• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Jeez

Hej!
    De vigselbevis som du får i kyrkan är inte ett juridiskt dokument utan snarare ett minne. Så om du behöver ett vigselintyg /intyg på att ni är gifta) så är det skattemyndigheten som skriver ut det. Om det är att ni är gifta i kyrkan, så kan säkert er vigselpräst skriva ett nytt "vigelminne", som ni sedan lan kopiera. Eller skriva ett intyg att h*n vigt er på församlingens papper med loggor etc.
    Lycka till!

Memagic skrev 2010-01-07 21:23:42 följande:
    Hej!!Jag slänger ut en fråga till dej här även om den inte direkt har med själva vigseln att göra... Vi gifte oss för ett år sedan och nu ska vi skicka in en massa papper för att adoptera ett barn, bl.a. så ska vi bifoga en kopia på vårt vigselbevis.Men herregud, vart har det tagit vägen?! *panik*Kan ju ha kommit bort när vi har flyttat och renovetar, men går det på något vis att få tag på ett nytt, eller kanske snarare en kopia av vårt vigselbevis??Kan du hjälpa mej med ett svar på det?!Kram MeMagic.
  • Memagic

ååå... 1000 Tack för ditt snabba svar!!!
    Kram.

• Nordiskbrud

Hej!

Sitter och ordnar med vårt vigselprogram och började fundera på hur vi bör "titulera" vår präst...

Ska vi skriva "Präst NN", "Domprost NN" eller "Vigselförrättare NN" ? (Vår präst är domprost).

Vad är brukligt och vad uppskattnar ni som präster?

Mvh Louise

• Burre Präst

Vigselförrättare: Domprosten NN

Domprost är ju titeln och vigselförrättare är vad denne gör. På samma sätt skulle man skriva "Solist: Hovsångerskan Alice Babs" om man nu hade Alice Babs som solist på sitt bröllop.

Tycker jag i alla fall. Vad säger ni andra?

• Soldemor

Burre Präst skrev 2010-01-10 13:57:58 följande:

Vigselförrättare: Domprosten NNDomprost är ju titeln och vigselförrättare är vad denne gör. På samma sätt skulle man skriva "Solist: Hovsångerskan Alice Babs" om man nu hade Alice Babs som solist på sitt bröllop.Tycker jag i alla fall. Vad säger ni andra?
    Mm, så brukar det vara.
  • förnyelse

Hoppas någon av prästerna här har möjlighet o vill svara på frågor jag har.
    Jag och min man har varit gifta i snart 4 år och har bestämt oss för att vi vill förnya våra löften.. Hur fungerar det i kyrkan och vad ska man tänka på???

Tackar på förhand..

• iloveyouthree

Hejsan!
    Är alldeles ny här och planerar för fullt för vårt bröllop.

det är så att vi vill gifta oss vid en gammal kyrkoruin här i kommunen, och undrar därför, är det då en präst eller vigselförättare som skall viga oss? Och hur går man till väga för att hitta någon som vill viga ute utanför kyrkan?

Mvh//angelica

• kikel

Hej Kjell.
    Jag undrar en sak om psalmerna i kyrkan. Våran vigsel kommer ske på engelska och de flesta gester är britter men får man psalmerna på engelska också? Lite små dum fråga kanske

• Jeez

såg du mitt svar i ditt andra inlägg?

förnyelse skrev 2010-01-13 17:17:19 följande:
    Hoppas någon av prästerna här har möjlighet o vill svara på frågor jag har.Jag och min man har varit gifta i snart 4 år och har bestämt oss för att vi vill förnya våra löften.. Hur fungerar det i kyrkan och vad ska man tänka på??? Tackar på förhand..
Svar på tråden Fråga prästerna 10