite svårt att lova det, men jag la in i det vilja och handling.

Författaren till boken "Kärlekens fem språk" (som ajg har läst 5-6 ggr och kan rekomendera) menar att kärlek inte handlar om känslor utan om vilja, att vilja och aktivt visa olika handlingar. Ett kapitel heter tex. Kan jag älska någon som jag hatar? Där han med sin tes får ett par (även om det bara är kvinnan i äktenskapet som går till honom) att få ett helt förnyat äktenskap, som var helt kört i botten. Sedan tar han även upp flera andra par som utifrån de olika språken får ett förnyat äktenskap.
    Författaren, som är familjerådgivare, heter Gary Chapman och boken är utgiven på Marcus förlag.

• Wiggy

Känner man att man hycklar om man lovar varandra kärlek resten av livet så ska man inte gifta sig!

Svar på tråden Fråga prästerna 10