Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

Alvs skrev 2009-12-08 16:27:44 följande:
    Hej! Jag vet att jag har läst det någonstans, men jag har glömt vilka färger det är i kyrkan på pingst.
    Pingstdagen och annandag pingst är den liturgiska färgen röd.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-10 10:10:42 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-12-07 09:44:20 följande:
    Och 754!
    Kan inte påminna mig att jag har hört den (men det har jag säkert). Men texten är ju väldigt fin!
  • Kjell Präst

Tackar! Jag har Luciagudstjänast idag. Ska berätta en saga om hur änglarna skapade de första stjärnorna för att kunna se Jesusbarnet.

• Kjell Präst

Kyrkan säger förstås inte nej om någon kommer och vill gifta sig men är osäker på sin tro. Däremot kan man inte kräva att prästen ska låta bli att tala om Gud. Det finns säkert vissa präster som skulle ställa upp på det, därför att de ställer upp på allt för att vara till lags. Själv skulle jag dock aldrig avstå från något som är bland det viktigaste i min tjänst, nämligen att förkunna.

• Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-12-14 19:05:10 följande:
    Men att ställa sig framför en präst i en kyrka och lova inför Gud att vara sin maka trogen till döden skiljer dem åt och sen inte mena det? Då är det ju ingen idé att gifta sig över huvud taget, om löftena man avger ändå inte betyder något för en...
    Man ger ju löftena till frun/mannen, inte till Gud. Alltså kan löftena inför Gud ha betydelse även om man inte är kristen. Problemet uppstår om man vill få prästen att anpassa gudstjänsten för att någon i brudparet är ateist.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-15 09:32:44 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-12-13 04:13:14 följande:
    Vilken sagar är det? Låter spännande!
    Det är en saga som jag hittade på för ändamålet. Den blev nog rätt bra.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-12-15 13:33:39 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-12-15 13:31:20 följande:
    Kan man möjligen få lite tips om den? Författare, titel el så? Känns som något jag också skulle vilja använda! Skall ha skolavslutning på tisdag och det står lite still med inspirationen. Har bara haft sommaravslutningar förut.
    Författaren är alltså jag... Jag skickar den till dig.
  • Kjell Präst

Löftena är obligatoriska men de kan formuleras fritt om man vill. Även egna löften måste dock innehålla samma andemening, de ska uttrycka brudparets vilja att älska varandra hela livet. Det är just viljan det handlar om. Självklart går väl (hoppas jag) alla in i äktenskapet med föresatsen att det ska hålla för alltid - men det man uttrycker är just sin v-i-l-j-a att detta ska ske. man lovar alltså inte att aldrig skiljas. Allra tydligast uttrycks detta i det för-formulerade löftesalternativ som läses av brudparet självt, (normalt)utan att prästen läser före. Där säger man: NN, jag VILL älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt.

• Kjell Präst

Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och en hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn. Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda, och hon födde sin son, den förstfödde. Hon lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem inne i härbärget.
    Lukasevangeliet 2:1-7

God jul!

Svar på tråden Fråga prästerna 10