Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 10

Problemet är att man får anpassa semester etc om man ska ställa upp på vigslar utanför sin tjänst. Uppenbarligen känner hon att det är en stor uppoffring att boka in sig på extragrejjer (dvs utanför sin församlingstjänst) och värderar sig själv och sitt arbete efter det. Det är mycket pengar hon vill ha, även räknat med 4 timmars förberedelsetid (vilket är normalt och det man kan ta betalt för).

Jag tycker att du i första hand ska ringa er församling som ni bor i. De borde ha ett intresse att följa er. I andra hand ringer du den församling som vigselplatsen ligger i. Självfallet är det ingen garanti att ni får en präst. Församlingarna har kasnke redan fullbokat i sina kyrkor, och ett visst antal präster i tjänst. De ska dessutom individuellt då säga ja till att viga nån annanstans än just kyrkan.

Hagakakan skrev 2009-11-30 17:01:17 följande:
    Hejsan!Jag och min sambo ska gifta oss utomhus och försöker få tag i en präst som kan viga oss! Hur gör man? Jag frågade en präst i min förra församling som jag tycker är bra, men hon sa att visst kan hon viga oss men för att hon ska kunna boka in datumet så långt i förväg (14 augusti nästa sommar) och ersättning för tid och resväg (inte lång) så ska hon ha 6000 kronor för att viga oss!! Ska det vara så, vi tycker att det är fruktansvärt mycket pengar! Hur ska vi gå tillväga, för vi vill inte ha en vigselförrättare utan en präst som viger oss?Tacksam för svar :)MVH Anna
  • Jeez

Det finns säkert finsktalande präster i närheten av er. RIng eller mejla stiftet (växjö i ert fall) för att få koll på var de finns!

JBB skrev 2009-12-31 12:06:45 följande:
    Vi bor i Jönköpingslän och jag har inte hört talas om någon finskspråkig präst här. Om det inte finns någon här, finns det möjlighet att kontakt någon av prästerna i Stockholm och att dessa i sin tur kommer ner hit. Hur fungerar det i så fall praktiskt?
  • Jeez

Hej!

Det är inte ovanligt med två präster som gör saker under en vigsel, inte ens från två olika samfund. Mitt tips är att prata med era präster om hur ni tänker och varför ni gör de val ni gör (tex varför vigsel i Svenska kyrkan). Förhoppningsvis är det okej med båda parterna och de är med och kan, tillsammans med varandra och er, komma överens om ett bra upplägg.

Andreas flicka skrev 2010-01-04 21:53:52 följande:

Hej Kjell Präst,God fortsättning!Jag har en fråga om att även bli välsignad av en annan präst en den som förrättar vigseln.Bakgrund: Jag är grekisk-ortodox och min blivande man protestant. Vi har bestämt oss för att vi vill vigas i en svensk kyrka eftersom det känns fel mot honom att han ska behöva stå "där framme" i en grekisk kyrka och inte förstå någonting eller ha någon känsla för vad som händer - medan jag har en känsla för både den grekiska och svenska vigseln. Jag skulle dock gärna vilja att en grekisk-ortodox präst under den svenska (protestantiska) vigseln läser en välsignelse på grekiska över oss (tänkte mest på Pistevo eis enan Theon - Trosbekännelsen). Skulle du tillåta detta - eller skulle det kännas konstigt för dig? Blir det fel på något sätt? Mvh
  • Jeez

Hej!
    De vigselbevis som du får i kyrkan är inte ett juridiskt dokument utan snarare ett minne. Så om du behöver ett vigselintyg /intyg på att ni är gifta) så är det skattemyndigheten som skriver ut det. Om det är att ni är gifta i kyrkan, så kan säkert er vigselpräst skriva ett nytt "vigelminne", som ni sedan lan kopiera. Eller skriva ett intyg att h*n vigt er på församlingens papper med loggor etc.
    Lycka till!

Memagic skrev 2010-01-07 21:23:42 följande:
    Hej!!Jag slänger ut en fråga till dej här även om den inte direkt har med själva vigseln att göra... Vi gifte oss för ett år sedan och nu ska vi skicka in en massa papper för att adoptera ett barn, bl.a. så ska vi bifoga en kopia på vårt vigselbevis.Men herregud, vart har det tagit vägen?! *panik*Kan ju ha kommit bort när vi har flyttat och renovetar, men går det på något vis att få tag på ett nytt, eller kanske snarare en kopia av vårt vigselbevis??Kan du hjälpa mej med ett svar på det?!Kram MeMagic.
  • Jeez

såg du mitt svar i ditt andra inlägg?

