Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Fråga prästerna 10

Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.
    Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.
    Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).

Vilka favoriter har ni?

• Aleta

Tack Kjell, Soldemor och Sonja!
    Nu ska jag låna en psalmbok med noter så att jag kan spela dem också.

Måne och sol hade vi gjort, den kom jag ihåg från söndagsskolan.

Sonja, var kan man hitta dalamelodin?

Jag har också alltid tyckt att Blott en dag är vacker, men hur tror ni folk skulle reagera om den ljöd över byn en gång i veckan? För sorgligt?
    Jag ville ju ha den på dotterns dop, men prästen avrådde.

• Aleta

Innan gryningen ska jag också kolla in, fast den ska spelas på kvällen.

• Aleta

Jodå, det minns jag, jag är bara lite feg.
    Kjell Präst skrev 2010-01-15 11:54:23 följande:

Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
  • Aleta

Håller ni tummen framför ljuset? Då droppar det inte heller stearin, dessutom behöver man inte böja sig fram mot ljuset utan kan blåsa ut det på ganska långt avstånd. Luftströmmen går liksom runt tummen och släcker ljuset från två håll.
    Då sparar man in ljussläckarna, blir väldigt knepigt om det är levande ljus i takkronorna förstås...
    Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:

Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
Svar på tråden Fråga prästerna 10