Fråga prästerna 10
Jag tror inte att er församling har någon "plikt" att hitta en finsktalande präst - men fråga går ju alltid. Jag vet ju inte var ni bor, men här i Stockholm är det knappast några problem att hitta en finskspråkig präst.
Jag tror inte att er församling har någon "plikt" att hitta en finsktalande präst - men fråga går ju alltid. Jag vet ju inte var ni bor, men här i Stockholm är det knappast några problem att hitta en finskspråkig präst.
Andreas flicka skrev 2010-01-04 21:53:52 följande:
somamritd? den psalmen har jag aldrig hört...
Jag har för mig att jag rentav skulle fästa plakatet i kyrktornet!
Det är inte självklart att ni kan få byta präst, är det bara en präst som tjänastgör den aktuella dagen så kan det bli besvärligt. Men, som Soldemor skriver, ring och fråga i alla fall!
Vill man ha en präst från en annan församling så ringer man den prästen och frågar om han/hon vill ställa upp. Han/hon får då förmodligen göra detta på sin fritid, varför det inte är självklart att man hittar någon som vill ställa upp. En präst från en annan församling får inte ta betalt för att han/hon utför vigseln, däremot kan han/hon tydligen enligt facket få ta ut en summa för förberedelsearbetet.