Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Det här är "Fråga prästerna",tråd nr 10. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta.

Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här:

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.html

• Svar på tråden Fråga prästerna 10
  • Kjell Präst

Nummer tio får en puff
    ut i livet, och en knuff
    Ställ nu era frågor här
    om vad Svenska kyrkan lär!

• Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-11-19 08:24:09 följande:
    Vad bra du är på att rimma och "dikta" Kjell Har ingen fråga just nu, men kikar in och vinkar till dig så här på morgonskvisten. Men jag ser att du redan varit igång länge (4:13 VAD gör du uppe så tidigt?!)
    Jo, trots ingen snö på taken
    sitter ändå prästen vaken
    Tomten sover i sin bädd
    Prästen, dock, är jämt beredd!
  • Kjell Präst
    Chris24 skrev 2009-11-19 08:50:42 följande:
    En fråga Kjell, tar man en kyrkoavgift/prästavgift när man vigs i den svenska kyrkan?
    Om du menar om det kostar något att vigas i Svenska kyrkan så är svaret normalt nej. Kyrklig vigsel ska vara gratis. Dock finns vissa kapell/kyrkliga lokaler som inte är knutna till en speciell församling och då kan det vara förenat med en avgift att vigas där. Men för det mesta inte, alltså.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-11-19 08:31:35 följande:
    Du skaldar bra, käre kollega! Absolut inte alls avundsjuk på var du bor, inte alls!
    Hehe... det har ju byggts upp ett helt nytt småhusområde precis vid Majorskan. Jag och familjen bor i lägenhet, som sagt en kort bit därifrån - och vi har promenadavstånd till IKEA och Outlet. Men Outlet har vi nog inte varit i ens en handfull gånger sedan de öppnade för sisådär tio år sedan.
  • Kjell Präst
    Sonja68 skrev 2009-11-19 08:35:34 följande:
    Kjell o Solde, såg ni mitt inlägg i tanttråden nr 2209?Åker ni också omkring i Jesusbilar, är min fråga ?
    Jag har nästan en Jesusbil, för jag har ett "klistermärke" i form av en fisk på bakluckan...
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-11-19 10:58:11 följande:
    Fast minst en i brudparet behöver vara medlem i svenska kyrkan. Finns det något fastslaget pris om någon skulle vilja komma och ha en kyrklig vigsel, även om de inte är medlemmar?Kjell Präst skrev 2009-11-19 08:52:57 följande:
    Ja, förutsättningen med medlemskap glömde jag nämna
    Så vitt jag vet så finns det ingen fastslagen summa, som gäller överallt.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-11-19 11:06:04 följande:
    Men det finns möjlighet att göra det, viga sig alltså, om man betalar? Eller finns det vissa som helt säger nej?
    Jag tror att det är upp till varje kyrkoherde/kyrkoråd att säga ja eller nej till vigsel av icke medlemmar, och vad det kostar om man vill vigas som icke medlem.
  • Kjell Präst
    ade83 skrev 2009-11-19 12:16:31 följande:
    vi är båda medlemmar i svenska kyrkan o har hittat en jättefin kyrka som vi bokat för vårt bröllop.Vi har sedan funnit en präst inom svenska kyrkan som vi fallit för jättemycket så honom frågade vi och han ville gärna viga oss! Vi har verkligen "handplockat" allt kan man säga! Han måste dock åka ca 25 mil till den kyrka vi valt, vilket han vet om! Är det normalt sätt dyrt att ta en präst från en del av landet att utföra uppdrag i en annan del av landet? Vi har inte vågat fråga honom om kostnaden ännu. Tänk om vi inte har råd?
    En präst får inte ta betalt för en vigsel, oavsett om han/hon håller den i tjänsten eller på sin fritid (vilket det ju till 99% blir om prästen ska åka 25 mil). Däremot, har jag alldeles nyss lärt mig av en annan präst här på BT, har prästen enligt facket rätt att ta ut en summa för förberedelsearbetet. Eventuellt kan han/hon också begära resekostnader. Men något arvode för utförandet av vigseln ska han inte ha. Och några svarta pengar ska förstås överhuvudtaget inte ges till någon präst.
  • Kjell Präst
    rowan skrev 2009-11-21 04:13:43 följande:
    Frågor: Hur ser du på vigsel utförd av representanter för andra religioner? Jag menar, tycker du att alla religioners 'präster' ska få lov att utföra laglig vigsel, eller bara 'vissa', eller ska vi göra som i Frankrike att inga religiösa representanter får utföra den lagliga vigseln? En annan fråga; varför blanda ihop religion/tro, och juridik/lag och rätt? Det är ju det som en vigsel innebär. Jag har mina funderingar, men hoppas få se era funderingar, innan vi drar igång en diskussion...) Allt gott!
    Svar: Jag tycker kanske inte att vi BEHÖVER dra igång den diskussionen ännu en gång, åtminstone inte i den här tråden Däremot svarar jag gärna på vad jag själv anser i frågan. Jag har ingenting emot om andra religioners "präster" har vigselrätt, varför skulle den kristna kyrkan vara ensam om det?
    Beträffande mixen tro/juridik så var jag en av dem som var för att Svenska kyrkan skulle ansöka om vigselrätt. Jag tycker alltså att man ska få gifta sig i kyrkan. Många andra kristna (och präster) tyckte motsatsen, ofta förebärande just de skäl som du antyder. Mina skäl är bland annat att en vigsel kan vara det största i en människas liv, och Gud vill vara närvarande när detta stora sker. Rent praktiskt är det också trevligt för kyrkan att i en vigselgudstjänst få möta människor som annars väldigt sällan går i kyrkan.
Svar på tråden Fråga prästerna 10