förnyelse skrev 2010-01-13 17:17:19 följande:
    Hoppas någon av prästerna här har möjlighet o vill svara på frågor jag har.Jag och min man har varit gifta i snart 4 år och har bestämt oss för att vi vill förnya våra löften.. Hur fungerar det i kyrkan och vad ska man tänka på??? Tackar på förhand..
  • Jeez

Om ni vill ha en kyrklig vigsel så ringer ni er församling och ser om ni kan boka präst (och ev musiker) som följer er till platsen. Om ni vill ha en borgerlig vigsel så ringer ni kommunen och kollar vigselförrättare och deras möjligheter att komma ut.

iloveyouthree skrev 2010-01-13 17:35:48 följande:
    Hejsan!Är alldeles ny här och planerar för fullt för vårt bröllop. det är så att vi vill gifta oss vid en gammal kyrkoruin här i kommunen, och undrar därför, är det då en präst eller vigselförättare som skall viga oss? Och hur går man till väga för att hitta någon som vill viga ute utanför kyrkan?Mvh//angelica
  • Jeez

Prata med er präst om det. Det går säkert att hitta lämpliga psalmer på engelska som också finns i den svenska psalmboken (tex finns ju psalmerna Oändlig nåd/Amazing grace och O store Gud/How great you are, men det finns ju många andra också). Eller så väljer ni någon på engelska och någon på svenska för att få med båda kulturerna/språken.

kikel skrev 2010-01-13 17:38:05 följande:
    Hej Kjell.Jag undrar en sak om psalmerna i kyrkan. Våran vigsel kommer ske på engelska och de flesta gester är britter men får man psalmerna på engelska också? Lite små dum fråga kanske
  • Jeez

Du har helt rätt. Inte helt irrelevant om man försöker googla på det hela!

tågjäntan skrev 2010-01-14 21:53:21 följande:
    Heter den inte "How great thou art" eller liknande? (thou = you, art = are, om jag skrivit rätt, det kanske är hur man säger/sjunger det muntligt) med gammal stavning. Eller de har kanske mordeniserat texten? I vilket fall är det en underbar psalm.
  • Jeez

Man ska inte blåsa ut ljus, man ska släcka dem med ljussläckare

Jessika81 skrev 2010-01-24 22:18:24 följande:
    Men tänk om man råkar blåsa ut det tredje ljuset också då?! Det skulle ju inte kännas så bra....
  • Jeez

Nä, de är riktigt bras. Man slipper få stearin på dukarna =)
    Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:16:41 följande:

Ljussläckare? Dog inte de ut med dinosaurierna?
  • Jeez

Beror ju på hur långa fingrar man har

Annars finns ju varianten med elektriska ljus...

Aleta skrev 2010-01-26 20:36:17 följande:
    Håller ni tummen framför ljuset? Då droppar det inte heller stearin, dessutom behöver man inte böja sig fram mot ljuset utan kan blåsa ut det på ganska långt avstånd. Luftströmmen går liksom runt tummen och släcker ljuset från två håll. Då sparar man in ljussläckarna, blir väldigt knepigt om det är levande ljus i takkronorna förstås... Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:
  • Jeez

Texten verkar vara inspirerad av en bibeltextmdär det står att en tretvinnad tråd inte brister så lätt (pred 4). HIttade The Prayer som sjöngs på Nobels fredspriskonsert med Sissel. Kan det vara den?

www.olografix.org/krees/dfnet/html/multimedia.php3 To listen free online, click the link, scroll to Josh Groban - Sissel, ?The Prayer?

arcnix skrev 2010-01-27 18:15:55 följande:
    Hej KjellJag och min blivande man håller som bäst på i vigselplaneringen och har fastnat vid solosångerna. Vi har hört om en sång som har en titel i stil med: (Som en) tretvinnad tråd. Vi tror att text och musik i originalet kan vara av någon som heter G. (Graham?) Kendrick och att en svensk översättning kan ha gjorts av en I. Westling. Det driver dock oss båda till vansinne då vi inte hittar något kring denna låt på nätet, Spotify eller på andra ställen. Jag undrar om du vet vem som har gjort den här låten på svenska, om det finns några noter och arr. för piano och om det finns någon inspelning på låten? Hälsningar arcnix
  • Jeez

Verkar förresten finnas svenska version med tex Jöback-

• Jeez

Ni har inte rätt till en vigsel i Svenska kyrkan med mindre än att någon av er går med. Om ni inte vill bli medlemmar kan ni fråga i en församling, det är kyrkoherden som ger dispens. Och ja, ni får då betala för er. Vad den kostnaden är varierar något, men några tusen är nog minimum då det handlar om lön för iaf tre personer (präst, vaktmästare och musiker) samt lokalkostnad för kyrkan.

