• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Sebastiána

Hur många psalmer får man ha? Jag vet att man måste ha minst två, men det finns så många vackra psalmer att det är svårt att välja!

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-11 10:36:37 följande:
    Hur många psalmer får man ha? Jag vet att man måste ha minst två, men det finns så många vackra psalmer att det är svårt att välja!
    Ett trevligt dilemma, eller hur? I ritualet för vigselgudstjänst står angivet tre psalmer (varav en alltså kan tas bort), men man kan ju lägga till fler psalmer om man vill, lika väl som man kan lägga till solosånger.
  • Sebastiána

Kjell Präst skrev 2010-02-11 10:38:30 följande:

Ett trevligt dilemma, eller hur? I ritualet för vigselgudstjänst står angivet tre psalmer (varav en alltså kan tas bort), men man kan ju lägga till fler psalmer om man vill, lika väl som man kan lägga till solosånger.
    Man behöver ju inte välja de allra längsta psalmerna och man kan väl ta bort någon vers om psalmen är väldigt lång? Jag gillar själv O store Gud, men den är ganska lång.
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-11 11:08:08 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-11 10:38:30 följande:
    Man behöver ju inte välja de allra längsta psalmerna och man kan väl ta bort någon vers om psalmen är väldigt lång? Jag gillar själv O store Gud, men den är ganska lång.
    O ja, att ta bort verser ur psalmer är mer regel än undantag. Av "O store Gud" till exempel sjunger man väl oftast endast vers 1-3
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-02-11 11:09:42 följande:

O ja, att ta bort verser ur psalmer är mer regel än undantag. Av "O store Gud" till exempel sjunger man väl oftast endast vers 1-3
    Och av "en vanlig grönsak" 1-2 och kanske 5.
  • GrodanoJag2010

Hej
    Jag har hört en kyrko kör sjunga en låt som heter "störst av allt är kärleken". Är det en psalm eller får man välja den som solosång?

• Kjell Präst
    GrodanoJag2010 skrev 2010-02-11 12:16:12 följande:
    HejJag har hört en kyrko kör sjunga en låt som heter "störst av allt är kärleken". Är det en psalm eller får man välja den som solosång?
    Jag känner inte till den, men det är i alla fall ingen psalm, så det är som solosång man kan använda den i så fall.
  • GrodanoJag2010

Oj då.. hittade titteln på den och det är "Störst av dem är kärlek"

www.life-music.se/noter2/blandad_kor.htm

Kjell Präst skrev 2010-02-11 12:27:32 följande:

Jag känner inte till den, men det är i alla fall ingen psalm, så det är som solosång man kan använda den i så fall.
  • Skorpan82

Hejsan!

En "vän" till mig som fick veta att jag och sambon ska gifta oss frågade hur mycket det kosatr att vigas i kyrkan. Jag sa att det var gratis... Hon sa att jag måste vara dum i huvudet som tror det så nu vill jag bara kolla. kostar det når om man är medlem i svenska kyrkan?? Har aldrig fått den uppfattningen.

En annan fråga är hur det ligger till med det där med ris. Är det olika från kyrka till kyrka??

Tackar på förhand!!

Svar på tråden Fråga prästerna 10