• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Jeez

Beror ju på hur långa fingrar man har

Annars finns ju varianten med elektriska ljus...

Aleta skrev 2010-01-26 20:36:17 följande:
    Håller ni tummen framför ljuset? Då droppar det inte heller stearin, dessutom behöver man inte böja sig fram mot ljuset utan kan blåsa ut det på ganska långt avstånd. Luftströmmen går liksom runt tummen och släcker ljuset från två håll. Då sparar man in ljussläckarna, blir väldigt knepigt om det är levande ljus i takkronorna förstås... Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:

Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
    Det var modernt och nytänkande!
  • teresiabrud

Hej!

En liten fråga bara.
    Vår dotter skall döpas i samband med våran vigsel. Hur brukar det fungera,alltså vilket görs först dop eller vigsel?

Tack på förhand

• Kjell Präst
    teresiabrud skrev 2010-01-27 13:35:29 följande:
    Hej!En liten fråga bara.Vår dotter skall döpas i samband med våran vigsel. Hur brukar det fungera,alltså vilket görs först dop eller vigsel?Tack på förhand
    Det kan göras olika. Jag har haft en del sådana kombinerade dop/vigslar och då har vi alltid börjat med vigseln och därefter övergått till dopet - men jag vet att det har gjorts i omvänd ordning på andra ställen.
  • EmmiPemi

Hej!
    Har en liten fundering bara...
    Det är så att jag ska ha en axelbandslös klänning när vi gifter oss, men då funderar jag på om jag bör ha något över axlarna under vigseln?
    Egentligen ska man väl inte ha bara axlar/rygg i kyrkan, men gäller det även när man gifter sig?

Tack på förhand!

• Kjell Präst
    EmmiPemi skrev 2010-01-27 15:53:47 följande:
    Hej!Har en liten fundering bara...Det är så att jag ska ha en axelbandslös klänning när vi gifter oss, men då funderar jag på om jag bör ha något över axlarna under vigseln? Egentligen ska man väl inte ha bara axlar/rygg i kyrkan, men gäller det även när man gifter sig? Tack på förhand!
    Hej!

Enligt (gammal)etikett ska man av respekt mot kyrkorummet inte ha bara axlar i kyrkan - oavsett skälet till att man är där. Det gäller alltså såväl begravningsgäster som dopmammor, brudar och bröllopsgäster. Dock tror jag inte många, vare sig präster eller andra, höjer på ögonbrynen över ett par bara axlar nuförtiden. Möjligen någon äldre släkting . Etikettsgurun Magdalena Ribbing är dock tydlig när hon säger att det är ett etikettsbrott att ha bara axlar i kyrkan - oavsett vad kyrkan tycker och tänker i frågan.
  • arcnix

Hej Kjell

Jag och min blivande man håller som bäst på i vigselplaneringen och har fastnat vid solosångerna. Vi har hört om en sång som har en titel i stil med: (Som en) tretvinnad tråd. Vi tror att text och musik i originalet kan vara av någon som heter G. (Graham?) Kendrick och att en svensk översättning kan ha gjorts av en I. Westling. Det driver dock oss båda till vansinne då vi inte hittar något kring denna låt på nätet, Spotify eller på andra ställen. Jag undrar om du vet vem som har gjort den här låten på svenska, om det finns några noter och arr. för piano och om det finns någon inspelning på låten?

Hälsningar arcnix

• Kjell Präst
    arcnix skrev 2010-01-27 18:15:55 följande:
    Hej KjellJag och min blivande man håller som bäst på i vigselplaneringen och har fastnat vid solosångerna. Vi har hört om en sång som har en titel i stil med: (Som en) tretvinnad tråd. Vi tror att text och musik i originalet kan vara av någon som heter G. (Graham?) Kendrick och att en svensk översättning kan ha gjorts av en I. Westling. Det driver dock oss båda till vansinne då vi inte hittar något kring denna låt på nätet, Spotify eller på andra ställen. Jag undrar om du vet vem som har gjort den här låten på svenska, om det finns några noter och arr. för piano och om det finns någon inspelning på låten? Hälsningar arcnix
    Hej!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag känner inte alls till den här sången. Jag har haft så ytterst få vigslar med solosånger att jag inte vet vad som brukar användas i de fall man har solon.
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2010-01-27 20:43:55 följande:

Hej!Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag känner inte alls till den här sången. Jag har haft så ytterst få vigslar med solosånger att jag inte vet vad som brukar användas i de fall man har solon.
    Va? Jag trodde det "alltid" var solosång med. Har själv aldrig varit på ett bröllop utan en eller två solosånger...
  • Jeez

Texten verkar vara inspirerad av en bibeltextmdär det står att en tretvinnad tråd inte brister så lätt (pred 4). HIttade The Prayer som sjöngs på Nobels fredspriskonsert med Sissel. Kan det vara den?

www.olografix.org/krees/dfnet/html/multimedia.php3 To listen free online, click the link, scroll to Josh Groban - Sissel, ?The Prayer?

arcnix skrev 2010-01-27 18:15:55 följande:
    Hej KjellJag och min blivande man håller som bäst på i vigselplaneringen och har fastnat vid solosångerna. Vi har hört om en sång som har en titel i stil med: (Som en) tretvinnad tråd. Vi tror att text och musik i originalet kan vara av någon som heter G. (Graham?) Kendrick och att en svensk översättning kan ha gjorts av en I. Westling. Det driver dock oss båda till vansinne då vi inte hittar något kring denna låt på nätet, Spotify eller på andra ställen. Jag undrar om du vet vem som har gjort den här låten på svenska, om det finns några noter och arr. för piano och om det finns någon inspelning på låten? Hälsningar arcnix
Svar på tråden Fråga prästerna 10