EmMagnus skrev 2010-02-05 18:39:22 följande:
Jag har några frågor:När vi bokade kyrkan så sa dom att prästen skulle höra av sig 2 veckor innan vigseln, jag tycker att det känns väldigt sent. Tänk om prästen har åsikter om vilka solosånger man ska ha eller vilka psalmer man vill spela? Då är ju vigselprogrammen redan gjorda och man är ju inte jättesugen på att göra om dem två veckor innan
vigseln.Om man har tänkt ha två solosånger men inte har nån som kan spela till, kan kantorn göra det då? Räcker det att kantorn får noterna två veckor innan?Hur vanligt är det att man väljer en annan utgångsmusik än de vanliga marscherna och vad ska man tänka på? Går alla kyrkor med på att spela nått annat än det rent traditionella?
Det varierar mycket mellan prästerna när vi hör av oss. jag brular höra av mig och boka tid för samtal ungefär en månad före vigseln. Det finns de som hör av sig tidigare än så, och det finns de som hör av sig senare. Personligen tycker jag det är för sent att höra av sig två veckor före vigseln, eftersom man ju ska hinna ha samtalet också. men, som sagt, vi är olika.
Kyrkomusikern, det må vara kantor eller organist, ställer ofta upp och spelar till solosånger. Noter två veckor i förväg borde absolut vara tillräckligt.
Det är mycket vanligt att man har annan in - och utgångsmusik än Wagner och Mendelssohn. Det finns ingen tumregel om exakt vad man "får" spela, det handlar egentligen om två saker: Att musiken ni vill ha inte är direkt olämplig i kyrkan, och att musikern anser sig gå iland med att spela den. Endast er vigselmusiker och er präst kan svara på dessa frågor.