• Loli

Syskon närmast vid honnörsbordet?

Hej allihopa!

Jag vill gärna ha ett honnörsbord vid vår bröllopsmiddag men inte med den klassiska placeringen. Mina föräldrar är skilda och kan inte sitta nära varandra, funderar nu på om vi kan låta våra syskon sitta närmast oss så att föräldrarna hamnar längst ut vd bordet. Med allas respektive blir vi då 11 pers vid honnörsbordet. Tänker att syskonen med respektive sitter närmast oss och att mina föräldrar sitter näst längst ut på varsin sida. Deras respektive får sitta allra längst ut. Om min pappas relation tar slut bjuder jag heller inte mammas man (av hänsyn till pappa). Vad tycker ni om detta, är det en fungerande lösning??

• Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?
  • Mamli

men, även om de är skilda så sitter dom ju inte brevid varandra. Du kommer ju ha din pappa brevid dig och breve han så kan väl hans dam sitta då.
    Tycker de låter rörigt och hade inte själv gjort så, de får väl skärpa sig som vuxna människor när deras dotter gifter sig.

• KatjaB

klart ni kan sätta dem i en annan ordning på honnörsbordet än den klassiska, däremot tycker jag att det är märkligt att inte bjuda din mammas respektive ifall din pappas relation tar slut. Så barnsliga kan de väl ändå inte vara att de stör sig så kopiöst på den andres respektive ifall de inte har "något eget att visa upp"?

• FramtidaFruSandberg

Jag var på ett bröllop i våras (inga skilda föräldrar men de hade valt att göra så iaf) där honnörsbordet bestod av brudparet och deras tärnor och marskalkar. Föräldrarna satt vid "tungorna" precis som alla andra.

• May2010

Vi har inte honnörsbord, utan 3 stycken "I" bord med blandat folk vid varje. Men det är klart det blir lite speciellt vem man sätter bredvid sig. Har också skilda föräldrar. Antagligen har vi mina kusiner bredvid oss, och föräldrarna längre ut på kanterna på sidorna - på båda sidorna om bordet. Min mamma bredvid m2bs far. min pappa bredvid m2bs mor. och mammas man bredvid m2bs moster mittemot mamma och m2bs far.
    Känns inte som ett problem, jag tror de får trevligt där de sitter och känner sig hedrade och bra placerade bredvid min m2bs respektive föräldrar, ingen får en "sämre" plats än den andra. Alla är välkomna och alla ska trivas.

Lycka till!

• May2010

Ville tillägga att min kusin är alltså tärnan, och ska sitta bredvid m2b.
    Vem jag vill ha bredvid mig är inte klart eftersom m2b inte har någon bestman därför lutar det åt tärnan/kusinens bröder som jag också vuxit upp med och ser som syskon.

• Loli

Tack för svar:) Det är lite extra komplicerat eftersom mamma lämnade pappa för sin nuvarande man. Pappa har inte kommit över det och vill nog helst inte va i samma rum som nån av dem. Är pappa singel tror jag det skulle vara extra svårt för honom att träffa dem båda tillsammans. Vill inte sätta mina föräldrar så nära varandra, helst några personer emellan. Är det bättre att skippa honnörsbord helt? Känns konstigt att inte ha föräldrarna nära sig, hmm, vet inte hur vi ska göra med placeringen... Tar jättegärna emot fler förslag eller om nån har erfarenhet av liknande situation?

• nano86

Sätt som du tänkte, funkar nog bra. Men bjud mammas partner även om det tar slut mellan pappan och hans partner. Känns väldigt elakt att utesluta en fast partner för att en ex inte har nån. Har också skilda föräldrar men dom kan sitta brevid varanda iaf (fast vi kommer inte ha honörsbord så vi slipper problemet )

• KatjaB
    Loli skrev 2009-11-19 09:55:00 följande:
    Tack för svar:) Det är lite extra komplicerat eftersom mamma lämnade pappa för sin nuvarande man. Pappa har inte kommit över det och vill nog helst inte va i samma rum som nån av dem. Är pappa singel tror jag det skulle vara extra svårt för honom att träffa dem båda tillsammans. Vill inte sätta mina föräldrar så nära varandra, helst några personer emellan. Är det bättre att skippa honnörsbord helt? Känns konstigt att inte ha föräldrarna nära sig, hmm, vet inte hur vi ska göra med placeringen... Tar jättegärna emot fler förslag eller om nån har erfarenhet av liknande situation?
    Min sambos föräldrar är skilda, hans biologiska pappa och mamma skilde sig när han var liten, sen träffade mamman en ny man och de levde ihop i 20 år, nu för 4 år sedan skilde de sig då hon träffat en annan. Alla dyker alltid upp på alla födelsedagar, jul och andra firanden. De umgås ju inte privat men de är ändå föräldrar och har nu också barnbarn, så alla skärper till sig och det är alltid en trevlig tillställning när alla ses. Tycker det är så tråkigt när folk inte kan betee sig för andras skull, och blir så förvånad alltid när folk berättar om hur mamma inte kan prata med pappa eller tvärtom.
    Tycker det är rätt taskigt mot din mammas nya ifall han inte ska räknas med så fort det är något som din pappa kan tänkas vara med på. Vet inte hur färskt det är förstås, men jag skulle bjuda alla och vänta mig att de gör ett eget moget belut om hurvida de vill komma eller inte
  • Lyckliga013bruden

Ert bröllop ni bestämmer

Men det borde väl gå att ha den klassiska placeringen, du sitter mellan m2b och din pappa, din pappa sitter mellan dig och m2b's mamma. Din mamma mellan m2b och hans pappa. Det blir ju tre personer mellan dina föräldrar och det kan jag tycka räcker, men jag känner de ju inte och vet inte hur bråk-benägna de är.

• Loli

Hmm, ja, det kan kanske funka. De är inte bråkbenägna o mamma har inga problem med att träffa pappa, men pappa blir tyst och ledsen, går undan så fort mamma är i närheten. Tror inte han sagt ett ord till henne sen de skilde sig. mamma och hennes nya man gifte sig i somras o jag gillar honom men bryr mig förstås mycket mer om pappa och hur han känner. Blir det så att vi inte bjuder mammas man kommer jag såklart prata med honom o förklara varför. Gör ju självklart inget för att vara taskig men eftersom skilsmässan är ganska färsk är det ju mycket som fortf är känsligt. Hur tycker ni man ska tänka om man har ett fåtal långbord eller flera småbord? Hur kan man tänka med föräldraplaceringen då? Vi har inga tärnor eller marskalker men vore ju förstås trevligt att sitta vid bästisarna eller syskonen...hmm

Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?