Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 10

JBB skrev 2009-12-31 11:56:45 följande:
    Startade ett forumsinlägg men fick rådet att fråga här också. Kopierar därför min fråga och hoppas att någon av er vet svaret. Jag är finsk och min blivande man är svensk.Vi har bokat kyrka och lokal inför vårat bröllop. Men pastoratet har ej fått tag i någon vigselförrättare än.Nu funderar jag på om man möjligtvis kan få en vigselförrättare som kan både svenska och finska för att blanda vigseln så att både dom svensktalande och dom finsktalande förstår delar av vigseln.Men är det vårat pastorat som ska leta efter en vigselförrättare som kan både svenska och finska eller är det våran plikt som brudpar att leta upp en vigselförrättare nu när vi gärna har ett specifikt önskemål angående språket?
    Vet inte om man kan göra en jämförelse, men när vi hade en begravning där den avlidne var från Finland och många väntade gäster finskspråkiga, så ordnade vår kyrkoherde en finsk präst via stiftskansliet!
  • Soldemor

Burre Präst skrev 2010-01-10 13:57:58 följande:

Vigselförrättare: Domprosten NNDomprost är ju titeln och vigselförrättare är vad denne gör. På samma sätt skulle man skriva "Solist: Hovsångerskan Alice Babs" om man nu hade Alice Babs som solist på sitt bröllop.Tycker jag i alla fall. Vad säger ni andra?
    Mm, så brukar det vara.
  • Soldemor
    Aleta skrev 2010-01-14 23:33:17 följande:
    Eftersom jag inte är så bevandrad i psalmernas värld skulle jag vilja ha tips på psalmer med väldigt vacker melodi.Det är inte till ett bröllop utan till ett tornspel som spelar varje dag. Skulle vara kul med lite nya melodier.Bred dina vida vingar har vi redan liksom några av de vanligaste psalmerna (blomstertid, vänlig grönska, härlig är jorden).Vilka favoriter har ni?
    717 - innan gryningen
    394 - Klä dig, själ i högtidskläder
    1 - Gud, vår Gud, vi lovar dig
    90 - blott i det öppna
    210 - jag lfyter ögat mot himmelen
    248 - Tryggare kan ingen vara
    21 - Måne och sol
  • Soldemor
    Sebastiána skrev 2010-01-15 09:54:39 följande:
    Innan gryningen är så fin. Jag vill minnas att jag sjungit den i kören en gång. Mycket fin text och jag har för mig att melodin också är fin.
    Den är så vacker! Kallas ibland för milleniepsalmen.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-15 11:54:23 följande:

Men den prästen var dum "Blott en dag" är i-n-t-e en begravningspsalm. Visst har vi diskuterat det här förut någon gång, i tidernas begynnelse?
    Jodå. Har för mig att du skulle demonstrera med ett plakat och texten "blott en dag åt folket" eller något sådant. Det var jätteroligt!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-15 12:05:23 följande:

Jag har för mig att jag rentav skulle fästa plakatet i kyrktornet!
    Så var det nog, jag!
  • Soldemor
    Äntligen2010 skrev 2010-01-15 15:06:25 följande:
    Jag har en fråga angående valet av vigselpräst. I den församling vi skall viga oss i tjänstgör tre olika präster. Idag fick jag brevledes reda på vem av dem som kommer att bli våran vigselpräst och vi vill absolut inte vigas av henne. Vi var på ett dop hon förrättade och fick inget positivt intryck av henne. Vi och övriga gäster på dopet uppfattade henne som rörig, virrig och allmänt svamlig. Hon tappade tråden vid flera tillfällen och stod mest och svamlade en massa obegripligheter! Vi visste inte att hon tillhörde den församlingen när vi bokade vigseln. Nu till min fråga, kan jag begära att få någon av de andra prästerna och isåfall vad skall jag säga?Bröllopet kommer att äga rum i juni, så det är ju relativt lång tid kvar.
    Ring till församlingsexpeditionen och fråga om det går bra att byta, det är ju er dag och ni skall känna förtroende för prästen.
  • Soldemor
    Grynet80 skrev 2010-01-15 15:49:16 följande:
    Hejhej.Finns det präster som har något emot vigsel och dop samtidigt? Har läst någonstans att dopet är en sådan stor dag att det inte ska kombineras med annat..
    Går alldeles utmärkt att kombinera - brölldop! Har haft flera stycken! Dopet är stort, vigsel är stort - det blir en riktig festlig gudstjänst m a o om man kombinerar dem!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-22 04:38:30 följande:

Och här setter ja te engen nötta!
    Du kan ju sova lite längre...
  • Soldemor
    MaddeåMats skrev 2010-01-22 20:02:05 följande:
    Om man gifter sin i juni vilka psalmer skulle passa fint då, utan att det låter som en skolavslutning med "Den blomster tid nu kommer"?
    "en vanlig grönsak" psalm 201 är fin, och 754 och 752 tror jag det är - "över berg och dal" och "När luften fylls av fågelsång"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-22 21:47:07 följande:

Aha! Kommer det fler frågor då?
    Nej, antagligen inte, men du slipper sitta alldeles ensam i cyberspace medan vi andra sover!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:16:41 följande:

Ljussläckare? Dog inte de ut med dinosaurierna?
    Vad släcker ni ljus med i din församling? Något modernt och digitalt? Eller ni kanske har sådana där ljus som i Lunds domkyrka, som ser ut som stearinljus men som är oljelampor?
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-01-26 19:01:02 följande:

Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
    Det var modernt och nytänkande!
  • Soldemor

Roslagsbröllop 2010 skrev 2010-02-06 10:11:12 följande:

Hej vi ska gifta oss i svenska kyrkan och ska ha barnvälsignelse för vår dotter samma dag. Min blivande är Baptist så därför kan vi inte ha dop. Finns det möjlighet att även hålla barnvälsignelse i kyrkan?
    Barnvälsignelse i svenska kyrkan känns mycket tveksamt! Inget som jag skulle gå med på att göra.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-02-11 11:09:42 följande:

O ja, att ta bort verser ur psalmer är mer regel än undantag. Av "O store Gud" till exempel sjunger man väl oftast endast vers 1-3
    Och av "en vanlig grönsak" 1-2 och kanske 5.
  • Soldemor
    Skorpan82 skrev 2010-02-15 10:57:47 följande:
    Hejsan!En "vän" till mig som fick veta att jag och sambon ska gifta oss frågade hur mycket det kosatr att vigas i kyrkan. Jag sa att det var gratis... Hon sa att jag måste vara dum i huvudet som tror det så nu vill jag bara kolla. kostar det når om man är medlem i svenska kyrkan?? Har aldrig fått den uppfattningen.En annan fråga är hur det ligger till med det där med ris. Är det olika från kyrka till kyrka??Tackar på förhand!!
    Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är det gratis, är det en kyrka som drivs av en stiftelse kan det däremot vara annorlunda. Kolla upp det!´
    När det gäller ris, är det precis som du skriver, väldigt olika policy i olika församlingar. Det får ni höra med den församling där ni tänkt ha er vigsel.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-02-15 13:19:00 följande:

Yes- vi är överens
    Minsann, det händer understundom!
Svar på tråden Fråga prästerna 10