• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Jeez

Verkar förresten finnas svenska version med tex Jöback-

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2010-01-27 21:11:46 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-27 20:43:55 följande:
    Va? Jag trodde det "alltid" var solosång med. Har själv aldrig varit på ett bröllop utan en eller två solosånger...
    Absolut inte, bland de vigslar jag har haft har det varit avgjort fler som inte haft solosånger.
  • Martinaa

Kjell Präst skrev 2010-01-27 21:54:48 följande:

Absolut inte, bland de vigslar jag har haft har det varit avgjort fler som inte haft solosånger.
    Tänk vad man lär sig varje dag!
  • tågjäntan

Med ett klipp man kan lyssna på?
    Hittar någon den svenska texten får du gärna kopiera in den. Det var lite svårt att urskilja texten på det klippet med Sissel.

Jeez skrev 2010-01-27 21:25:29 följande:
    Verkar förresten finnas svenska version med tex Jöback-
  • draniki

Jag är inte troende och ej längre medlem i Svenska Kyrkan.
    Min fästmö är belarusiska och tillhör en rysk-ortodox församling i sitt hemland, Vitryssland. Vi skall gifta oss i sommar i Sverige. Då min fästmö är troende kristen så önskar vi kyrklig vigsel inför hennes gud. Vi kan inte gifta oss i ortodox kyrka, då de kräver att båda är troende kristna.

Mina frågor:
    Kan vi gifta oss i svensk kyrka?
    Om ja;
    Har en enskild präst eller församling rätt att neka oss vigsel?
    Innebär det att vi får stå för kostnaderna kring vigseln?
    Hur stora är dessa kostnader i normala fall?
    Känner ni till om det finns någon rysk-talande präst i eller kring Uppsala?

Tack på förhand!

• Jeez

Ni har inte rätt till en vigsel i Svenska kyrkan med mindre än att någon av er går med. Om ni inte vill bli medlemmar kan ni fråga i en församling, det är kyrkoherden som ger dispens. Och ja, ni får då betala för er. Vad den kostnaden är varierar något, men några tusen är nog minimum då det handlar om lön för iaf tre personer (präst, vaktmästare och musiker) samt lokalkostnad för kyrkan.

En aspekt som jag inte vet om ni tänkt på är att den ryskortodoxa kyrkan fortfarande inte ser en svenkkyrklig vigsel som "kyrklig", dvs ni kommer inte bli gifta i ortodox mening. Kopplat med den frågan är också att det kan vara känsligt för ortodoxa kyrkor när andra samfunds företrädare bla viger. Det handlar om respket för varandras regler (skulle tex vara att de vill att båda parter ska vara ortodoxa). Det behöver inte vara ett hinder men kan var det. Dte var iaf några svar på dina frågor.

draniki skrev 2010-01-28 18:17:17 följande:
    Jag är inte troende och ej längre medlem i Svenska Kyrkan.Min fästmö är belarusiska och tillhör en rysk-ortodox församling i sitt hemland, Vitryssland. Vi skall gifta oss i sommar i Sverige. Då min fästmö är troende kristen så önskar vi kyrklig vigsel inför hennes gud. Vi kan inte gifta oss i ortodox kyrka, då de kräver att båda är troende kristna. Mina frågor: Kan vi gifta oss i svensk kyrka? Om ja; Har en enskild präst eller församling rätt att neka oss vigsel?Innebär det att vi får stå för kostnaderna kring vigseln? Hur stora är dessa kostnader i normala fall?Känner ni till om det finns någon rysk-talande präst i eller kring Uppsala? Tack på förhand!
  • Svanboet

Kan man inte då gifta sig borgligt för att få juridiken ut vägen och sedan välsignas i någon av kyrkorna?

• flinga 2010

Hej!

Jag älskar kyrkan, tycker att det är en fantastisk plats. Rofylld och trygg. Men jag är inte troende.

Viger präster brudpar om h*n vet att den ena är ateist?

Vad anser en präst om att ateister gifter sig i kyrkan?

• Kjell Präst

flinga 2010 skrev 2010-01-29 21:06:28 följande:

Hej!Jag älskar kyrkan, tycker att det är en fantastisk plats. Rofylld och trygg. Men jag är inte troende.Viger präster brudpar om h*n vet att den ena är ateist?Vad anser en präst om att ateister gifter sig i kyrkan?
    Vi kräver ingen trosbekännelse av brudparet, vi kontrollerar ingen tro - däremot krävs det att brudparen följer det ritual som gäller i Svenska kyrkan, med böner, bibeltexter och psalmer. Man ska också acceptera att vigseln äger rum inför Gud och att prästen kommer att tala om Gud i sin förkunnelse, dvs vigseltalet.
  • flinga 2010

Stort tack för ditt svar!!

Kjell Präst skrev 2010-01-29 21:19:02 följande:

flinga 2010 skrev 2010-01-29 21:06:28 följande:
    Vi kräver ingen trosbekännelse av brudparet, vi kontrollerar ingen tro - däremot krävs det att brudparen följer det ritual som gäller i Svenska kyrkan, med böner, bibeltexter och psalmer. Man ska också acceptera att vigseln äger rum inför Gud och att prästen kommer att tala om Gud i sin förkunnelse, dvs vigseltalet.
Svar på tråden Fråga prästerna 10