• Loli

Syskon närmast vid honnörsbordet?

Hej allihopa!

Jag vill gärna ha ett honnörsbord vid vår bröllopsmiddag men inte med den klassiska placeringen. Mina föräldrar är skilda och kan inte sitta nära varandra, funderar nu på om vi kan låta våra syskon sitta närmast oss så att föräldrarna hamnar längst ut vd bordet. Med allas respektive blir vi då 11 pers vid honnörsbordet. Tänker att syskonen med respektive sitter närmast oss och att mina föräldrar sitter näst längst ut på varsin sida. Deras respektive får sitta allra längst ut. Om min pappas relation tar slut bjuder jag heller inte mammas man (av hänsyn till pappa). Vad tycker ni om detta, är det en fungerande lösning??

• Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?
  • KatjaB

fast blir han mer ledsen ifall han är där? Om han inte pratar med din mamma så kanske det egentligen inte gör någon skillnad, tänker jag.
    Hoppas det blir bättre med tiden, de säger ju att det tar en månad per år som man levt ihop, och jag tror nog att det stämmer. Har man levt ihop i 20 år så tar det nog 2-2,5 år innan man känner att man kan gå vidare

Loli skrev 2009-11-19 10:34:51 följande:
    Hmm, ja, det kan kanske funka. De är inte bråkbenägna o mamma har inga problem med att träffa pappa, men pappa blir tyst och ledsen, går undan så fort mamma är i närheten. Tror inte han sagt ett ord till henne sen de skilde sig. mamma och hennes nya man gifte sig i somras o jag gillar honom men bryr mig förstås mycket mer om pappa och hur han känner. Blir det så att vi inte bjuder mammas man kommer jag såklart prata med honom o förklara varför. Gör ju självklart inget för att vara taskig men eftersom skilsmässan är ganska färsk är det ju mycket som fortf är känsligt. Hur tycker ni man ska tänka om man har ett fåtal långbord eller flera småbord? Hur kan man tänka med föräldraplaceringen då? Vi har inga tärnor eller marskalker men vore ju förstås trevligt att sitta vid bästisarna eller syskonen...hmm
  • ascensionday

Jag håller med flera andra här på tråden, att du inte har någon anledning att inte bjuda din mammas man för din pappas skull. Sådant påtåtassande gör det bara krångligt för dig, och kanske inte alls hjälper någon.

Naturligtvis kan du ändra ordningen vid honnörsbordet, men hur du än gör sitter ju dina föräldrar inte intill varandra. Föräldrars nya respektive brukar man inte ha med vid honnörsbordet.

• May2010

strunta i honnörsbord. det blir enklare. sätt bara alla där de har trevligt?

• JollyO

Jag tycker att du gör helt rätt i att inte bjuda hennes nya man. Om det än är bara för din pappas skull så är det ju så du tror blir bäst. Han är din pappa och han är självklart viktig för dig, men detta är ju också en väldigt viktig dag för honom, hans dotter gifter ju sig! Hemska tanke att ha den mannen som ens fru sedan länge nyss lämnat en för där då.

Om jag hade varit den nye mannen hade jag förstått varför jag inte blev bjuden... Iallafall efter förklaring. Om han har något bakom pannbenet då och har empatisk förmåga nog att känna med andra.

• Loli

Ja precis, det är lite så jag tänker, att det skulle kännas hemskt för pappa. Nu är han i en relation och om det håller bjuder jag bådas respektive tänkte jag, eller är det kanske bättre att inte bjuda nån av dem? Å, vad jag snurrat in mig i det här resonemanget känner jag! :)

Hur som helst, funderar på om det kanske inte är enklare och roligare för oss att inte ha ett honnörsbord utan bara 2 eller 3 långbord (blir ca 50 gäster?) Var kan man sätta föräldrarna då tycker ni och vart kan vi själva sitta?

Tack för alla svar :) Grubblar en del över det här just nu, vill ju att alla ska bli glada o nöjda...

• nano86
    Loli skrev 2009-11-19 19:50:45 följande:
    Ja precis, det är lite så jag tänker, att det skulle kännas hemskt för pappa. Nu är han i en relation och om det håller bjuder jag bådas respektive tänkte jag, eller är det kanske bättre att inte bjuda nån av dem? Å, vad jag snurrat in mig i det här resonemanget känner jag! :) Hur som helst, funderar på om det kanske inte är enklare och roligare för oss att inte ha ett honnörsbord utan bara 2 eller 3 långbord (blir ca 50 gäster?) Var kan man sätta föräldrarna då tycker ni och vart kan vi själva sitta? Tack för alla svar :) Grubblar en del över det här just nu, vill ju att alla ska bli glada o nöjda...
    Om din pappa har en partner så tycker absolut att du ska bjuda den. Det blir ju ett stöd för honom. Att skippa honörsbordet låter ju ganska bra det med. Min syssling (som hade trerätters/buffe blandat) hade små runda bord och vid "honörsbordet" var jag ända släktingen samt min dotter. Sen satt det 2 nära vänner och en gäst som bodde väldigt långt bort och inte kände nån annan än brudgummen.

Vi kommer ha väldigt kort bjudning men jag och sambon sitter vid ett eget bort med 2-3 stolar framför oss som folk kan komma och sätta sig i lite när dom är lediga. Då får många chansen att komma och prata en stund vilket känns trevligt. Utöver det så blir det några långbordo och några minde där folk får sätta sig som dom vill.
  • lemonbird

Jag hade i så fall skippat honnörsbord helt inte respektfullt mot föräldrarna (även om de är skilda att sätta syskonen närmare!) Om ni tror det blir för sorgligt att sätta föräldrarna nära varandra om de nu inte kan "skärpa sig" under en middag som är för er skull? så skulle jag gjort ett eget bord för brudparet och placerat föräldrarna utblandat bland de andra släktingarna/gästerna.

• novemberbrud2009

Mina föräldrar är skilda och min pappa har en sambo.
    Jag kommer ha mina föräldrar vid honnörsbordet och min pappas sambo bredvid mina syskon, en placering nära honnörsbordet.

• AGev

Min m2b har skilda föräldrar och de pratar inte så mycket med varandra. De har båda nya förhållanden.
    Vi har ett honörsbord där mina föräldrar sitter bredvid oss, sen sitter min svärmor bredvid min far och min svärfar bredvid min mor. Deras respektive ska sitta bredvid dem vid honörsbordet. Då håller dem sig på varsin kant. :)
    Hoppas det löser sig för dig och jag tycker det är viktigast att NI känner er bekväma med beslutet. Föräldrarna får faktiskt bita ihop lite just denna dagen, för den är eran.
    Prata och rådfråga med dina föräldrar om det känns bra för dig.
    Lycka till!

• JollyO

Vi har båda skilda föräldrar och alla har nya respektiven (fyra "föräldrapar" alltså, maffigt!). Väldigt roligt för dem, men som gifta och sambos som länge så har man ju ändå inte varandra till bords. Blir det honnörsbord blir det alltså våra föräldrar som sitter vid det och deras respektive bland de andra gästerna. Skall försöka att inte sätta det ena föräldraparets respektive bredvid varandra bara, de får ju stå ut med varandra vid födelsedagar och sånt så att det räcker!

• mittid

Om det sista tycker jag inte, varför skulle föräldern inte få ha med sig respektive för att den andre föräldern inte har nån?

Svar på tråden Syskon närmast vid honnörsbordet?