Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Wiggy skrev 2009-11-30 17:51:58 följande:
    Nära smärtgränsen vet jag inte om det var. Alla gästerna tycker om musik, och vi ville njuta av bröllopet ordentligt, de flesta bröllop tar ju slut så fort. Det blev dock bara 3,5 sånger då jag skulle sjunga den sista och det blev lite känslosamt när jag stod där och såg min vackra, nyblivna fru, så det sket sig som man säger. :D Men jag sjöng sången på festen istället.
    Klumpigt uttryckt av mig, menade förstås inte att det skulle varit något fel på er vigsel. Min poäng är att även om musiken är vacker så kan vigseln kännas för lång om man plockar in alltför många extrastycken.
  • Kjell Präst
    Hagakakan skrev 2009-11-30 17:01:17 följande:
    Hejsan!Jag och min sambo ska gifta oss utomhus och försöker få tag i en präst som kan viga oss! Hur gör man? Jag frågade en präst i min förra församling som jag tycker är bra, men hon sa att visst kan hon viga oss men för att hon ska kunna boka in datumet så långt i förväg (14 augusti nästa sommar) och ersättning för tid och resväg (inte lång) så ska hon ha 6000 kronor för att viga oss!! Ska det vara så, vi tycker att det är fruktansvärt mycket pengar! Hur ska vi gå tillväga, för vi vill inte ha en vigselförrättare utan en präst som viger oss?Tacksam för svar :)MVH Anna
    Jag tycker det låter orimligt mycket pengar. Kanske vill hon helt enkelt inte ta vigseln. I övrigt håller jag med Jeez, kontakta i första hand hemförsamlingen.
  • Kjell Präst
    Hall0n skrev 2009-12-03 10:48:35 följande:
    Hur går man in i kyrkan? brudpar, tärnor, marskalkar? Har aldrig varit på något bröllop. Så lite dålig koll.
    Det traditionella är följande: Näbbet först (om man har något sådant), därefter brudparet följt av tärnor och marskalkar.
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-12-03 14:27:10 följande:
    Varför heter det näbb? Det är ju inga fåglar direkt som går före
    Nä, men längst fram på fågeln sitter det ju en/ett näbb! Näbbet är det som kommer först
  • Kjell Präst
    inlio skrev 2009-12-03 19:09:22 följande:
    Hej prästerna!Hur lång tid ungefär tar en välsignelse av äktenskapet? Vi vill ta bort de "juridiska" delarna från vigseln men annars försöka hålla ceremonin så lik en vigsel som möjligt inklusive 1-2 psalmer, textläsning med mera. Hur lång tid bör vi avsätta till detta?
    Jag har faktiskt aldrig haft någon sådan ceremoni, men en vigsel utan extra inslag hamnar ju någonstans mellan 20-30 minuter, och utan de juridiska delarna skulle man väl i så fall hamna på högst 20 minuter om man inte lägger till solosånger eller diktläsningar.
  • Kjell Präst

Adventsfriden råder i tråden vår
    Av julstressen anas väl inte ett spår
    För brudar och gummar de sover så sött
    Och prästen rumsterar och städar förstrött

Det pyntas och fejas i tråden till jul
    Glitter hängs upp, det blir juligt och kul
    Frågelådan får ny puts och färg
    Där ligger en bunt gamla frågor - ett berg!

Men prästen han bidar sin tid som förut
    För knappt han vet ordet av, friden är slut
    Han fikar en stund, tar en kopp och en längd
    För snart droppar frågor nog in i en mängd!

• Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2009-12-07 09:38:31 följande:
    Tips på psalmer?!Vi vill ha en vigselgudstjänst med mycket sång och funderar därför på att välja tre psalmer. Min mamma kommer eventuellt också att läsa en dikt. Det borde väl gå bra?Min BM vill ha "En vänlig grönskas rika dräkt..." så den är redan bestämd, men vilka fler psalmer skulle vi kunna ha? De ska gärna vara glada och "melodiska". Jag tycker personligen mycket om "Jag vill ge dig o Herre min lovsång", men passar den vid en vigsel och finns den i psalmboken? Jag tänkte att vi inte bara ger Herren vår lovsång utan också varandra. "O store Gud" är också fin, men den kanske passar ännu sämre till just bröllop, och jag tror att min BM tycker att det är "för mycket".Jag har sjungit en hel del psalmer i livet, men det finns ju sååå många att det är svårt att ha riktig koll.
    När ska ni gifta er? Under sommaren, antar jag eftersom ni valt "En vanlig grönsak" "Jag vill ge dig o Herre min lovsång har nr 702 och går alldeles utmärkt att använda till vigsel, tycker jag. Så har vi ju de två vigselpsalmerna som jag alltid rekommenderar, nämligen 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om sitt släkte". Vackra, och lättsjungna även om man inte sjungit dem tidigare. Varför inte nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Den är ju härligt svängig (i händerna på rätt organist). Nr 752 "Över berg och dal" är en av mina sommarfavoriter. Den vore väl toppen vid en sommarvigsel!
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-12-07 23:12:21 följande:
    Trodde ägget kom först...Kjell Präst skrev 2009-12-03 14:29:17 följande:
    Hur är de fåglar skapta som du har sett? Med ett ägg i nyllet?
  • Kjell Präst
    Hannaibröllopstankar skrev 2009-12-07 23:21:42 följande:
    Hejsan!Nu blir det lite att göra i tråden igen, jag har inte gått i vinteride än iallafall Jag och min blivande man ska gifta oss i skogen vid en gästgivaregård (där middagen ska intas efter vigselakten).Vi vill gärna ha en präst med och hoppas därför på att vår församling kan erbjuda detta (stället ligger ca 45min bort.)I annat fall menar du att man kan fråga en präst på orten man tänkt vigas?Jag skulle även vilja ha förslag på psalmer. Det är i slutet av maj och i skogen som sagt. Vi ska ha 3 solosånger.Tacksam för svar!
    Ja på den första frågan. På frågan om psalmer kan man väl i slutet av maj börja använda sommarpsalmerna. Vill man inte ha "Den blomstertid" (SvPs 199), "I denna ljuva sommartid" (SvPs 200)eller "En vänlig grönskas rika dräkt" (SvPs 201)så kan man med fördel använda "Över berg och dal" (SvPs 752) som jag rekommenderade härovan. En underbar sommarpsalm. Sedan finns ju vigselpsalmerna, de passar ju bra året om.
Svar på tråden Fråga prästerna 10