• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Soldemor

Roslagsbröllop 2010 skrev 2010-02-06 10:11:12 följande:

Hej vi ska gifta oss i svenska kyrkan och ska ha barnvälsignelse för vår dotter samma dag. Min blivande är Baptist så därför kan vi inte ha dop. Finns det möjlighet att även hålla barnvälsignelse i kyrkan?
    Barnvälsignelse i svenska kyrkan känns mycket tveksamt! Inget som jag skulle gå med på att göra.
  • Jeez

Präster i Svenska kyrkan FÅR inte ha en särskild barnvälsignelseceremoni (vi välsignar ju barn ofta annars) eftersom dopsynen handlar om att dopet är en gåva och inte ett bekännelsedop där man måste veta vad man gör så att säga(som i baptistisk tradition). Möjligt att ni kan få ha en baptistpastor som har en barnvälsignelse i anlsutning till vigseln i kyrkan. Det är i så fall upp till kyrkoherden i den församlingen att säga ja eller nej till detta.

Roslagsbröllop 2010 skrev 2010-02-06 10:11:12 följande:

Hej vi ska gifta oss i svenska kyrkan och ska ha barnvälsignelse för vår dotter samma dag. Min blivande är Baptist så därför kan vi inte ha dop. Finns det möjlighet att även hålla barnvälsignelse i kyrkan?
  • tågjäntan

Jag var på en kompis vigsel. De hade en liten kör som sjöng en gospel som utgångsmusik. Det var annorlunda men fullt av glädje. Borde det inte gå att gå in på olika gospelkörers hemsida och lyssna om de spelar några låtar.
    Här är några körer: Solid gospel, The Masters Voice, By Grace m.fl. Det står still just nu .
    Just ja, nu kom jag på att de visade bröllop på tv för några år sedan. I ett av dem gifte sig Annika från Rednex. I stället för solosång hede de en gospellåt under vigseln.

mica82 skrev 2010-02-04 09:56:07 följande:
    hej!Vi ska ha gospel i kyrkan när vi gifter oss. Tycker det är fantastiskt härligt med gosepl. har någon här tips på bra gospellåtar som passar ett bröllop?
  • ALLIMA

När tas julprydnaderna ut ur kyrkan? Granar, julkrubba osv. Vi tänker gifta oss 8/1 2011. Är kyrkan fortfarande utsmyckad då tror du?

• Kjell Präst
    ALLIMA skrev 2010-02-07 10:55:34 följande:
    När tas julprydnaderna ut ur kyrkan? Granar, julkrubba osv. Vi tänker gifta oss 8/1 2011. Är kyrkan fortfarande utsmyckad då tror du?
    Det är inte omöjligt, trettondagen har ju då precis varit. Den kyrkliga julen varar ju egentligen till Kyndelsmässodagen (som i år infaller idag, 7/2)men så länge har man förstås inte pyntet kvar. Om jag ska gissa så gissar jag att pyntet är borta 8/1.
  • tågjäntan

Annars kanske man kan fråga den kyrkan ni vill gifta er i, hur de brukar göra med pyntet.

• Jeez

Direkt efter trettonhelgen är nog en rätt vanlig tid att ta bort krubba och gran etc, så den 8e borde det vara lugnt, men som tågjäntan sa: bäst är att fråga just där ni ska gifta er hur de gör. Det spelar ju ingen roll hur alla andra gör om just er kyrka råkar vara undantaget...

ALLIMA skrev 2010-02-07 10:55:34 följande:
  • soonAmrs

Jag var på dop den 24/1 och då fanns granarna kvar i våran kyrka.

Kjell Präst skrev 2010-02-07 13:03:45 följande:

Det är inte omöjligt, trettondagen har ju då precis varit. Den kyrkliga julen varar ju egentligen till Kyndelsmässodagen (som i år infaller idag, 7/2)men så länge har man förstås inte pyntet kvar. Om jag ska gissa så gissar jag att pyntet är borta 8/1.
  • Sonja68

Sedär! En grön plupp på BT. Var hittar man den om inte i den pålitliga Prästtråden

Har hunnit glömma, hur är nu vigselordningen. Minst två psalmer, man kan utöver dem lägga in två solon eller bara ett eller inget? Eller tre psalmer?

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2010-02-08 08:21:46 följande:
    Sedär! En grön plupp på BT. Var hittar man den om inte i den pålitliga Prästtråden Har hunnit glömma, hur är nu vigselordningen. Minst två psalmer, man kan utöver dem lägga in två solon eller bara ett eller inget? Eller tre psalmer?
    Jamenvisst vakar prästerna ständigt!
    Två psalmer som sagt, därutöver kan man ha en tredje psalm om man vill, och/eller en eller flera solosånger
Svar på tråden Fråga prästerna 10