Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

JLo9 skrev 2010-02-02 14:53:57 följande:
    Hej.Jag har en präst som jag vill viger mig och min blivande. Prästen är en pilgrimspräst, viger de brudpar oxå? Han jobbar inte i den kommun som jag ska gifta mig i, kan en präst komma hit och viga oss?
    Vad är en pilgrimspräst? Har aldrig hört ordet, om jag ska vara ärlig!
  • Kjell Präst

Jag är nog inne på Burre Prästs linje. Möjligen kan en del diakoner (som förenklat uttryckt är kyrkans "socialarbetare", hjälper till med ekonomiska bidrag, besöker sjuka i hemmet m.m. m.m.)ha motsatt uppfattning.

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-02-03 13:38:43 följande:
    Det här har säkert frågats en massa gånger. Jag har en barndomsvän som jag inte träffat på säkert 15 år. Vi hade så roligt när vi var barn och umgicks varje dag till och med högstadiet. Jag visste att hon ville bli präst och nu har jag sett en artikel om henne på nätet - hon är präst nu (prästvigdes för några år sedan) och jobbar i samma stift som vi ska gifta oss i men en helt annan församling. Jag blev så glad när jag läste om henne!Jag har tidigare funderat på att bjuda henne på mitt bröllop trots att det var så länge sedan vi sågs och nu när jag vet att hon är präst tänker jag att det kunde vara trevligt om hon vigde oss, och då kommer jag också att bjuda henne som gäst (sedan får hon själv bestämma om hon vill komma såklart). Hur fungerar det? Är det oproblematiskt eller måste man gå till väga på något speciellt sätt? Är det vanligt att församlingar "byter präster" på det sättet?
    Jag skulle säga att det är ganska oproblematiskt, och det blir allt vanligare att brudpar själva väljer präster istället för att ta tjänstgörande.
  • Kjell Präst

Förmodligen är din sambos kusin knuten till en församling, även om hon inte tjänstgör i kyrkan. Normalt kan man inte frilansa som präst utan ska alltid höra hemma i en församling. Sedan kan tjänsterna se olika ut, man kan tjänstgöra på ett företag, en stiftsgård, hos polisen etc. Och då har man även vigselrätt. Så jag tror säkert att ni kan fråga din sambos kusin om hon vill viga er.

• Kjell Präst
    mica82 skrev 2010-02-04 09:56:07 följande:
    hej!Vi ska ha gospel i kyrkan när vi gifter oss. Tycker det är fantastiskt härligt med gosepl. har någon här tips på bra gospellåtar som passar ett bröllop?
    Här kan jag tyvärr inte hjälpa, gospel är inte min tekopp...
  • Kjell Präst

Bröllop tvåtusentio skrev 2010-02-03 19:45:21 följande:

Hej skulle så gärna vilja få tips på psalmer som passar på ett vinterbröllop. Vill inte ha "tunga" psalmer utan gärna lite gladare psalmer, känns som det passar bättre på vårat bröllop. Vi har fastnat för en enda & det är 861 men vi måste välja en till, vore så tacksam för ett tips!
    Vilken tid under vintern? Är det nära vår kan man ju alltid sjunga "Likt vårdagssol i morgonglöd" (SvPs 198)Den har samma melodi som "I denna ljuva sommartid". En annan vinterpsalm, mer vintrig, är nr 518 "Hur härligt vittna land och sjö (ännu i frost och vintersnö), även den på samma melodi. Så går det ju att ha en allmän psalm, varför inte den svängiga 333 "Änglarna sjunger i himlen", eller någon av vigselpsalmerna - jag föreslår alltid nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" eller nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"
  • Kjell Präst
    mrssydow skrev 2010-02-04 21:43:54 följande:
    HejJag har en fråga, vad ska ett vigselprogram innehålla?Gör kyrkan dem el brudparet?Om man inte vill ha en som sjunger solo går det bra om man spelar upp en låt som är väldigt speciell för en? Ska kyrkan pyntas med blommor mm?Vem gör då de? Tacksam för svar och hjälpen :)
    Vad vigselprogrammet ska innehålla, om man vill ha ett sådant, är helt upp till brudparet, som också får ombesörja framställandet av programmen.
    Det är förstås inget tvång att ha solosång, jag har haft absolut fler vigslar utan solosång än med. Huruvida det går att spela upp CD-skivor varierar från kyrka till kyrka. Vissa kyrkor tillåter CD-musik, andra inte. I vissa kyrkor finns ingen CD-anläggning, eller ens ljudanläggning. Jag har haft en vigsel där vi spelade upp CD-musik i mitten av gudstjänsten, och det kändes ganska märkligt eftersom man inte riktigt visste vad man skulle titta på under tiden musiken spelades upp, någon synlig solist att fästa blicken på fanns ju inte.
    Kyrkan behöver inte pyntas extra, blommor på altaret finns normalt alltid. Ibland vill brudpar ändå pynta extra, exempelvis med blommor längs altargången. Om kyrkan då tillåter detta så får normalt brudparet själv svara för pyntandet.
  • Kjell Präst
    Wifeey skrev 2010-02-05 14:32:19 följande:
    Hur lång måste en tärnklänning vara ?
    Det har jag aldrig reflekterat över. Skulle det finnas en regel om hur långa klänningar måste vara?
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2010-02-05 16:38:23 följande:
    say yes skrev 2010-02-04 11:53:43 följande:
    Den är fin, men jag tror inte att det är en psalm (varken i England eller Sverige).
    Definitivt inte i Sverige.
  • Kjell Präst
    EmMagnus skrev 2010-02-05 18:39:22 följande:
    Jag har några frågor:När vi bokade kyrkan så sa dom att prästen skulle höra av sig 2 veckor innan vigseln, jag tycker att det känns väldigt sent. Tänk om prästen har åsikter om vilka solosånger man ska ha eller vilka psalmer man vill spela? Då är ju vigselprogrammen redan gjorda och man är ju inte jättesugen på att göra om dem två veckor innan vigseln.Om man har tänkt ha två solosånger men inte har nån som kan spela till, kan kantorn göra det då? Räcker det att kantorn får noterna två veckor innan?Hur vanligt är det att man väljer en annan utgångsmusik än de vanliga marscherna och vad ska man tänka på? Går alla kyrkor med på att spela nått annat än det rent traditionella?
    Det varierar mycket mellan prästerna när vi hör av oss. jag brular höra av mig och boka tid för samtal ungefär en månad före vigseln. Det finns de som hör av sig tidigare än så, och det finns de som hör av sig senare. Personligen tycker jag det är för sent att höra av sig två veckor före vigseln, eftersom man ju ska hinna ha samtalet också. men, som sagt, vi är olika.

Kyrkomusikern, det må vara kantor eller organist, ställer ofta upp och spelar till solosånger. Noter två veckor i förväg borde absolut vara tillräckligt.

Det är mycket vanligt att man har annan in - och utgångsmusik än Wagner och Mendelssohn. Det finns ingen tumregel om exakt vad man "får" spela, det handlar egentligen om två saker: Att musiken ni vill ha inte är direkt olämplig i kyrkan, och att musikern anser sig gå iland med att spela den. Endast er vigselmusiker och er präst kan svara på dessa frågor.
Svar på tråden Fråga prästerna 10