• Loli

Syskon närmast vid honnörsbordet?

Hej allihopa!

Jag vill gärna ha ett honnörsbord vid vår bröllopsmiddag men inte med den klassiska placeringen. Mina föräldrar är skilda och kan inte sitta nära varandra, funderar nu på om vi kan låta våra syskon sitta närmast oss så att föräldrarna hamnar längst ut vd bordet. Med allas respektive blir vi då 11 pers vid honnörsbordet. Tänker att syskonen med respektive sitter närmast oss och att mina föräldrar sitter näst längst ut på varsin sida. Deras respektive får sitta allra längst ut. Om min pappas relation tar slut bjuder jag heller inte mammas man (av hänsyn till pappa). Vad tycker ni om detta, är det en fungerande lösning??

• Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?
  • Loli

Tack för svar:) Det är lite extra komplicerat eftersom mamma lämnade pappa för sin nuvarande man. Pappa har inte kommit över det och vill nog helst inte va i samma rum som nån av dem. Är pappa singel tror jag det skulle vara extra svårt för honom att träffa dem båda tillsammans. Vill inte sätta mina föräldrar så nära varandra, helst några personer emellan. Är det bättre att skippa honnörsbord helt? Känns konstigt att inte ha föräldrarna nära sig, hmm, vet inte hur vi ska göra med placeringen... Tar jättegärna emot fler förslag eller om nån har erfarenhet av liknande situation?

• Loli

Hmm, ja, det kan kanske funka. De är inte bråkbenägna o mamma har inga problem med att träffa pappa, men pappa blir tyst och ledsen, går undan så fort mamma är i närheten. Tror inte han sagt ett ord till henne sen de skilde sig. mamma och hennes nya man gifte sig i somras o jag gillar honom men bryr mig förstås mycket mer om pappa och hur han känner. Blir det så att vi inte bjuder mammas man kommer jag såklart prata med honom o förklara varför. Gör ju självklart inget för att vara taskig men eftersom skilsmässan är ganska färsk är det ju mycket som fortf är känsligt. Hur tycker ni man ska tänka om man har ett fåtal långbord eller flera småbord? Hur kan man tänka med föräldraplaceringen då? Vi har inga tärnor eller marskalker men vore ju förstås trevligt att sitta vid bästisarna eller syskonen...hmm

• Loli

Ja precis, det är lite så jag tänker, att det skulle kännas hemskt för pappa. Nu är han i en relation och om det håller bjuder jag bådas respektive tänkte jag, eller är det kanske bättre att inte bjuda nån av dem? Å, vad jag snurrat in mig i det här resonemanget känner jag! :)

Hur som helst, funderar på om det kanske inte är enklare och roligare för oss att inte ha ett honnörsbord utan bara 2 eller 3 långbord (blir ca 50 gäster?) Var kan man sätta föräldrarna då tycker ni och vart kan vi själva sitta?

Tack för alla svar :) Grubblar en del över det här just nu, vill ju att alla ska bli glada o nöjda...

Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?