Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 10

Du skaldar bra, käre kollega! Absolut inte alls avundsjuk på var du bor, inte alls!

• Soldemor
    Sonja68 skrev 2009-11-19 08:35:34 följande:
    Kjell o Solde, såg ni mitt inlägg i tanttråden nr 2209?Åker ni också omkring i Jesusbilar, är min fråga ?
    Jo, jag såg ditt inlägg lagom tills det var dags att lägga sig, annars hade ju Kjell kunnat komma hit och vi kunde fika tvärs över gatan. Och nu är han väl på arbetet.

Jag har ingen Jesus-bil, möjligen mer en kattbil. Men när jag skulle vigas tyckte jag att vårt stift kunde ha speciella tjänstebilar till oss, svarta med sv kyrkans logga och text "präst på väg". Tyvärr var det ingen på stiftet som tyckte likadant!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-11-19 08:55:42 följande:

Hehe... det har ju byggts upp ett helt nytt småhusområde precis vid Majorskan. Jag och familjen bor i lägenhet, som sagt en kort bit därifrån - och vi har promenadavstånd till IKEA och Outlet. Men Outlet har vi nog inte varit i ens en handfull gånger sedan de öppnade för sisådär tio år sedan.
    Hur kan man låta bli?

Husen här ute är fina, tror det är sådana där Ikea-hus precis sidan om här, maken blev lite förtjust. Han skulle nog vilja flytta hem ibland.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-11-25 19:58:34 följande:

På fredag morgon har vi "lärarkaffe" i min kyrka. Församlingens lärare - mest pensionerade, men även några i tjänst - kommer klockan 07.00 och firar första advent med psalmer, dikter och kaffe. det är tredje året i rad som jag frivilligt tar den här träffen (trots att fredagar är min lediga dag), för att det är så extremt stämningsfullt. Hosia-a-a-a-nna... Och så kommer det ett par tårar i ögonvrån min...!
    Vad mysigt med adventskaffe! Det är så härligt att åter frå frossa i adventspsalmer!
  • Soldemor
    Imma skrev 2009-11-26 10:40:07 följande:
    När kören stämmer upp i Otto Olssons "Advent" startar julfirandet för mig.
    Mmm! *ryser av välbehag" "Det är advent, det ääär advent"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-07 08:14:47 följande:

Adventsfriden råder i tråden vårAv julstressen anas väl inte ett spårFör brudar och gummar de sover så söttOch prästen rumsterar och städar förströttDet pyntas och fejas i tråden till julGlitter hängs upp, det blir juligt och kulFrågelådan får ny puts och färgDär ligger en bunt gamla frågor - ett berg!Men prästen han bidar sin tid som förutFör knappt han vet ordet av, friden är slutHan fikar en stund, tar en kopp och en längdFör snart droppar frågor nog in i en mängd!
    Kjell Skald!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:

När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
    Och 754!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-13 04:13:14 följande:

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.
    Vilken sagar är det? Låter spännande!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:31:20 följande:

Det är en saga som jag hittade på för ändamålet. Den blev nog rätt bra.
    Kan man möjligen få lite tips om den? Författare, titel el så? Känns som något jag också skulle vilja använda! Skall ha skolavslutning på tisdag och det står lite still med inspirationen. Har bara haft sommaravslutningar förut.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:35:40 följande:

Författaren är alltså jag... Jag skickar den till dig.
    Tusen, tusen tack! Det blir jättebra!!
Svar på tråden Fråga prästerna 10