• Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • arcnix

Jeez

Du har helt rätt. Texten är hämtad från det ställe du anger i Bibeln. Jag ska lyssa på Sissels och Jöbacks bidrag, men jag tror att det finns ytterligare en variant som jag hört vid en vigsel för några år sedan. Tack för ditt tips!

arcnix

• JohannaEmma

En fråga....

Kan man ha samma in & utgångsmusik/marsch ?

Tack och bock,

• Kjell Präst
    JohannaEmma skrev 2010-02-02 14:08:05 följande:
    En fråga.... Kan man ha samma in & utgångsmusik/marsch ? Tack och bock,
    Visst kan man- men blir inte det lite trist?
  • JLo9

Hej.
    Jag har en präst som jag vill viger mig och min blivande. Prästen är en pilgrimspräst, viger de brudpar oxå? Han jobbar inte i den kommun som jag ska gifta mig i, kan en präst komma hit och viga oss?

• Kjell Präst
    JLo9 skrev 2010-02-02 14:53:57 följande:
    Hej.Jag har en präst som jag vill viger mig och min blivande. Prästen är en pilgrimspräst, viger de brudpar oxå? Han jobbar inte i den kommun som jag ska gifta mig i, kan en präst komma hit och viga oss?
    Vad är en pilgrimspräst? Har aldrig hört ordet, om jag ska vara ärlig!
  • JohannaEmma

Jo, kanske det...
    Men jag letar och letar och letar...
    Den enda som jag fastnat för är Birkalåten, det är så otroigt glad och passar oss så bra.

Men tips mottages givetvis jätte gärna.

• JLo9

Kjell Präst skrev 2010-02-02 14:55:20 följande:

Vad är en pilgrimspräst? Har aldrig hört ordet, om jag ska vara ärlig!
    Vet inte om det är nåt speciellt, men han jobbar på Pilgrimscentrum i Vadsten. Ska jag maila och fråga om han kan tänka sig att viga oss?
  • Sonja68
    JohannaEmma skrev 2010-02-02 14:08:05 följande:
    En fråga.... Kan man ha samma in & utgångsmusik/marsch ? Tack och bock,
    Vi hade samma, men olika partier av samma låt, som in- och utgångsmusik.
    Sommarhymn (från filmen Änglagård); det lugna "förspelet" hade vi in och det glada i mitten och slutet hade vi ut.
    Det passade jättebra

men det finns ju massor med fina in- och utgångslåtar, så kanske ni hittar nån fler.

Lycka till!
Svar på tråden Fråga prästerna 10