Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 10

a n n a skrev 2010-01-25 08:50:53 följande:

"Guds kärlek är..." är en oerhört vacker psalm om man utelämnar de sista verserna som i mina öron är rätt horribla och inte så jättebröllopspositiva.Själv överväger jag "kosketa minua henki", vars svenska text jag tappade nu *pinsamt, jag som inte ens är finska :D*
    Horribla är de inte, men - som sagt - främst vers 3 är ju olämplig vid bröllop.
    "Grip du mig helige Ande" är den svenska titeln på "Kosketa..." och numret är 646
  • Kjell Präst
    CeKe skrev 2010-01-25 11:02:04 följande:
    Hejsan!jag har en fråga.. Annies song, är det en engelsk psalm?
    Nej, det är ingen psalm, det är en sång av John Denver (1943-1997)
  • Kjell Präst
    Sebastiána skrev 2010-01-25 13:56:18 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:21:04 följande:
    Jo det var utgångsmarch jag menade. Tack för svaret!En fråga till. Man ska ju ha minst två psalmer vid en kyrklig vigsel. Vi tänker ha antingen tre eller två psalmer och en "vanlig" sång, t.ex Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman". Tror du det går för sig? Vi tänker att det kan vara trevligare om alla gästerna sjunger än att ha en solist (känns konstigt att dra in en solist för 1 sång).
    Visst tror jag att det går för sig. Jag har till och med varit med om det själv.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2010-01-26 16:42:15 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-25 08:16:41 följande:
    Vad släcker ni ljus med i din församling? Något modernt och digitalt? Eller ni kanske har sådana där ljus som i Lunds domkyrka, som ser ut som stearinljus men som är oljelampor?
    Håll i dig nu: Vi blåser ut dem!
  • Kjell Präst
    teresiabrud skrev 2010-01-27 13:35:29 följande:
    Hej!En liten fråga bara.Vår dotter skall döpas i samband med våran vigsel. Hur brukar det fungera,alltså vilket görs först dop eller vigsel?Tack på förhand
    Det kan göras olika. Jag har haft en del sådana kombinerade dop/vigslar och då har vi alltid börjat med vigseln och därefter övergått till dopet - men jag vet att det har gjorts i omvänd ordning på andra ställen.
  • Kjell Präst
    EmmiPemi skrev 2010-01-27 15:53:47 följande:
    Hej!Har en liten fundering bara...Det är så att jag ska ha en axelbandslös klänning när vi gifter oss, men då funderar jag på om jag bör ha något över axlarna under vigseln? Egentligen ska man väl inte ha bara axlar/rygg i kyrkan, men gäller det även när man gifter sig? Tack på förhand!
    Hej!

Enligt (gammal)etikett ska man av respekt mot kyrkorummet inte ha bara axlar i kyrkan - oavsett skälet till att man är där. Det gäller alltså såväl begravningsgäster som dopmammor, brudar och bröllopsgäster. Dock tror jag inte många, vare sig präster eller andra, höjer på ögonbrynen över ett par bara axlar nuförtiden. Möjligen någon äldre släkting . Etikettsgurun Magdalena Ribbing är dock tydlig när hon säger att det är ett etikettsbrott att ha bara axlar i kyrkan - oavsett vad kyrkan tycker och tänker i frågan.
  • Kjell Präst
    arcnix skrev 2010-01-27 18:15:55 följande:
    Hej KjellJag och min blivande man håller som bäst på i vigselplaneringen och har fastnat vid solosångerna. Vi har hört om en sång som har en titel i stil med: (Som en) tretvinnad tråd. Vi tror att text och musik i originalet kan vara av någon som heter G. (Graham?) Kendrick och att en svensk översättning kan ha gjorts av en I. Westling. Det driver dock oss båda till vansinne då vi inte hittar något kring denna låt på nätet, Spotify eller på andra ställen. Jag undrar om du vet vem som har gjort den här låten på svenska, om det finns några noter och arr. för piano och om det finns någon inspelning på låten? Hälsningar arcnix
    Hej!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag känner inte alls till den här sången. Jag har haft så ytterst få vigslar med solosånger att jag inte vet vad som brukar användas i de fall man har solon.
  • Kjell Präst
    Martinaa skrev 2010-01-27 21:11:46 följande:
    Kjell Präst skrev 2010-01-27 20:43:55 följande:
    Va? Jag trodde det "alltid" var solosång med. Har själv aldrig varit på ett bröllop utan en eller två solosånger...
    Absolut inte, bland de vigslar jag har haft har det varit avgjort fler som inte haft solosånger.
  • Kjell Präst

flinga 2010 skrev 2010-01-29 21:06:28 följande:

Hej!Jag älskar kyrkan, tycker att det är en fantastisk plats. Rofylld och trygg. Men jag är inte troende.Viger präster brudpar om h*n vet att den ena är ateist?Vad anser en präst om att ateister gifter sig i kyrkan?
    Vi kräver ingen trosbekännelse av brudparet, vi kontrollerar ingen tro - däremot krävs det att brudparen följer det ritual som gäller i Svenska kyrkan, med böner, bibeltexter och psalmer. Man ska också acceptera att vigseln äger rum inför Gud och att prästen kommer att tala om Gud i sin förkunnelse, dvs vigseltalet.
  • Kjell Präst
    JohannaEmma skrev 2010-02-02 14:08:05 följande:
    En fråga.... Kan man ha samma in & utgångsmusik/marsch ? Tack och bock,
    Visst kan man- men blir inte det lite trist?
Svar på tråden Fråga prästerna 10