• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Sonja68

Tack Kjell, klara besked som vanligt

• Liljekonvaljemö

Slänger in min fråga här, vi var och talade med prästen som ska viga oss och han förordade 1-2 psalmer. Helt ok för vår del, men sedan sa han att det går att lyssna på alla psalmerna på nätet (vad bra då kan vi lyssna i lugn och ro tänkte vi). Nämnde en sida som jag tyckte lät som www.kyrkomusik.se men när jag går in där hittar jag inga psalmer alls utan bara möjlighet att lyssna på och beställa noter till vanliga/ovanliga in- och utgångslåtar.
    Vilken sida är det då vår kära präst menar?

• Kjell Präst
    Liljekonvaljemö skrev 2010-02-09 09:21:52 följande:
    Slänger in min fråga här, vi var och talade med prästen som ska viga oss och han förordade 1-2 psalmer. Helt ok för vår del, men sedan sa han att det går att lyssna på alla psalmerna på nätet (vad bra då kan vi lyssna i lugn och ro tänkte vi). Nämnde en sida som jag tyckte lät som www.kyrkomusik.se men när jag går in där hittar jag inga psalmer alls utan bara möjlighet att lyssna på och beställa noter till vanliga/ovanliga in- och utgångslåtar.Vilken sida är det då vår kära präst menar?
    Er präst är felunderrättad. Dels är två (inte en) psalmer obligatoriska enligt vår handbok, dels finns ingen sådan sida, tyvärr. Som du noterat är kyrkomusik.nu inte en sida med psalmer utan med orgelstycken lämpliga för in- och utgång samt för begravningar. Däremot finns några av vigselpsalmerna utlagda på nätet, exempelvis här www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm
  • Liljekonvaljemö

Kjell Präst skrev 2010-02-09 11:56:29 följande:

Er präst är felunderrättad. Dels är två (inte en) psalmer obligatoriska enligt vår handbok, dels finns ingen sådan sida, tyvärr. Som du noterat är kyrkomusik.nu inte en sida med psalmer utan med orgelstycken lämpliga för in- och utgång samt för begravningar. Däremot finns några av vigselpsalmerna utlagda på nätet, exempelvis här www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.ht...
    Tack :) Då ska vi kika in där och lyssna.
  • lillalyckan

Hej
    En fråga... Vi ringde för ett par veckor sen och ville boka en kyrka för vigsel i december. Fick då svaret att de skulle återkomma när organisten har gjort upp julschemat så att det inte krockar med ev. julkonserter osv. Nu idag fick vi höra att vi inte kan viga oss överhuvudtaget i den kyrkan då organisten säger nej till att boka in något i december. Kan de verkligen göra så? Säga helt stopp till vigslar en hel månad för att organisten ev ska boka in konserter? Då sa vi även att vi är väldigt flexibla med tider osv. Suck... Det är en mycket irriterad blivande brud som sitter här just nu...

• Kjell Präst
    lillalyckan skrev 2010-02-09 17:09:01 följande:
    HejEn fråga... Vi ringde för ett par veckor sen och ville boka en kyrka för vigsel i december. Fick då svaret att de skulle återkomma när organisten har gjort upp julschemat så att det inte krockar med ev. julkonserter osv. Nu idag fick vi höra att vi inte kan viga oss överhuvudtaget i den kyrkan då organisten säger nej till att boka in något i december. Kan de verkligen göra så? Säga helt stopp till vigslar en hel månad för att organisten ev ska boka in konserter? Då sa vi även att vi är väldigt flexibla med tider osv. Suck... Det är en mycket irriterad blivande brud som sitter här just nu...
    Jag förstår att du är irriterad. Dock är det inte mycket att göra, har kyrkan bestämt att man inte kan boka in vigslar i
    december (en tid då det svämmar över av konserter och liknande i kyrkorna) så är de i sin fulla rätt att göra det.
  • lillalyckan

Kjell Präst skrev 2010-02-09 21:34:27 följande:

Jag förstår att du är irriterad. Dock är det inte mycket att göra, har kyrkan bestämt att man inte kan boka in vigslar idecember (en tid då det svämmar över av konserter och liknande i kyrkorna) så är de i sin fulla rätt att göra det.
    Misstänkte att det tyvärr var så... Men vi reagerade mest på att det var organisten som bestämde. Men man har ju såklart ingen aning om vad som ingår i folks arbetsuppgifter... Men tråkigt är det! Som tur är så ska vi gifta oss i en kyrka som svämmar över av fina kyrkor så det löser sig nog...
  • Jeez

Eftersom organisten är ansarig för musiken så är det han eller hon som bokar tider för konserter och övningstid (tex iordningsställande av gradänger mm tar sin lilla tid). Men det är ju inte så att organisten ensidigt bestämmer, utan det är kyrkoherden som har ansvaret fortfarande.

lillalyckan skrev 2010-02-10 07:30:47 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-09 21:34:27 följande:
    Misstänkte att det tyvärr var så... Men vi reagerade mest på att det var organisten som bestämde. Men man har ju såklart ingen aning om vad som ingår i folks arbetsuppgifter... Men tråkigt är det! Som tur är så ska vi gifta oss i en kyrka som svämmar över av fina kyrkor så det löser sig nog...
  • stiina

Jag undrar om psalmerna måste vara "vigselpsalmer" eller om det går bra att ha vilka psalmer som helst på bröllopet?

• Kjell Präst
    stiina skrev 2010-02-10 19:07:06 följande:
    Jag undrar om psalmerna måste vara "vigselpsalmer" eller om det går bra att ha vilka psalmer som helst på bröllopet?
    Det går bra med "vilka som helst", inom rimliga gränser (= inte Stilla natt på midsommarafton tex )
Svar på tråden Fråga prästerna 10