En aspekt som jag inte vet om ni tänkt på är att den ryskortodoxa kyrkan fortfarande inte ser en svenkkyrklig vigsel som "kyrklig", dvs ni kommer inte bli gifta i ortodox mening. Kopplat med den frågan är också att det kan vara känsligt för ortodoxa kyrkor när andra samfunds företrädare bla viger. Det handlar om respket för varandras regler (skulle tex vara att de vill att båda parter ska vara ortodoxa). Det behöver inte vara ett hinder men kan var det. Dte var iaf några svar på dina frågor.

draniki skrev 2010-01-28 18:17:17 följande:
    Jag är inte troende och ej längre medlem i Svenska Kyrkan.Min fästmö är belarusiska och tillhör en rysk-ortodox församling i sitt hemland, Vitryssland. Vi skall gifta oss i sommar i Sverige. Då min fästmö är troende kristen så önskar vi kyrklig vigsel inför hennes gud. Vi kan inte gifta oss i ortodox kyrka, då de kräver att båda är troende kristna. Mina frågor: Kan vi gifta oss i svensk kyrka? Om ja; Har en enskild präst eller församling rätt att neka oss vigsel?Innebär det att vi får stå för kostnaderna kring vigseln? Hur stora är dessa kostnader i normala fall?Känner ni till om det finns någon rysk-talande präst i eller kring Uppsala? Tack på förhand!
  • Jeez

Hm. Knepigt. En kyrklig välsignelse över äktenskapet är ju å ena sidan en gudstjänst som en lekman skulle kunna leda eftersom det inte finns några specifika prästuppgifter (vigsel eller nattvard tex) men samtidigt, som Burre påpekar, så är det knutet till äktenskapet...

Jag skulle gissa att det ändå går bra enligt reglerna (jag hittar faktiskt inget i Kyrkoordningen om det). Omständigheterna är ju speciella eftersom ni är utomlands och gissningsvis har prästen koll. Men du kan alltid mejla eller ringa Svenska kyrkans informationsservice för att få ett tydligt besked.

Telefon: 018-16 96 00
    Telefontid: mån-tors 9-12 och 13-15, fre 9-12
    Fax: 018-16 97 07
    E-post: info@svenskakyrkan.se

• Jeez

Präster i Svenska kyrkan FÅR inte ha en särskild barnvälsignelseceremoni (vi välsignar ju barn ofta annars) eftersom dopsynen handlar om att dopet är en gåva och inte ett bekännelsedop där man måste veta vad man gör så att säga(som i baptistisk tradition). Möjligt att ni kan få ha en baptistpastor som har en barnvälsignelse i anlsutning till vigseln i kyrkan. Det är i så fall upp till kyrkoherden i den församlingen att säga ja eller nej till detta.

Roslagsbröllop 2010 skrev 2010-02-06 10:11:12 följande:

Hej vi ska gifta oss i svenska kyrkan och ska ha barnvälsignelse för vår dotter samma dag. Min blivande är Baptist så därför kan vi inte ha dop. Finns det möjlighet att även hålla barnvälsignelse i kyrkan?
  • Jeez

Direkt efter trettonhelgen är nog en rätt vanlig tid att ta bort krubba och gran etc, så den 8e borde det vara lugnt, men som tågjäntan sa: bäst är att fråga just där ni ska gifta er hur de gör. Det spelar ju ingen roll hur alla andra gör om just er kyrka råkar vara undantaget...

ALLIMA skrev 2010-02-07 10:55:34 följande:
    När tas julprydnaderna ut ur kyrkan? Granar, julkrubba osv. Vi tänker gifta oss 8/1 2011. Är kyrkan fortfarande utsmyckad då tror du?
  • Jeez

Eftersom organisten är ansarig för musiken så är det han eller hon som bokar tider för konserter och övningstid (tex iordningsställande av gradänger mm tar sin lilla tid). Men det är ju inte så att organisten ensidigt bestämmer, utan det är kyrkoherden som har ansvaret fortfarande.

lillalyckan skrev 2010-02-10 07:30:47 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-02-09 21:34:27 följande:
    Misstänkte att det tyvärr var så... Men vi reagerade mest på att det var organisten som bestämde. Men man har ju såklart ingen aning om vad som ingår i folks arbetsuppgifter... Men tråkigt är det! Som tur är så ska vi gifta oss i en kyrka som svämmar över av fina kyrkor så det löser sig nog...
Svar på tråden Fråga prästerna 10