Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Moi mokulat skrev 2010-01-15 15:43:12 följande:

Psalmer som man kan har på bröllopet?Hur svårt brukar de vara att få kantorn att spela en hårdrocks låt på orgel som inmarsch? Vet en som hade det och det är så vi.
    De vigselspsalmer jag alltid rekommenderar här i tråden (och i verkligheten) är nr 84 och 411. Sedan kan man självklart välja mer allmänna psalmer också.
    Hårdrock på orgeln? Ja, det beror förstås på organisten. Vissa organister säger säkert ja, andra säger nej beroende bland annat på musikalisk kompetens.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-22 21:37:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-22 04:38:30 följande:
    Du kan ju sova lite längre...
    Aha! Kommer det fler frågor då?
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-22 22:06:44 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-22 21:47:07 följande:
    Nej, antagligen inte, men du slipper sitta alldeles ensam i cyberspace medan vi andra sover!
    Hehehe, nja, ensamheten är ju ett av skälen till att jag stiger upp så tidigt...
  • Kjell Präst

De två vigselpsalmer som jag med en dåres envishet rekommenderar är nr 84 och nr 411. Båda är vackra och relativt lättsjungna även om man aldrig hört dem förr. De kan sjungas när som helst under året. Andra allmänna (= inte kyrkoårsbundna)psalmer som jag brukar nämna är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen", nr 89 "Se jag vill bära ditt budskap Herre" och nr 289 "Guds kärlek är som stranden och som gräset"

• Kjell Präst
    ALLIMA skrev 2010-01-24 20:51:04 följande:
    Hej Kjell!Jag har en fråga ang. en slags ljusceremoni jag hört kan användas vid vigseln. Det finns en ljusstake intill altaret med 3 ljus. 2 av dom är tända och brudparet tar varsitt och tilsammans tänder det de 3e ljuset som är i mitten. Blåser sen ut sina ljus så bara 1 brinner. Ska symbolisera att paret blivit 1.I samband med att de ska välsignas tror jag det var. Har du någon erfarenhet av denna ceremoni? Jag tycker det låter som att den skulle passa fint till vårt kommande vinterbröllop.... Tack för tips och svar!
    Hej!
    Nä, har aldrig ens hört talas om detta. Men det borde väl inte möta något hinder, rent teologiskt finns det ju ingenting som talar emot det. Er vigselpräst har ju sista ordet i frågan.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2010-01-25 08:08:59 följande:
    Man ska inte blåsa ut ljus, man ska släcka dem med ljussläckare
    Ljussläckare? Dog inte de ut med dinosaurierna?
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-01-25 08:14:40 följande:
    Vi kan inte bestämma oss för utgångspsalm. Kan man be kantorn spela de båda styckena så att man får höra hur de låter på orgel? Eller ska vi helt enkelt lyssna på youtube några gånger och hoppas att kantorn spelar fint? Jag har ingen aning om vad som är brukligt. Vad jag förstår ska brudparet stå för noterna... fast en del noter har kanske kantorn själv.
    Jag vet inte vad du menar med "utgångspsalm" - man spelar oftast inte en psalm vid brudparets utgång - däremot strax innan. Men kanske menar du "utgångsmarsch" eller "utgångsmusik"?
    Man kan nog utgå från att musikern (det må vara kantor eller organist) behärskar de vanligaste utgångsmarscherna, som han/hon dessutom oftast har noter till. Har man däremot ovanligare önskemål kan det eventuellt underlätta för musikern om man själv har noter till musiken. Sedan säger musikern "ja" eller "nej" till dessa önskemål. Säger han/hon "ja" så behöver ni nog inte oroa er - men visst kan ni be musikern spela för er om ni vill, han/hon gör det säkert i mån av tid. Blev du något klokare på detta svar?
Svar på tråden Fråga prästerna 10